Gå til innhold

Hva husker dere best fra fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå, etter 4 mnd husker jag best at rett etter jeg hadde fått epidural, måtte jeg tisse. Men fikk ikke gå på wc, så de måtte kateterisere meg, etter vaktskifte som var om 30 min! Da var jeg lite blid da;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min utrolige snille og omsorgsfulle jordmor som gjorde hele fødselen til en fantastisk opplevelse!

(Min første fødsel var nemlig grusom, så jeg var redd for å føde når vi da kom til sykehuset andre gang....)

Skrevet

Husker best at jeg lå å høret på p3. Det var konsert med klovner i kamp eller noe sånt og jeg var skikkelig irritert for at det ikke var skikkelig musikk på radioen=) Ellers husker jeg alt fra fødselen min, fra d gruusomme smertene til den fantastiske avslutningen.

Skrevet

2 ting:

1: at gubben plutselig ikke var på operasjonssalen lenger (hadde "blitt tatt hånd om" ..men at han "kjempet seg tilbake" tidsnok til å være der for å høre:

2: De vakre kraftige skrikene fra babyen, som jomet i rommet før jordmor kom med henne på vår side av forhenget :o) Priceless!!!

Skrevet

Han fine legestudenten som bare satt der og og stirrer på underlivet mitt. Første fødselen han så, så det kom noen grusomme ansiktsuttrykk av og til:) Veldig morro ja

Skrevet

Født tre barn, husker i grunn best øyeblikkene da ungene var ute....telte fingre, tær og beundra de små nurka.

Elelrs så er det visse ting jeg husker særlig godt:

Nr 1, det faktum at jeg tok imot ungen selv pga at jordmor var et øyeblikk på skyllerommet, og jeg fikk veldig plutselig pressrier og hele ungen kom på den første og eneste pressria jeg hadde...noe som skjeldent skjer førstegangsfødende.

Nr 2 så var jeg satt i gang og hadde venoflon satt inn i hånde ( ikke drypp, det trengte jeg ikke, men de setter uansett en venoflon klar i aller tilfelle), vedkommende hadde stukket feil slik at saltvannet de jevnlig satte inn for å holde denne åpen sivet da ut i vevet og jeg fikk en vanvittig hoven og vond hånd.

Så det som gikk igjen var: "Pust-pes, det går over" ( på riene) og "Auuuuu...hånda mi" mellom riene.....hahaha

Nr 3 Det jeg husker best var at jeg var dritt-irritert på at samboeren min satt å sendte sms med bestekompisen for å oppdatere ham om hvordan fødselsforløpet gikk, så til slutt kakka jeg ham i huet med ei sammenrulla avis :-))))

Skrevet

Husker at jeg fikk eplejuice i fleng,at jeg skrek opperer meg for helvette,og at legen var ute på mat pause og ikke kunne komme å sjekke meg enda (da hadde jeg ligget i over 1 døgn...herlig..)

Skrevet

Jeg krevde å få kjeks og det er jo greit igrunn, men jeg SKULLE ha det imens jeg hadde hodet til lillemann ute i det fri!!!

Og kjeks, det fikk jeg:)

Skrevet

Bortsett fra smertene og det å møte sitt barn og alt det der:

Barnepleieren sa til mannen min:

"Du vil ikke ta av deg jumperen, din?"

Og jeg hylte ut: "drit i "jumperen" (hva er det for et ord, det heter genser!)" Midt i pressriene med epidural som ikke funka. Hva tenkte de med, lurte jeg på.Her ligger jeg i den dypeste smerte, ungen blir dratt uta av meg med sugekopp og så snakker de om gensre???

Forklaringen kom etterpå: Mannen min begynte å bli litt blek om nebbet, da sugekoppen kom på og barnepleieren var redd han skulle svime av, han hadde på seg en stor, tykk genser og det var utrolig varmt i rommet.

DET husker jeg best.

Skrevet

Krakken jeg satt på mens jeg hvilte meg på sengekanten. Satt på den krakken i 5 timer! :)

Ellers så husker jeg selvsagt øyeblikket da hun ble lagt på brystet mitt og da jeg fikk se lille søte ansiktet hennes :) *sukk...smelt*

Skrevet

Det øyeblikket jordmoren fra himmelen spaserte inn i rommet, hilste på mini i magen (og meg) og begynte å prate (alle andre hadde bare vært upersonlige og fraværende). Da var jeg så glad og lettet at jeg begynte å grine. Dessverre fikk hun ikke være med på min fødsel mer enn et par timer (gjett hvem jeg håper er på vakt når denne lille bolla skal ut!!).

At jeg for første (og hittil eneste) gang opplevde å ha så vondt at jeg kastet opp.

Da mannen begynte å grine for jeg hadde så vondt.

At jeg var overrasket over at jeg bendte hodet og ryggen bakover på første pressri, noe jeg trodde var mot instinket.

Følelsen da kroppen til snupp kom ut.

Skrevet

Det jeg husker godt er vel da jordmor ba mannen om å gå ut etter noe søtt til meg. Jeg så jo for meg sjokolade og cola og gleden var høy.

Du kommer fanden meg ikke inn med MARIEKJEKS OG RØD, TYNN SAFT!!!

Men det beste var da Flisa ble lagt på brystet mitt og dreit ned hele meg:o)

Skrevet

Husker best at jeg sa til mannen min:

Du, om jeg ikke husker noe herfra så minn meg på at jeg lå hele fødselen og tenkte "meg og lystgassen min, meg og lystgassen min ..."

Også "husker" jeg at jeg fikk kjeft av legen som skulle vakuumforløse for hun syntes jeg var så sytete ... det viste seg at hun hadde vært veldig oppmuntrende og sagt at nå måtte jeg konsentrere meg og tenke på småen som snart var ute ;-)

Man kan "huske" så mangt!

Skrevet

Jeg husker best klysteret de satte da jeg først kom på sykehuset... Den følelsen der trumfer smertene under fødselen!!

Skrevet

- sjokket over at fødselen startet så tidlig ( prematur)

- smertene. I flere timer klarte jeg ikke snakke. Bare kastet opp og konsentrerte om å puste

- Tenkte: er det virkelig mulig å ha det SÅÅÅ vondt

- da jordmor sa: "nå ser jeg hodet på gutten din"!

- husker best av alt: da jeg fikk lillegutt i armene.

Tårene triller her bare på tanken. Hehe...

DET var lykke, det <3

Skrevet

Bortsett fra å se snuppa:)

At de ville ha urinprøve da jeg kom inn men jeg klarte ikke å tisse. Hadde vel tissa nok tidligere på dagen :P

At den ctg bare datt av, så den tok de av... jeg måtte gå hele tida klarte ikke å sitte stille..

At samboer min sa at han skulle ut å ta en røyk, men fikk i kke lov av meg. Han trodde det skulla ta laaaaaaang tid, men 20 min etter at han sa han skulle gå å ta en røyk så var snuppa ute:)

At de tredde den sprøyta inn i låret på meg etter fødselen, for å hjelpe livmora til å trekke seg sammen.. Haha..

Skrevet

Husker best den absurde følelsen da hun kom/skled ut. Det var en sånn rar lyd: "Schhhlooop", og hvordan magen sank sammen,,

Jeg ble stadig overrasket over hvor bra alt gikk; det gjorde ikke så vondt som jeg hadde trodd, Jeg revnet ikke, jeg bæsjet ikke på meg og jenta var jo faktisk velskapt:) Hehe.. tror kanskje jeg hadde forberedt meg på absolutt værst tenkelig utfall.

Bare sekunder etter hun var ute sa jeg: "Jøss, dette var jo ikke noe å være redd for".. Og det var UTEN noen form for smertestillende.. Knis! Litt breiall der jeg lå ja:)

Skrevet

At jeg ropte "HYSJ!!!!" da jordmora begynte med small-talk med mannen min midt i det vonde.... Det ble stilt kan du si...

Og de nydelige potetskruene med paprika og Cola-en som mannen min var og kjøpte til oss i kiosken etter fødselen.

Som vi koste oss med helt til jordmora kom inn etter 2 timer og sier at "nå kan du kanskje få noe å spise". Da tenkte jeg at kanskje jeg IKKE skulle spist sånn rett etterpå, i tilfelle jeg måtte opereres eller noe (ja, ikke vet jeg), så da gjemte vi de bort i en fart. *rødme*

Uansett, litt flaut med sånne usunne ting når man skal være ansvarlig mor, både i graviditeten og for barna sine. Det første jeg kaster meg over liksom når ungen er ute... Men vi var sultne og tørste, og ikke på de tørre skivene sykehuset serverer.

Skrevet

Jeg husker forresten veldig godt toasten med jordbærsyltetøy og den kalde melka som jordmora stadig måtte løpe og hente til meg.

Hands down det beste jeg har smakt i mitt liv!

Skrevet

Irriterte meg over at jordmora ikke trodde meg når jeg sa at det gikk helt fint uten smertestillende.

At mannen glemte fødselsdatoen min da legen spurte.

At legen het Gry akkurat som den gamle bestevenninna mi;)

At jeg irriterte meg grønn over at de skulle sette drypp på meg når de skulle ta ungen med sugekopp, ungen var ute på 1 min så dryppet hadde jo ingen effekt. Og at jordmora tok ut dryppnåla og satte en annen sprøyte, det syntes jeg var veldig dårlig gjort, har sprøyteskrekk til tusen så de kunne spart seg de stikkene. At det var den obligatoriske sprøyta etter fødselen betydde ingenting;)

Og da jordmora skulle sy meg, og jeg spurte om hun skulle sette mer bedøvelse, hun misforsto litt og trodde jeg ville ha mer, ikke at jeg håpet på det motsatte;)

Og det at det første jeg sier når gutten er ute "han er jo lys jo?" og tittet litt bekymret på mannen;) Ventet meg en mørkhåret baby siden jeg og mannen min er mørke:)

Og at det var viktigere for meg å sjekke at kjønnet stemte overens med det ultralyden hadde gitt bilde av;)

Og at det ikke var på lang nær så vondt og tøft som jeg hadde trodd, gleder meg faktisk til neste gang:)

Skrevet

Husker jo best da jeg fikk se vesla:-) Men det jeg husker nestbest er at jeg feis skikkelig når de holdt på med vakum.... tok i alt jeg hadde, og der kom det en ordentlig en hehehe Husker godt ansiktet på hun turnuslegen som var med knis

Skrevet

at de fant ut han lå feil vei (ikke opp-ned men med ryggen mot venstre istede for høyre), så jeg måtte snu han selv med hjelp av jordmor. Da gråt jeg. Det var det jævligste jeg har vært med på.

Skrevet

Hehe, anne* - han kom med et brak :o)

Skrevet

At epiduralen ikke funket... :(

Men igjen så er det da babyen plopper ut og opp på brystet som alltid sitter sterkest igjen... :D

Skrevet

husker jeg hadde lyst å ta strupetak på sambo under pressriene...

han satt der å kviskra:husk du kan ta lystgass..

HALLO!! litt forseint når du ligger der å presser da!!

men fikk ikke sagt ett ord..var så fokusert på å presse..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...