Gå til innhold

Glukosebelastningstest - litt forvirra!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt en sånn test. Blodsukkeret lå på 6,6 før jeg drakk sukkerlaken, og 8,9 etter to timer. På labb'en der jeg tok testen sa de at det var innenfor normalen, men da jeg var hos jordmor uka etterpå sa hun at det var høyt. Men jeg fikk ikke noe klart svar på hva som er grensa for svangerskapsdiabetes. Jeg ble henvist til sykehuset for oppfølging, og der målte de langtidsblodsukkeret: 6,1 (som visstnok er helt vanlig). Jeg fikk også med meg et blodsukkermåleapparat hjem, og jeg måler verdiene før frokost og middag samt to timer etter frokost og middag. Alle målingene hittil har ligget rundt 5,5. Hvordan kan det ha seg at det er så stort sprik mellom tallene? Jeg skjønner ikke dette helt. Det er jo forsåvidt greit å få et spark bak for å kutte ut sukker, men det fører jo med seg en del andre bekymringer å ha fått denne "diagnosen" og dem skulle jeg gjerne sluppet unna. Jeg var forresten på ultralyd for å sjekke størrelsen, gutten min ligger an til å bli i underkant av 4 kg og det er vel helt normalt eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde du vert en diabetiker å drukket sukkerlage hadde du hatt et blodsukker på nermere 20-30. søsteren min har diabetes. ikke noe å bekymre sg over i det hele tatt. jm har nok ikke så mye peiling på dette mrådet.

Skrevet

Sitat gravidboka min når det gjelder blodsukkerverdier for gravide:

Ved blodsukkerverdier under 7,8 gjøres ingen tiltak siden dette regnes for normalt. Men ved gjentatte sukkerfunn i urinen, må det gjøres ny glukosebelastning. Ved verdier over 7,8 mmol/l regnes tilstanden som svangerskapsdiabetes.

Hvis verdiene ligger mellom 7,8 og 9 blir den gravide kostholdsregulert og må i tillegg læres opp til å måle blodsukker selv, for å kontrollere nivået sitt.

Hvis verdiene ligger over 9 bør det henvises til spesialist og kvinnen må trolig ta insulintilskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...