Gå til innhold

Jobber natt-grunn til sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser på internett at nattarbeid gir større sjanse for å abort, lavere fødselsvekt og for tidlig fødsel..

Hva hadde dere gjort?

Jeg er i uke 6, veldig trøtt for tiden, og forkjølt, men ellers i grei form. Har ikke anledning til å få tilrettelagt arbeidstid på dagen, da jeg er hjemme med lillegutt på dagene. Jeg jobber 2-3 netter i uka, og min mann har tilrettelagt sitt arbeide, slik at vi jobber rundt hverandre, det går sålenge jeg jobber såpass få vakter, og han har pappapermisjon å ta av.

Jeg hadde planer om å jobbe ganske mye nå før fødsel, for å heve opptjeningsbeløpet en god del, men så kommer disse tankene da, enn om det skulle skje noe med barnet?? Ikke lett dette.. Hadde vært greit å høre hva dere andre mener, og hva hadde dere gjort i min situasjon? Noen som har vært i situasjonen også kanskje?

Burde jeg ta turen til legen?

Takker for svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Vet det er flere gravide som jobber natt... og det er visst av en eller annen grunn bedre å bare jobbe natt enn om man jobber både dag, kveld og natt....

Jeg har jobbet nattevakter før, men kunne ikke ha fortsatt der om jeg ble gravid på grunn av brukergruppen. Du kan jo ta en tur til legen og spørre :)

Skrevet

Hei:)

Ville hørt med lege og kanskje arbeidsgiver, de skal jo tilrettelegge for deg så langt det er mulig. Du har ihvertfall rett på fritak fra nattarbeid når du er gravid..(se Abeidsmijløloven)

Ble sykemeldt da jeg hadde nattevakter i forrige uke, jobber nå for eg går i tredelt turnus. Neste gang eg skal jobbe natt håper eg at arbeidsgiver kan flytte meg til andre vakter ellers blir det sykemelding igjen..

Ikke lett det der.. Orker ihvertfall ikke tanken på å jobbe natt..

Klem

Skrevet

Takk for svar!!

Hos meg er problemet imidlertid at jeg ikke kan jobbe på dag, da jeg har gutten hjemme om dagene.. Og helt ærig er det roligere på natt enn på dag.. men så var det å klare å holde seg våken da...

Synes jo det er litt ille å skulle sykemeldes ut hele svangerskapet..

Skrevet

Jeg har også hørt at det ikke skal være noe problem når man har ren nattevaktsstilling, det er verre om man jobber tredelt turnus. Jeg har dette, og har nå (i uke 23) fått gjort om nattevaktene mine til kveld/dag etter anbefaling fra jordmor.

Ellers kjenner jeg meg veldig igjen i det du sier om å jobbe ekstra fremover. Jeg har selv fast 75 % stilling, men tar ekstra for tiden for å komme opp i 100 %. Heldigvis er formen bra, så det går veldig greit:)

Skrevet

Hvor gammel er lillegutt? Kanskje en ide å skaffe barnehage/dagmamma til han hvis han er gammel nok så du kan jobbe litt på dagtid. Uansett kan jo det være greit å ha når neste baby kommer :-) Tror uansett du ikke vil bli sykemeldt ut svangerskapet dersom det ikke feiler deg noe, da blir det heller svangerskapspenger hvis jobben din innebærer noen risiko for fosteret.

Skrevet

Heisann!! Takk for svar. Lurer på en ting, mister du tilleggene dine når nattevaktene blir gjort om til ettermiddag/tidligvakter?

Skrevet

Hei!

Ikke sykemelding men tilrettelegging fra arbeidsgiver. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for deg slik at du slipper å jobbe natt om du ikke ønsker det. Du trenger ikke nødvendigvis ta en tur til legen, men om arbeidsgiver skulle slå seg vrang, kan du få legen til å skrive en bekreftelse.

Her er masse info:

http://www.arbeidstilsynet.no/c28864/artikkel/vis.html?tid=28939'>http://www.arbeidstilsynet.no/c28864/artikkel/vis.html?tid=28939

http://www.arb eidstilsynet.no/c26987/skjema/vis.html?tid=28135

http://www.arbeidstilsynet.no/sok/inde x.html?q=gravid

http://www.stami.no/?nid=6949&lcid=1044

http://www.sykepleien.no /article.php?ar ticleID=12841

Skrevet

Lillegutt er snart 2 år, og søkte på bhg plass, men fikk ikke det. Jeg jobber liten stilling nå, og kan forsvare dette med at jeg får kontantstøtten. Mister jeg denne, må jeg jobbe en god del mer for å finansiere barnehage/dagmamma. (Mister i verste fall 3300 + må betale barnehage).

Til neste år blir lillegutt 3 år, og er da innenfor 3 årsgrensen som er på barnehagen søsknene går, så jeg regner meg han vil få plass da sammen med dem. Da hadde jeg tenkt å jobbe en del xtra for å finansiere dette.. Det blir det imidlertid dårlig med iom babyen kommer, derfor vært kjekt å jobbet seg opp litt xtra nå..

Har to barn i barnehage fra før, og en på småskolen.. Er det noe som vil bli stress må vel det være å skulle levere 4 små barn før man starter på arbeid kl 07.. Da måtte vi i tillegg ha betalt for SFO, noe vi ikke trenger nå når jeg er hjemme..

Skrevet

ja, jeg ser jeg har krav på tilrettelegging, men problemet er at jeg ikke har anledning til å jobbe dag/kveld, da jeg har lillegutt på snart 2 år hjemme sammen med meg om dagene.. Og de vaktene min mann går vil ikke kunne gå opp med mine vakter om jeg skulle jobbet dag/kveld.

Skrevet

du jobber jo på en måte både dag og nattvakter, ettersom du ikke kan sove etter en nattevakt når du har ansvar for sønnen din. Kan aldri tenke meg at dette er optimalt for en gravid, men om det er direkte farlig aner jeg ikke. Forstår godt problemet ditt, alltid noen sånne kinkige avgjørelser å ta når en er gravid:(

Skrevet

Man blir jo ofte mindre trøtt etter man er ferdig med 1 trimester...! :) Kanskje du da har mer overskudd til å jobbe ekstra. Er helt enig med deg i at det er mye roligere å jobbe natt enn dag og kveld... Men er jo en forutsetning at du klarer å holde deg våken. Får du sovet etter nattevakt?

Skrevet

ja, jeg sover etter nattevakter på turnus, da har pappaen enten seinvakt eller pappapermisjon. De dagene jeg jobber xtra har jeg som regel lillegutt etter nattevakt, men vi legger oss til dupp rundt kl 11:30, men det har ikke skjedd mange ganger.

Skrevet

Ta en tur til legen din du!

Forklar situasjonen og hør hva han/ hun mener.

Skrevet

Hei! Jeg jobbet også natt da jeg fant ut at jeg var gravid. Snakte med legen og arbeidsgiver og kom frem til at jeg skulle soke svangerskapspenger hos Nav. På den måten taper ikke arbeidsplassen penger,og jeg fikk dekket vaktene mine 100%.

Skrevet

Ja, ringte til fastlegen min i dag, hun hadde ikke ledig time før i slutten av oktober!! Fikk time til en legevikar da..

Er så ambivalent til dette selv.. Har jo egentlig lyst til å jobbe masse nå, samtidig som jeg er redd jeg gjør noe galt overfor babyen. Kanskje en ide å sykemelde seg nå, og heller satse på å komme tilbake mer opplagt og jobbe mer når trøttheten avtar.. På den andre side er det pga brukergruppen ikke gunstig å gå gravid på min arbeidsplass, så skal jeg jobbe mye, burde dette gjøres før det vises på meg..

Skrevet

Så du fikk svangerskapspenger uten å måtte gå på dag/kveld?

Skrevet

Ja,grunnet at tillretteleggng ikke lot seg gjore. Så du har nok krav på det du også:)

Skrevet

Takk for svar!! Får høre hva legen sier i morgen, har fått time kl 09..

Skrevet

Ja, skulle akkurat til å foreslå svangerskapspenger:) Da det ikke vil være mulig for arbeidsgiveren din å tilrettelegge for deg, i og med at du ikke kan jobbe dag/kveld. Lykke til hos legen!

Skrevet

Du har jo strengt talt ikke rett til sykemelding når du ikke kan/vil ta imot evt tilrettelegging. Det jeg mener er : Hvis du ikke kan jobbe natt pga graviditet og arbeidsgiver har mulighet til å sette deg over på dagtid isteden er det din "plikt" til å ta imot dette. Arbeidsgiver eller staten (som kommer inn om du blir sykmeldt) har jo ikke ansvar for at du ikke har barnevakt til barnet ditt.

Men jeg vet det finnes leger som enkelt sykmelder istedenfor å be om tilrettelegging, selv om jeg mener dette ikke er rett.. Jeg hadde fortsatt å jobbe natt jeg, om du føler at du trives med det og ikke føler at det går på helsa løs.

Skrevet

I mitt tillfelle var det arbeidsplassen som ikke kunne tillrettelegge,derfor fikk jeg svangerskapspenger. Vet ikke hvordan det blir i ditt tillfelle hvis de kan tillrettelegge,men legen min sa iallefall at det ble foretrukket svangerskapspenger framfor sykemelding.

Skrevet

Har selv jobbet natt hele veien, er 17 uker nå.

(Har ikke vært noe problem nå før den siste tiden, men det skyldes at jeg ikke får sove. Det skyldes ikke nattevaktene, får bare ikke sove i det hele tatt. Ble i går sykemldt for 2 uker, men det skyldes smerter i bekkenet/beina. Går dette over vil jeg tilbake i jobb igjen så fort som mulig for dagene går treeegt!)

Du har rett til å bli fritatt fra nattevakter etter eget ønske. Og heller jobbe dag/kveld, men ser jo at det blir vanskelig i ditt tilfelle.

Du har som de andre sier krav på tilrettelegging. Arbgiver har snakket med meg om dette, men jeg tenker som deg at det er jo mye tyngre og mer travelt på dagtid/kveld enn på natta. Forøvrig så mister ikke jeg nattillegget om jeg skulle begynt på dag/kveld heller - men har forstått at dette er litt opp til hver kommune om hvordan det praktiseres. Jobber du i på sykehus mister du det ikke hvertfall.

Om du kan få sykemelding bare på grunnlag av å ikke jobbe nattevakter vet jeg ikke. Spørs vel litt på legen. Min sier ihvertfall at det må jo stå noe på sykemeldingen, en gyldig grunn likssom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...