Samsung123 Skrevet 3. september 2008 #1 Skrevet 3. september 2008 Har dere noen avtale på viss en av dere skal avsted på f.eks kurs en dag eller tre om hvor barnet da skal være? Vi har ingen avtale på dette, så når far jobber 2-3 dager på reisejobb, så er barnet hos sin stemor... Slik skal det da ikke være? Har hørt om noen som har det slik at viss f.eks mor eller far er borte i mer enn 4 timer en ettermiddag/dag så skal barnet være hos den andre forelderen. Dette gjelder ikke på kveldstid/nattestid. Hva står i deres avtaler, eller har dere noen gode forslag til hva som burde stå i avtalen?
Samsung123 Skrevet 3. september 2008 Forfatter #2 Skrevet 3. september 2008 Ingen som har noen avtaler på dette??
freebird Skrevet 3. september 2008 #3 Skrevet 3. september 2008 Min mann og hans ex-kone har praktisert 50/50 i mange år nå, men de har ikke en skriftlig avtale. Mannen min er fortsatt helgepappa på papiret, moren nekter å godta delt bosted på papiret da hun vil miste økonomiske goder. Men nok om det, praktisk sett har vi hatt barna hos oss annenhver uke uansett om far må jobbe overtid eller reise bort en dag eller to. Bonusbarna har vært en del alene med meg totalt sett opp igjennom årene og det har gitt oss mulighet til å bli kjent og knytte bånd på våre egne premisser uten at far alltid er til stedet. Jeg har satt veldig stor pris på dette og barna uttrykker også glede over å gjøre ting med meg. Alle familier er jo forskjellige, nå har det seg slik at moren til barna er alene og ikke har familie i nærheten. Om et par uker skal hun reise bort en dag før barna skal til oss, men faren er også bortreist disse dagene. Da er det helt naturlig for meg at barna er her hos meg, hvor skulle de ellers ha gjort av seg?! Resultatet da hadde vært at moren ikke kunne være med på reisen med resten av kontoret der hun jobber. Vi forsøkte i starten å spørre moren om hun ønsket å være "barnevakt" dersom vi skulle noe spesielt mens vi hadde barna. Men moren i dette tilfellet er veldig glad i sin uke med "fri" og hun ble egentlig bare sur av det. Jeg vet at mange andre ikke har det sånn og har det som en regel at man skal spørre hverandre først, og det er jo en grei regel. Ellers tror jeg det ville blitt vel masete om man på kort varsel måtte ta tilbake barnet fordi den andre foreldren skulle noe annet noen timer og barnet ikke kunne bli hos steforeldren. 50/50 er en veldig fin ordning, men litt av poenget er jo stabilitet for barna og at de skal slippe å farte så mange ganger mellom mor og far. Så sant barnet ikke har noe imot å være sammen med steforeldre ser jeg ingen grunn til å lage en masse regler mot det. Men er det snakk om veldig mange dager så kan det jo være aktuelt å bytte uke evt., det er jo primært sin egen far eller mor barnet ønsker å være sammen med. Vet ikke om det ga deg så mange konkrete råd, men men. Lykke til i alle fall!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 3. september 2008 #4 Skrevet 3. september 2008 nå har ikke vi 50/50 altså, men jeg ser på det som en fordel at far kan overlate småen til stemor eller andre i hans nære familie om han trenger det. akkurat som at det er en fordel at jeg kan det, for da blir småen kjent med flere en meg og far. men her skjer det ikke ofte. kanskje 1 gang i måneden toppen. for meg er det viktig at en eventuel fremtidig stefar kan få være stefar uten at far og stemor føler seg til side satt. vi må kunne fungere som en familie jeg og han, og det må far og stemor få lov til også. og litt av familietingen er jo og få kabalen til og gå opp og få lov og være steforeldre om man ønsker men jeg forstår jo at det ikke er så kult for deg og ikke få være med barnet ditt når du ønsker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå