Gå til innhold

Kosthold i barnehagen og på sfo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg har sett til nå på sfo er syltetøy (av det søteste slaget) og gulost. Jeg blir skuffet om utvalget er knapt med tanke på prisen som kun er litt lavere enn den var i barnehagen der de fikk frukt hver dag og ellers hadde relativt stort utvalg. Sukkerinnholdet på frokostbordet var likevel høyt, noe jeg tror var mer personalets behov enn ungenes.

Er dere fornøyd med deres barnehage og sfo?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På Sfo har de syltetøy 1 dag i uka og nugatti/sjokade 1 dag i uka. Dette i tillegg til godt utvalg av pålegg som de har ellers i uka også.

Ja, var fornøyd. Han har sluttet på sfo nå da.

I vår barnehage har de varm mat hver dag. Er veldig fornøyd med det.

Skrevet

Varm mat er sikkert populært. Det hadde vært fint med et varmt måltid hver dag i barnehagen, ja.

Skrevet

Begge mine søte små går i bhg og jeg hadde innkjøring med begge og var med på lunsjmåltidet. Syns de har et fantastisk utvalg til barna.

Det var salami el. lign. kaviar, agurk, skinke eller sevelat, prim, ost, både brun og gul, smør, majones, syltetøy, leverpostei og en del andre ting som jeg ikke husker.

De har også en del varme måltid. Gjerne flere ganger i uka. God variasjon.

Til det måltidet som er litt utpå dagen har de et stort fint fruktfat, også med stort utvalg.

Skrevet

i barnehagen til minsten, får de havregrøt til frokost hver dag, det syns jeg er fint.... ellers er utvalget helt greit:) med frukt som mellom måltid mitt på dagen:)

Skrevet

I vår barnehage kjøper foreldrene inn pålegget. Vi får beskjed om hva vi skal kjøpe, men jeg hadde sagt ifra om jeg fikk beskjed om å kjøpe f.eks nugatti. Synes ikke det har noe i en barnehage eller sfo å gjøre. Vi kjøper heller ikke inn syltetøy, men ser at noen foreldre har tatt det med likevel, til sine barn. (Jeg er glad i syltetøy, og gir det til barna mine, men da velger jeg de minst usunne variantene, eller hjemmelagd der jeg kan kontrollere sukkerinnholdet selv.)

Om folk vil servere barna sine brød med sukker, synes jeg de kan gjøre det hjemme. Ble lettere sjokkert da jeg så at en ettåring på avdelingen til sønnen min har med seg O'boy i bhg. Det er jo kjipt for de andre barna og, om de må sitte og se på at han drikker sjokolademelk.

Jeg mener at det er veldig viktig å ha et godt utvalg av pålegg. Stakkars unger, som må spise brødskiver flere ganger i løpet av dagen, også har de bare syltetøy og gulost å velge mellom.

Skrevet

Ååååh! Jeg blir så provosert! Kosthold er noe som virkelig bryr meg, det har det alltid gjort og i hvertfall nå de siste åra med en datter med irritabel tarm.

Det jeg ikke klarer å forstå er at det kan være så mange foreldre som gir blaffen i hva barna får i seg i løpet av dagen, men nå er de gjerne ikke så nøye på hva de får i seg selv heller.

Men, enda verre er barnehager, skoler og sfo som ikke går foran som et godt eksempel! Hvorfor i all verden er det en nødvendighet å servere søte pålegg til små barn? Barn kan godt være vrange hjemme, men det er jo bevist at i barnehagen, skole og sfo så er det ikke så nøye, da spiser de som regel det de får og det de ser at de andre barna spiser. Så hvorfor kan de ikke få servert ordentlig mat??

Eksempel: kom for å hente lillemor på sfo en dag, hu har ikke fast plass, men hadde vært hos pappa`n og er da på sfo en gang i blant, men da kommer jeg ned i kantina, og der løper det en gjeng med småunger rundt å hyler, ingen voksne. Jeg roper på lillemor og det tar litt tid å si hadet til alle, så i mellomtida tar jeg en nærmere kikk på dagens sfo måltid, det barna skal overleve ettermiddagen på..det var cornflakes! De fikk ta selv, 1 del cornflakes, 1 del melk, og minst 2 deler sukker. Det burde virkelig ikke vært lov etter min mening, stakkars barna var så gira at en skulle tro man var i dyrehagen og så sjimpansene bli mata..huff!

Skrevet

På vår sfo har barna med seg maten selv... Én dag i uka har de degt de kaller kosedag, da får de noe ekstra. Skulle ønske de hadde smøremåltid, for min erfaring er at barna spiser bedre da.

Skrevet

på sfo her har di syltetøy.salami,ost,egg,agurk,leverpostie,makrell i tomat

ca to dager i uka er det varmmat,da er det havregrøt,fiskepinner og makaroni pizza ostesmørbrød osv

barnehagen har hvit og brun ost,leverpostei,kaviar,salami,makrelli tomat,svartpølse

en dag i uka varm mat,da gjerne suppe,fiskekaker/boller osv

Skrevet

Her er menyen på vår SFO:

Mandag: Fullkornspasta m/kjøttboller (kylling)

Tirsdag: Brød/knekkebrød + frukt/grønnsaker

Onsdag: Suppedag, f. eks. kjøttsuppe m/pølser eller grønnsakssuppe

Torsdag: Brød/knekkebrød + frukt/grønnsaker

Fredag: Fiskekaker + potetmos/makaroni

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...