Gå til innhold

Hvor mye har besteforeldre "krav" på å få treffe barnebarna?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt, har jeg et veldig anstrengt forhold til min mor, pga av omsorgssvikt i oppveksten.

Hun ønsker nå å være mormor, og være i livet til barnebarna sine så mye som mulig.Hun har en samboer som er psykopat, og derfor kan hun ikke ha barna våre på besøk hos seg. Derfor blir treffene hjemme hos oss, for hun er veldig dårlig til å ta de med ut på noe.

Pga det anstrengte forholdet jeg har til henne, er jeg helt utslitt, irritert, frustert og bitter etter at hun har vært på besøk. Jeg ønsker derfor å ha henne på besøk minst mulig, men vil heller ikke straffe barna mine ved å ekskludere henne helt, så derfor lurer jeg på hvor mye hun har " krav" på å få møte dem. Vi bor i samme by, så er en gang hver 14. dag for lite, eller må jeg godta en gang i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, sånt er ikke greit. Vet du, her ser ikke barnet mitt faren min i det hele tatt fordi vi har vurdert det dithen at det er til alles beste. Følg magefølelsen din du. Hver 14. dag er sikkert bra nok det. Det er du som bestemmer nå og ikke moren din :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en stefar som har dritt noe grusomt på draget. vil aldri la mi jente være i nærheten av han. har sagt til mamma at så lenge han er der så må hun treffe barnebarnet sitt med meg eller noe sånt..(jeg vil forsikre meg om at han ikke er til stede) sålenge de bor sammen så kommer det ikke på tale at hun skal sove over uten at jeg er der. da skal jo ikke han være der likevel. han får ikke komme i dåpen. ikke i bursdager eller noe.

 

har også frasagt meg alt som han er invitert i. hun har bare å respektere det. selvfølgelig skal hun ha kontakt med barnebarnet sitt, men jeg avgjør med hvem.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe krav som helst. Jeg ser ingen grunn til at du skal la ungene dine utvikle et forhold til en person du mener bedrev omsorgssvikt på egne barn og involvert med en psykopat (skjønt den beskrivelsen neppe er medisinsk korrekt). Av og til er vann tykkere enn blod - kan du ikke heller la dem omgås voksenpersoner du mener kan tilføre noe positivt til familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldre eller andre har ikke krav på noe som helst. Men vurder dette nøye. Det ville jo vært leit for deg som mor å få slengt i trynet om noen år fra dine egne barn at de ikke fikk møte sin mormor... Vurder og gjør det du mener er best, men finn ut hva du skal si til barna om det når de blir eldre.

Jeg har ikke kontakt med familien min på mammas side. Har kun kontakt med min søster og mor. Men når min sønn blir eldre, så er det opp til han om han vil ha noe med de å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

besteforeldra har ingen krav i forhold til ungene.

du bestemmer om du vil at besteforeldrene skal få se barnebarnma sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Juridisk sett så har de ingen krav på noe som helst. Personlig mener jeg det skal gå på barnas premisser og hva barna har godt av.

Og en selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel strengt tatt ikke krav på noe som helst, men vanligvis er det jo i alles interesse at de utvikler et godt forhold. Kan jo være moren din føler dette er en "ny sjanse" til å gjøre litt godt igjen og at hun via barna dine kan rette på feilene hun gjorde med deg. Kjærlighet fra små barn gjør jo også noe med en som menneske.

 

Hvis barna dine har et godt forhold til henne, og hun virkelig bryr seg om de, synes jeg jo hun bør få treffe de trass i fortiden (nå vet jeg jo selvfølgelig ingenting/ for lite om den da). Du føler sikkert hva som egentlig er rett.

 

Synes likevel det er du som kan sette betingelser for hennes samvær med barna. Du kan jo f.eks si det som det er, og at hvis hun skal se de oftere får hun bli flinkere til selv å finne på noe med de/ ta de med ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er i en likens situasjon med min mormor og hennes mann- inntil nå har hun fått treffe sitt oldebarn og styre og ordne som hun vil, men jeg har tatt en avgjørelse på at hun ikke får ha noe med min datter og gjøre. hun bor i lag med ett menneske som har gjort forkastelige ting med både meg og min mor og når min mormor velger og stille seg bak han og "si at det er greit" er ikke det ett menneske jeg orker å ha i livet mitt. ikke unner jeg datteren min å få ett forhold til ett menneske som har vist seg så moralsk svak. nei, det er ingen som har krav på å være sammens med deres barn. jeg syns du skal kjenne på det, og hvis du blir trist og lei når hun har vært hos dere, syns jeg heller du skal eksludere henne og være på topp for barnet ditt.. som noen lenger opp så; noen ganger er vann tykkere enn blod. Finn noen positive voksen personer som kan tilføre noe godt i både ditt og barnet ditt sitt liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldre har ikke krav til å se barnebarn i hele tatt. Det er kun foreldre som har den retten. Og dette er loven i Norge.

 

Så du må ikke godta noe som helst, du kan faktisk holde deg og ungene helt unna henne. Trenger aldri å treffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver 14. dag må da holde rikelig.

 

Det er ca så ofte min mor ser barnebarna sine. De er der stort sett på besøk om søndagen, men ikke hver søndag. Vi har jo også lyst til å gjøre egne ting sammen med ungene, ikke bare sende dem til besteforeldrene hver søndag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene bestefaren til ungen min er rusmisbruker, og henger med kriminelle i tillegg. Han har aldri hatt og vil aldri ha noe å gjøre med ungen vår. Det er hans valg av livsstil som har gjort det sånn, så han har ihvertfall ikke krav på noen ting. Det er vi som foreldre som må passe på ungene våre og ta avgjørelsen om hva som er best for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

Besteforeldre har ikke krav til å se barnebarn i hele tatt. Det er kun foreldre som har den retten. Og dette er loven i Norge.Så du må ikke godta noe som helst, du kan faktisk holde deg og ungene helt unna henne. Trenger aldri å treffes.

 

Mange besteforeldre krever/hevder sin rett til å treffe og ha samvær med barnebarn...

 

Anonym poster: 41ebc815d6a7da982894cb5aa3a06b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt, har jeg et veldig anstrengt forhold til min mor, pga av omsorgssvikt i oppveksten.Hun ønsker nå å være mormor, og være i livet til barnebarna sine så mye som mulig.Hun har en samboer som er psykopat, og derfor kan hun ikke ha barna våre på besøk hos seg. Derfor blir treffene hjemme hos oss, for hun er veldig dårlig til å ta de med ut på noe.Pga det anstrengte forholdet jeg har til henne, er jeg helt utslitt, irritert, frustert og bitter etter at hun har vært på besøk. Jeg ønsker derfor å ha henne på besøk minst mulig, men vil heller ikke straffe barna mine ved å ekskludere henne helt, så derfor lurer jeg på hvor mye hun har " krav" på å få møte dem. Vi bor i samme by, så er en gang hver 14. dag for lite, eller må jeg godta en gang i uka?

 

 

De har ikke krav på å møte barna i det hele tatt. Det er bare vits å møte dem hvis det er givende for alle parter. Hvis moren din har utsatt seg for omsorgssvikt og velger å bo sammen med en psykopat, høres hun ikke ut som hun noe av verdi å tilføre dine barn heller.

 

Personer som er foreldre må vite at hvis de behandler sine barn dårlig, vil de måtte ta konsekvensene av det senere. Hvis jeg hadde hatt barn ville jeg ikke latt faren min møte dem i det hele tatt.

 

 

Anonym poster: 78cf8fd40055f6a6bf998dadc2aa3586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldre har ikke krav til å se barnebarn i hele tatt. Det er kun foreldre som har den retten. Og dette er loven i Norge.Så du må ikke godta noe som helst, du kan faktisk holde deg og ungene helt unna henne. Trenger aldri å treffes.

 

Mange besteforeldre krever/hevder sin rett til å treffe og ha samvær med barnebarn...

 

Anonym poster: 41ebc815d6a7da982894cb5aa3a06b57

 

Det har ikke noe mer rett til dette enn grandtanter og naboer. Det er foreldrene som bestemmer hvem barna får møte. Det er bare foreldrene som har samvær med barna. Hvis besteforeldrene vil møte barna, må de oppføre seg pent og vise at de har noe å bidra med overfor både barna og foreldrene.

 

Spør du om å få møte noens barn må du rett og slett være hyggelig. Det er det aller minste man kan forlange. Ellers kan foreldrene bare si nei.

 

Anonym poster: 78cf8fd40055f6a6bf998dadc2aa3586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver 14. dag må da holde rikelig. Det er ca så ofte min mor ser barnebarna sine. De er der stort sett på besøk om søndagen, men ikke hver søndag. Vi har jo også lyst til å gjøre egne ting sammen med ungene, ikke bare sende dem til besteforeldrene hver søndag.

 

Hver 14. dag var da vanvittig ofte. Hvis man skal møte besteforeldre så ofte så må det være fordi man har et nært og godt forhold og bestemor bidrar på en positiv måte både overfor barnebarna og barnas foreldre.

 

Er bestemoren en mindre hyggelig person trenger man ikke treffes så ofte. En helt egoistisk bestemor som bare tenker på seg selv og ikke er noe hyggelig å være sammen bør være TAKKNEMLIG for å møte barnebarna en eller to ganger i året. Mange barn som har besteforeldre som bor langt vekk møter dem i beste fall et par ganger i året.

 

Er bestemoren normalt hyggelig og fungerende og ingen problemer med synes jeg å møtes en gang i måneden er en grei regelmessig, ganske hyppig kontakt som ingen bestemor har noen grunn til å være misfornøyd med.

 

Mange besteforeldre bidrar med avlastning av foreldrene. Det handler ikke bare om å ha "samvær" med barnabarna, men å hjelpe foreldrene med daglige gjøremål. Besteforeldre bør fokusere på hvordan de kan hjelpe foreldrene (sine egne barn/svigerbarn) å være gode foreldre, og ikke egoistisk stille sine egne behov først.

 

Anonym poster: 78cf8fd40055f6a6bf998dadc2aa3586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at en foreslår at bestemoren kan ta barnet med ut. Synes det er en dårlig ide. Har selv forsøkt det, og da reiser moren min hjem til faren min med barnet, og tror at jeg ikke får vite det. En person barnet mitt ikke skal møte.

Kan barnefar eller en venninne være tilstede når moren din kommer? Så kan du dra ut å gjøre noe hyggelig.

 

Anonym poster: 7fba82b63e211216bf5d32e827b06c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper hi har funnet løsningen da barnet hennes iallefall er 4 år nå (tråden er fra 2008)... Hvor finner dere disse trådene og hvorfor gidde å kommentere når de er så gamle?:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...