M by M Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 Datteren min på 3 år har begynt i "ny" barnehage. Vår gamle barnehage har fått nybygde lokaler og blitt dobbelt så stor i antall barn og ansatte, men arealet inne og ute er blitt halvparten så lite. Det er en forsterket barnehage, så fra før var vi 12 barn og 7 ansatte på jobb hver dag. Nå er de 25 barn og 14 ansatte, da er ikke alle disse på jobb hver dag. Det er blitt småbarnsgruppe som har sin egen del av barnehagen på den ene siden. På den andre siden har de barna med ekstra behov sitt areal med egen dør. I midten er det garderober og kjøkken og her er da arealet til gruppa til datteren min. De store barna har da bare kjøkkenet og garderoben å leke i. De har ikke noe eget rom hvor de kan lukke døra og slappe av med en bok eller rolig lek og de har veldig liten plass og få muligheter til skikkelig lek da arelet deres er fullt opp av garderober (da innegarderoben, ikke grovgarderoben), kjøkkenbord og stoler. Jeg vet at vi er veldig bortsjemte fra før med en kjempe stor barnehage uten støy og med ansatte som har veldig god tid til hvert enkelt barn og god til til en prat med oss både morgen og ettermiddag. Stort uteareale og eget dansehus. Så jeg vet ikke hva som egentlig er normalt i en barnehage da vi har vært så heldige til nå. Utearealet vårt har også blitt veldig lite og helt uten trær, steiner og slikt. Bare en opparbeidet lekeplass. Hvordan er deres barnehager lagt opp? Og reagerer jeg uten grunn på dette?
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 Jenta vår går i kommunens eldste og største (kommunale) bhg, de har 6 avdelinger hvorav den ene pga plassmangel har byttet til et lokale 3 min å gå lenger borti "skauen". Hver avdeling har egne områder innendørs med grovgarderobe, garderobe/stellerom/toalett, stort rom med spisebord og lekekroker. Størrelsen på disse varierer litt etter hvor store avdelingene er. Jenta mi går på 3-6 års avd (i praksis 3-4/5) med 20 barn (i ulik stillingsprosent) og 3 voksne. Utendørs er foreløpig eneste fellesområde, men jeg syns det er stort og fint med steiner, bakker, gress, asfalt, klatretrær osv. i tillegg til vanlige lekeapparater/sandkassegreier. Jeg syns ikke det høres helt ideellt ut sånn som det har blitt hos dere selv om det i utgangspunktet høres ut som om det er mange voksne pr barn. Men føler vel egentlig at alle bhg for tiden er lastet til bristepunktet for å oppnå full bhgdekning så fort som mulig... Mest mulig barn på minst mulig voksne og plass, liksom...
Gjest Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 Barnehagen vår er stor (over 50barn) - og med et enda større uteareal. Er veldig fornøyd! Barna har flere forskjellige lekerom. Alle med hvert sitt tema (Dukkekrok, leserom, hopperom, sangstue osv.osv) De har også en egen scene hvor vi foreldre blir invitert til å se forskjellige dramastykker barna setter opp. Er også førnøyd med personalet - føler det kryr av dem:) Barna mine har bursdagselskap i bhg og får varm mat flere ganger i mnd. Ellers tar vi aldri med mat.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 4. september 2008 #4 Skrevet 4. september 2008 Barnehagen til tulla er ganske stor, tror jeg. Det er 25 unger alle mellom 0 -3. 10 voksne som jobber der. De har tre store lekerom, et formingsrom og et aktivitetsrom. Det er også er stort kjøkken der som de kan leke på. Utearealet er ganske stort, selv reagerte jeg litt på at det var litt lite lekeapperater, men det er vel begrenset hvor mye 1, 2 og 3 åringene bruker slikt. Synes det høres ut som de har liten plass å være på, men det er da bare min mening:)
Gjest Skrevet 4. september 2008 #5 Skrevet 4. september 2008 Barnehagen vår har 8 baser. To baser med 2-6-års gruppe, to baser med 0-4 (her er den ene utebase) og fire baser med 0-3. På småbarnsgruppene er det 14 på hver base, på storbarn er det 26. På småbarn er det 4-5 ansatte på de 14. barna, på storbarn er det vel 4-5 på 26 barn (men det er jeg ikke bombesikker på...) Vi føler i hvertfall at de ansatte har veldig god tid, både til oss og til de små :-) De har et stort hus som de holder til i, og alle basene har en egen del av huset med kjøkken (deles to og to baser), 2 lekerom, garderober, stellerom osv. Basen til vår lille har 14 barn, der er barna delt inn i lekegrupper etter alder. Da har de en dag hver i uka hvor de finner på noe litt spesielt. De to største der barna kan gå er f.eks mye på turer. Den minste lekegruppa er foreløpig bare på bhg sine områder for å bli godt kjent med hverandre og bhg før de legger ut på lange turer. (Her om dagen var de på "tur" i lilleskogen rett bak huset og kikket på kongler og løv!) I tillegg til dette har de et digert stabbur utenfor der det er laget snekkerverksted og aktivitetsrom. Også har de et lite bålhus (med bålplass og benker utenfor) som er veldig populært. I tillegg til de to husene har de tre opparbeidede lekeplasser, samt en liten "skog". Så de har masse uteplass, heldigvis :-) Jeg forstår godt at du reagerer, bare det at barna ikke har egne lekerom synes jeg er alt for dårlig! Og dette er noe det bør klages på, både til barnehagen og til kommunen. Barnehagen skal tross alt være et sted der barna skal leke og utvikle seg, og ikke minst skal de tilbringe hele dagen der, så det er viktig at de trives.
Gjest Skrevet 4. september 2008 #6 Skrevet 4. september 2008 Hehe ... når jeg tenker på at det er ca 130 barn på småen sin barnehage (fordelt på alle basene) så synes jeg 25 unger er veldig litn barnehage jeg da ;-)
Minnie Mom Skrevet 4. september 2008 #7 Skrevet 4. september 2008 Dette er "vår" bhg: Antall barn: 134 Antall avdelinger: 8, inkludert kortidsavdelingen Aldersfordeling: 3 småbarnsavdelinger 0-2 år, 4 avdelinger 1,5 - 5 år. Bemanning: Pr. avdeling er det 2 pedagogiske ledere og 2-3 assistenter/fagarbeidere
Minnie Mom Skrevet 4. september 2008 #8 Skrevet 4. september 2008 Synes det høres ille ut at barna ikke har noe egnet sted å leke inne, det burde de gjøre noe med. Med er vel dessverre sånn at de presser inn flest mulig barn da.. Ang utearealet så er jeg enig i at det beste er gress, litt bakker, trær og sånt.., men ikke all bhg er sånn dessverre, noen er mer sånn amerikansk lekeplass.
gærne ko Skrevet 4. september 2008 #9 Skrevet 4. september 2008 Synes det hørtes litt dårlig ut, ja. Vår barnehage har to grupper, ei småbarnsgruppe (0-2) med 9 barn og ei storbarnsgruppe (2-6) med 15 barn. Dei måtte legge om litt i år fordi det kun var 1-årige søkere til barnehagen, før var det 9 i alderen 0-3 og 18 i alderen 3-6. Kvar gruppe har garderobe og oppholdsrom med spisebord, sofa og tekjøkken. Ellers er der 4 lekerom, der ett er kun for småbarnsavdelinga og dei tre andre deles av alle. Og kjøkken. Syns det fungerer kjempebra, det er åpent mellom dei to avdelingane heile tida, untatt ved mat og samlingsstund. Så dei små får god kontakt med dei store og alle dei ansatte. Utearealet er felles og kjempestort, med lekestativer, sandkasse, dukkestue og et flatt område for fotball eller lignende. Begge gruppene er ute samtidig. Einaste eg syns er litt kjedelig er at sønnen min er flytta til stor avdeling etter omlegginga, og han er minstemann. Sjølv om det i teorien er nok ansatte, 1 for dei tre under 3 år og 2 for dei 12 over, så blir det jo gjerne slik at en ansatt har ansvar for 5 barn. Merker at sønnen min ikkje trivs like godt lenger, blir litt for mange barn per ansatt for han. Han skulle jo egentlig ha vore på småbarnsavdelinga der det er roligare tempo et år til. Men det går seg vel til, dei ansatte er veldig flinke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå