Gå til innhold

Gravid og student, noen som kan hjelpe??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har akkuart funnet ut at jeg er gravid, venter da barn i april, men porblemet er jo at når jeg er ferdig i juni skal jeg engetlig begynne som lærling? Gjelder fødselspengene da, sånn at jeg tar permisjon mellom studier og lærling? Prøvd å finne dette ut men sliter litt, hva har jeg da rett på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mottar du lån og stipend fra lånekassen, antar jeg at du har rett på fødselsstipend fra dem og engangsstønad fra NAV, om du ikke har hatt inntekt som danner grunnlag for fødselspenger.

Skrevet

jeg har rett på fødselspenger fra NAV siden jeg kan mota stipend fra di. Men det jeg lurer på er om jeg kan ta dem mellom skole og lærling tiden. veit du kan skole mellom skolem. Viss noen forstod dette. Ellers tusen takk får svar!

HI

Skrevet

For det første gratulerer gratulerer:)

Jeg gikk gravid når jeg var (er fortsatt) student, men jeg er ikke helt sikker på åssen reglene er når du skal ut i lærling. Jeg fikk fødselstipend i ti måndter men da måtte jeg ha plass på skole som jeg tok et års perm i fra. Var jeg deg ville jeg ha ringt lånekassen og spurt. (jada veit det er laaaaaang vente tid)

Det er mulig du må ta perm tidligere fra skolen og ta opp fagene etter fødsel og så ta lærlingtiden etter perm. Men ta deg en prat med skolerådgiver og lånekassen så får du nok råd:)

Åsså har du jo rett på engangstøtten fra nav (seks uker før termin eller no, sjekk ut nav.no), hvis du ikke har inntekt fra før av.

Skrevet

Les nøye gjennom regelverket vilkåre for perm penger, holder faktisk ikke å ringe inn, ikke alle svarene man får stemmer. Best å sette seg godt inn i det selv.

Skrevet

tusen takk får svar. Ja jeg må nok bare sette meg ned å lese litt til å ringe til NAV. hehe ;)

Skrevet

Det er faktisk godt mulig at det du må gjøre er å ikke ta eksamenene dine til våren og da få støtte fra lånekassa et år. Da må du ta eksamenene dine neste vår og så gå ut i lære.

Sånn er det i hvertfall om man blir gravid i sitt siste studieår. Man får ikke støtte fra lånekassa om man ikke skal ut i studier igjen etterpå. (Var i hvert fall sånn før, mulig det er endret) Men nå er jo lære en slags mellomting mellom studier og jobb, så jeg vet ikke hva som gjelder for deg.

Så finn godt ut av dette før du avlegger alt til våren så du ikke sitter der med skjegget i postkassa!

Skrevet

ring lånekassen også. Du får ikke stiped fra nav, bare engangstøttnd.

Skrevet

Tusen takk tosøtesmå-enrødogenblå, det hjalp veldig faktisk. Akkurat det jeg ville ha svar på. Da kan jeg senke skuldrene litt og nyte svangerskapet. Skal ringe til NAV og høre om alt etterpå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...