Lebye Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 Hei! Vi har en 3 år gammel jente i barnehage som i august begynt på storbarnsavdeling. Når jeg hentet henne igår blev jeg fortalt av en ansatt (ped.leder) at min datter dyttet den ansatte flere ganger og til slutt dyttet den ansatte tilbake for å vise at det ikke er hyggelig å bli dyttet på. Syns dere det er riktig måte å takle det på? Min datter ble veldig lei sei og nu vil hun ikke være i barnehagen når hun ser at hun som dyttet henne er der. Hun har aldri vært fysisk, slått eller dyttet før men vi merket i det siste at hun blitt mer fysisk. Jeg innser at vi må gjøre noe med det men er det riktig å dytte tilbake??
Lebye Skrevet 4. september 2008 Forfatter #2 Skrevet 4. september 2008 Denne burde vært på skravle, beklager!
MintCondition Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 Jeg er ikke bhg-ansatt eller pedagog, men såklart man ikke skal dytte tilbake på en unge som dytter Det er jo samme som å bite tilbake når ungen biter, slå når den slår...rollen og jobben vår som voksen er jo å lære og veilede, ikke gjøre som ungene.
mamma *3 FØDEKLAR Skrevet 4. september 2008 #4 Skrevet 4. september 2008 Hei på deg:0) Jeg er ped leder i en barnehage, men det er ikke dermed sagt at det jeg synes er det riktige. Alle har vi våre veier. MEN jeg ville aldri ha dyttet tilbake. Det er alltid en grunn til at barn oppfører seg som de gjør. På en småbarnsavd har man mye bedre tid til hvert enkelt barn, så kanskje overgangen faktisk er ganske tøff. Et rop om oppmerksomhet tror jeg dette er, det er abere med litt større grupper De minste kan bli litt "borte" - desverre. Jeg ville absolutt snakket med denne ped lederen og fortalt hvordan du og datteren din har det. Når et barn dytter, biter, slår sparker osv er det utrolig viktig å finne ut av årsaken, ikke være et barn og slå tilbake. Håper dette kan hjelpe litt. Masse lykke til:o))
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 4. september 2008 #5 Skrevet 4. september 2008 Nei, det ville jeg absolutt ikke gjort! Når et barn er tre år, nettopp har begynt på storbarns avdeling etter sommerferie er det klart det er en stor overgang for henne - da trenger de omsorg og veiledning, ikke å bli dyttet av en av de voksne som skal være trygge omsorgspersoner. Ojj, hormonene flyter her kjenner jeg, var litt krass nå. Men jeg syntes absolutt du kan fortelle ped leder eller den det gjelder at du heller ønsker at de skal snakke med jenta di, og forklare og bruke eksempler hun kan sette seg inn i når hun gjør noe galt. Har flere ganger spurt barn i barnehagen om hva de ville syntes hvis noen dytta eller slo dem, for det klarer de å forstå fint når de er tre år. Men alle har jo selvfølgelig sin måte å gjøre ting på... Men du har også rett til å fortelle hva du syntes om tilbakemeldingen de gir ditt barn - vær ærlig, fortell hvordan jenta di har det. Bare du gjør det saklig så tror jeg nok ped leder vil se ditt synspunkt! Masse lykke til Og beklager hormonene...
Gjest Skrevet 4. september 2008 #6 Skrevet 4. september 2008 hei Lebye! jeg jobber i barnehage . og jeg mener at dette er helt galt av ansatte å gjøre, hadde det skjedd der jeg jobber ville dette blitt tatt opp med styrer. dette syntes jeg du skal ta opp. dette er galt! og at datteren din blei lei seg og ikke vil i b-hg kan bli et problem for henne og deg .... egentlig skulle hu som gjorde det mot datteren din bedt om unnskyldning! i barnehagen prøver vi å lære bort forskjell på rett og galt og hvordan skal noen lære noe hvis det er lov å gjøre slik for oss voksene... lykke til og håper det blir ordnet opp i av noen som datteren din stoler på i b-hg. huff... veldig rotete skrevet men ... -golin-
lykkelig78 Skrevet 4. september 2008 #7 Skrevet 4. september 2008 Jeg er selv ped leder og syns dette høres helt vannvittig ut. Og jeg syns ikke du skal godta dette. Et frustrert eller sinna barn kan lette reagere på denne måten om de vil ha ut noen følelser. Og man skal ikke godta det, men den voksne skal prate med og forklare barnet at det ikke er noe hyggelig å bli dyttet. At personalet går fysisk mot et barn skal man ikke godta. Ta det opp med ped leder og si at dere også er bekymret for hennes endrende oppførsel, men gjør det veldig klart at dytting ikke er akseptabelt. Om du syns det er vanskelig å ta det opp med denne personen, gå til styrer. Styrer har tross alt ansvaret for de ansatte, og jeg er helt sikker på at det ikke godtas slik oppføsel. Lykke til
Lebye Skrevet 5. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 5. september 2008 Tusen takk for alle gode råd. Vi har avtalt møte med vedrørende i dag og skal ta det opp. Har snakket med datteren også og forklart at det den voksne gjorde var galt. Vi har også gjort det klart for henne at dytting er ikke tillatt hverken for barn eller voksne. Vi får se hvilken tilbakemelding vi får fra den ansatte. Hvis hun ikke innser at det hun gjorde var galt tar vi det videre. Som dere sier er det veldig viktig for oss å ha barn som føler seg trygg. Men det er viktig å ta det opp med tanke på andre barn i bh i og med at jeg ble fortalt (av samme ped.lederen) at de dytter eller kaster sand tilbake på barna for å vise at det ikke er noe hyggelig. Dette skjer visst ikke så ofte men jeg mener at det ikke skal skje i det hele tatt og det skal vi si klart ifra idag. Tusen takk enda en gang!
Endeligtobarnsmamma Skrevet 5. september 2008 #9 Skrevet 5. september 2008 Er også ped. leder og syns dette hørtes helt merkelig ut. Kaste sand på barna for å lære dem at det er lite hyggelig???? Eller dytte tilbake?? Hva lærer barna av det da? Godt å høre at du skal ta det opp, lykke til
sniiki-mamman til Thea& Elias Skrevet 5. september 2008 #10 Skrevet 5. september 2008 Ped.leder her også. kjempe flott at du tar det opp! Det er ikke akseptabel oppførsel i det hele tatt..
birrisj05.02.09 Skrevet 5. september 2008 #11 Skrevet 5. september 2008 Jobber også i barnehage, og hun burde ikke dytta tilbake, heller prøvd å forklare hvorfor vi ikke skal dytte, og prøve å finne ut årsaken og heller ta det derifra. Tror også det er et rop om oppmerksomhet, er sikkert litt tøft for henne å bli minst, hun som var vant til å være størst på småbarnsavd. Og på storbarnsavd. er det dobbelt opp med barn..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå