Anonym bruker Skrevet 3. september 2008 #1 Skrevet 3. september 2008 Synes liksom alle barn har kolikk for tiden jeg!!! Dette kan da umulig være tilfelle, at omtrent annenhver baby har kolikk eller kolikktendenser? Har en liten følelse av at det er mange nybakte foreldre der ute som feiltolker barnet sine behov... Andre som tenker det samme? Nå får jeg vel mange svar på dette, alle skal fortelle sin historie.. Det er egentlig ikke nødvendig, bare lurer på om det er flere som tror det er foreldre der ute som feiltolker de små. Og forresten, det er vel ikke akkurat så normalt at mme-barn får kolikk?
Anonym bruker Skrevet 3. september 2008 #2 Skrevet 3. september 2008 min baby hade kolikk - ikke magavont men KISS-syndrom, låsning i nakken som kan gi store konsekvenser hvis det ikke blir behandlet. jeg mener jo at man skal ta skrikinga på alvor - mange sa som du at "alla" unger skriker jo men faktum er at de fleste som skriker skriker for noe....
Yrha Skrevet 3. september 2008 #3 Skrevet 3. september 2008 Barna skriker etter nærhet og kroppskontakt, men foreldrene skal jo absolutt pakke sine nyfødte ned i vugger og vogner... er det rart de skriker??? Så mange 70-talls holdninger henger igjen, som at barnet skal 'lære å ligge alene' , 'du ammer aaaalt for ofte' (man skal amme hele tida de første månedene!!!) 'ikke skjem han bort' (DET GÅR IKKE AN), at jeg blir helt kvalm. Så ja, unødvendig mange barn skriker her til lands (i Norge måles skriking i timer - i land der barn blir bært mye måles skriking i minutter, og kolikk er ikke-eksisterende). Men folk skylder på kolikk, i stedet for bare å BÆRE barnet sitt fra det er nyfødt.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2008 #4 Skrevet 3. september 2008 Nå er det faktisk ikke så enkelt da, at det bare er å bære så slipper man kolikk.. Vi bar og bar, men gutten gråt like mye..
Gjest Skrevet 3. september 2008 #5 Skrevet 3. september 2008 Kolikk er en noe ymse diagnose som er vanskelig å stille da man ikke engang vet hva det egentlig er for noe (selv om flere har sine teorier). Regelen er vel at babyen skal skrike minst 3 timer sammenhengende til omtrent samme tid på døgnet i minst 3 døgn i uken og ikke klare å roe seg for mer enn maks 1 minutt eller så samme hva man gjør. Den spesifikke regelen er det nok ikke mange som fyller helt nei, og mange leger, helsesøstre, kiropraktorer osv er heller ikke enig i den måten å kategorisere på. Alle mine tre gutter har hatt mye magevondt som babyer, mini hadde også masse låsninger i nakken, ryggen og hoftene. De har skreket av og på i opp til flere timer nesten hver kveld (og store deler av dagen) de første måndene dersom de ikke er blitt bysset og bært på, men de har roet seg når de er blitt bysset. Av og til i hvertfall. Kolikk eller ei, de har i hvertfall hatt tedenser som ligner, det har vært slitsomt og fælt, men det har også gått over i 4-6 mnds alderen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå