frøydis m/ 4 Skrevet 4. september 2008 #1 Skrevet 4. september 2008 kjenner jeg, tidlig på morgenkvisten. Skoleåret er jo godt igang nå, og det ser ut til å fungere fint for alle tre. Særlig spent var jeg jo på eldstejenta som kom tilbake til skolen hun gikk første videregående på for å ta tredjeåret. Foreløpig trives hun så godt! Er godt i gang med skolearbeid,- har fått nye venner og kjenner at hun ikke trenger å ha så mye kontakt med den gjengen hun havnet med første året. Klarer å holde unna med lekser og oppgaver, føler at hun mestrer. Og jeg er så takknemlig for en god start! Bekymringene ligger tett under overflaten kjenner jeg, og jeg legger veldig merke til de dagene hun er sliten og lei, men som hun selv sier: Jeg må jo også få lov til å ikke være like glad hver dag, mamma!! Men i det store og det hele syns vi vi har den friske jenta vår hjemme nå. Da er det lov å glede seg!!!
Trollmora Skrevet 4. september 2008 #2 Skrevet 4. september 2008 Så fint å kunne sitte å kjenne litt på god-følelsen når man ser at barna takler livets små og store utfordringer! Høres kjempefint ut at eldstejenta takler skolearbeidet og har fått nye venner. Det er jo de beste forutsetningene for å takle overgangen til voksenlivet. At hun innimellom ikke har like gode dager er jo det samme som vi og kan kjenne innimellom. Så kos deg med de gode følelsene og bekymringer vil vi mødre aldri bli kvitt! Ha en strålende dag og en stooor klæm fra
Maud Skrevet 5. september 2008 #3 Skrevet 5. september 2008 Jeg er glad med deg! Tenk så fint at den store jenta di ser ut til å være stabil nå og at hun trives og klarer seg på skolen. Jo lengre denne stabiliteten varer, desto mer mestring har hun å lene seg på hvis det blir tyngre etter hvert. Nye venner er det viktigste sikkerhetsnettet for en som har trådt litt feil. Nye venner og foreldre som følger med akkurat passe. Gir henne frihet og stoler på at verden ikke raser når hun er sliten en dag, men som tar noen grep hvis ting blir vanskelige igjen. Håper dere har noen rundt dere å tenke høyt med hvis dere er i tvil og så krysser jeg alt jeg har for at de glade dagene varer. Min erfaring er at de som holder ut og møter på skolen etter høstferien oftest holder ut helt til sommeren. Stor klem til mamma'n som er der for eldstejenta si!
frøydis m/ 4 Skrevet 5. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. september 2008 Takk for klem! Jeg kjenner at det å gi frihet er vanskelig, men jeg har har en mann her i huset som er mye flinkere til det,- og flink til å minne meg på at det ikke nytter å følge opp alle detaljer. Utover det har jeg faktisk ikke så mange å tenke høyt sammen med for jeg har syns at dette er vanskelig å involvere famile og venner i. De vet at hun har hatt problemer, men når svarene kommer så enkle og kategoriske i retur til oss, så kjenner jeg at dette får vi nesten heller jobbe videre med det på egenhånd. Når rådene var å stille krav og be henne om å skjerpe seg ble det litt for enkelt, for vi opplevde ikke at det var det som manglet. Men jeg synes nå at vi har en god dialog med jenta selv. Vi har snakket om hva vi syns er utfordrende oppi dette, og hun har fått si hva hun ønsker av oss og hvilken frihet hun føler hun har behov for. jeg ser at vi har fått en reflekterende jente i hus som absolutt har vokst på motgang, og vi håper fremgangen fortsetter.
dritgrei hei hei! Skrevet 8. september 2008 #5 Skrevet 8. september 2008 Dette er et veldig veldig kosoelig innlegg, og jeg er så gald for at det virker greit for storejenta di å gå på skolen her hjemme! hurra for henne, og hurra for deg! Dessuten skjønner jeg godt at du blir bekymret når hun ikke jubler hver dag ;-) ...sånn er jeg også, men det sies visstnok at man ikke trenger å være like jublende hver dag :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå