Anonym bruker Skrevet 3. september 2008 #1 Skrevet 3. september 2008 Hvordan gjør dere det når dere skal på kontroller på hs og lignende? Tar dere begge alene eller er mannen eller annen voksen med? Ser for meg at det kan bli rimelig strev alene når man skal veie, måle og ikke minst ta sprøyter! Men man kan vel kanskje ikke forvente at mannen skal ha mulighet å bli med alltid heller... Vi har foreløpig gått begge to, men er rimelig ferske i gamet ennå Når vi har vært på kontroll med kun den ene (blodprøver) har vi også gått begge to, evt har en vært hjemme med den som ikke skal kontrolleres. Lurer bare på hvordan andre løser dette, om vi er 'rare' som stiller 'mannssterke'?
phantomet Skrevet 3. september 2008 #2 Skrevet 3. september 2008 Jeg tror ikke dere er spesielt rare som stiller "mannsterke" på kontroller og legebesøk.. Det er jo to små mennesker man skal ha med seg... Vi har så lang vært to stk. på HS sin 6ukers kontroll, og på et lege besøk. Mannen var jo hjemme, så da passet det fint å dra to.. Nå begynner mannen å jobbe mandag, og da blir det jeg som gjør slike ting på egenhånd, men jeg legger listen ganske lavt iforhold til hva jeg "må" gjøre... Jeg lar meg ikke så lett stresse, og har etterhvert fått endel erfaring siden disse to guttene ikke er mine første.. Jeg synes dere skal gjøre slike ting på den måten som dere selv føler er best og sånn det passer dere. Ingen reagere om dere stiller begge, eller om bare en av dere gjør det.
Silvia Skrevet 4. september 2008 #3 Skrevet 4. september 2008 Hei! Vi har gjort det litt forskjellig. De første gangene var mannen min med. En gang var Homestart-hjelpa vår med. Sist dro jeg alene, da skulle de ha sprøyter. Det gikk helt greit, for kontordama/assistenten hjalp til med å holde og trøste. Mormora mi, som også har tvillinger, sier at hun tok med en tvilling av gangen til helsestasjonen. Hun fikk da noen til å passe den andre tvillingen hjemme, mens hun var borte. Dette var på 60-tallet, og det var ikke heis opp til helsestasjonen den gangen, så hun fikk ikke med vogna opp. Men nå til dags kommer man vel seg inn til alle landets helsestasjoner med vogn, håper jeg. Det er kjekt å være to på kontroller når man har med to babyer, men det går bra å være alene. Du får nok også hjelp av de som jobber på helsestasjonen, hvis du trenger det.
tvillinger_mars08 Skrevet 4. september 2008 #4 Skrevet 4. september 2008 Både jeg og samboeren min er studenter, så vi har en ganske fleksibel hverdag. Vi har alltid gått begge to, har ikke tenkt på å gjøre det annereldes engang. Det har vært så naturlig å gå begge. Når det gjelder vaksinene, syns jeg det har vært så fælt, at jeg ikke kunne hatt en 'fremmed' til å trøste. Stakkars små Noen fordeler skal man ha som student!
Tvillingenekomiapril Skrevet 4. september 2008 #5 Skrevet 4. september 2008 Jeg var alene på 6 ukers kontrollen, samboer var med på 3 mnd for da hadde han ferie, men jeg skal alene på 5 mnd kontrollen også nå. Regner med at det går greit. Sekretæren på helsestasjonen hjelper til med veiing og måling, og forhåpentligvis får jeg også litt hjelp når sprøytene skal settes. Vi tilhører en temmelig rolig helsestasjon nå, og det virker ut som de har god tid på kontrollene, og jeg har ikke opplevd at det er kø foran stellemattene. Sånn var det ikke på den gamle HS i Oslo, der var det hektisk og kaotisk til tider og da ville jeg nok ikke gått alene med tvillinger, nei.
Ventet på nr 2 og 3 Skrevet 4. september 2008 #6 Skrevet 4. september 2008 Det er ikke rart i det hele tatt å få hjelp på kontrollene. Til nå har enten mannen min eller svigermor vært med meg, men i dag var jeg alene med gutta når de skulle ha 3 mån. vaksinen. Det gikk kjempefint. Helsesøster hadde satt av en hel time til oss, så jeg hadde godt om tid til å trøste første mann innen sprøyten skulle settes i andre mann. Syns det vanskeligeste med å gå tid alene er å komme seg fra bilen og inn/ut. Ikke enkelt å bære en stor stellebag og to bilseter... i hvert fall syns jeg det er tungt Må bare legge til at jeg for litt siden hadde veldig mange med meg når guttene kun skulle måles og veies. Da troppede mamma, pappa, storesøster, en onkel og en fætter inn sammen med tvillingen på helsestasjonen.. hi,hi! Må ha virket litt rart for dem som jobbet der
Thea Marie* med 2 småtroll * Skrevet 4. september 2008 #7 Skrevet 4. september 2008 I starten dro jeg en del alene, sambo har ikke mye mulighet til å være med. Han har vært med de gangene han har hadd mulighet til det. I og med at mine er premature så var vi på helsestasjonen annenhver uke i starten å veide... Mamma har vært me flere ganger. Det går bra, ingen som reagerer på det. Jeg synes også "problemet" er det å gå til og fra bilen, så sist jeg var der og da var jeg der alene så hadde jeg me en ekstravogn vi har og den er veldig lett å ta inn og ut av bilen. Så da trillet jeg til og fra bilen de veier over 8kg begge barna nå og bilstolene veier hver 2-3kg, alt for tungt å gå med.... Ca 11kg i hver arm! Fungerte veldig bra å ha me trillen.
bøllefrøene Skrevet 5. september 2008 #8 Skrevet 5. september 2008 Jeg har gått alene flere ganger for veiing.. er rett ved meg og får fint vognen rett inn. På 3 mnd og 5 mnd vaksinen har jeg hatt med mannen min og en venninne.. veldig greit.. du vet aldri hvor god tid hs har. skal på 6 mnd alene tror jeg.. så lenge det ikke er vaksine så går det fint..
sarp m/ Niklas og Marius. Skrevet 5. september 2008 #9 Skrevet 5. september 2008 Har som regel gått alene. Var ikke noe problem når de var små for da lå de jo bare der. Satt som regel i bilsete eller i vogn baggene. Sambo var med på den første sprøyta. Ellers var mamma med på 1-års vaksina. Men kan være en prøvelse noen ganger:)
maj77 Skrevet 7. september 2008 #10 Skrevet 7. september 2008 Jeg har alltid gått alene med jentene. På den forrige helsestasjonen vår var det veldig godt tilrettelagt for tvillinger. Her fikk jeg ha med vognen både bort til stelleplassen og inn på kontoret til helsesøster/lege. Veldig praktisk, den ene satt i vognen, mens den andre fikk vaksine, ble stellt osv. Nå har vi flyttet, den nye helsestasjonen har skofri sone og vogner på gangen. Det går fortsatt greit alene, men jeg er nok litt mer stresset :-)
BeaChr. Skrevet 13. september 2008 #11 Skrevet 13. september 2008 Vi stiller også "mannsterke" opp. Jeg går kun alene hvis jeg ikke finner noen til å være med meg!. Mannen min har hittil vært med når de skulle få sprøyter, det er spesielt da jeg synes det må være flere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå