Gå til innhold

Alva (nicket)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forstått det slik at du har litt peiling på det nye RLE-faget. På foreldremøtet skal jeg fortelle foreldrene hva forskjellene fra KRL-faget er, og har forsåvidt fått skrevet ned noe...men er likevel litt usikker på om jeg har fått med meg det essensielle. Kunne du ha vært så snill å gi meg litt innsyn i hva du ville ha sagt? =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg har forstått er det to hovedforskjeller.

1. Foreldre/elever over 15 år trenger ikke lenger å søke om fritak fra undervisning ol. som strider i mot deres overbevsining (men de skal få alternativt opplegg og kan ikke fritas for å lære _om_ en annen religion/ett annet livssyn), det holder at de gir en skriftlig beskjed om at barnet deres/de selv skal fritas.

2. Den fastsatte prosentfordelingen er opphevet. M.a.o skal/må ikke lenger 55% av undervisningstiden tilfalle kristendommen, men kristendommen skal fortsatt ha hovedvekten av undervisningstiden. I praksis vil dette si at man kan ha mer tid til de andre religionene, livssynene, etikk og filosofi også i forhold til før. Fordelingen skal også være preget av hvilke livssyn som er representert i klassen. Er det f.eks 3 muslimer, 1 hinud, 8 humanetikere og 12 kristne i en klasse, så bør man vektlegge disse fire retningene mer enn f.eks buddhisme, jødedom osv.

Skrevet

Takk for svar! =) Så det er altså bare elever over 15 som kan fritas fra aktiviteter i undervisningen? Trodde alle elever kunne komme med melding fra foreldre, uten at grunnen måtte grunngis, om å fritas?

Og hvordan vil dette fungere i praksis-er det kun fysiske aktiviteter som det kan tas fritak fra, f.eks. besøk i en kirke ol? For det heter jo at det ikke skal være undervisning i, men undervisning om de ulike religionene og livssyene. Og da er det jo ikke grunn til å få fritak i fra vanlig undervisning...

Skrevet

Nei, nei, alle elever! / betydde at det gjelder foreldre _eller_ barn over 15 år. Altså de som er over 15 år kan selv gi beskjed dersom de ønsker fritak, mens barn under 15 år må ha med skriftlig beskjed fra foreldrene. Beklager at jeg ikke fikk det frem godt nok :-) Du er også pliktig til å opplyse om det dersom du har tenkt å gjennomføre undervisning du tror kan virke støtende på visse religioner (f.eks rollespill/skuespill om du har muslimer i klassen).

De kan ikke få fritak fra å lære om andre religioner, men de kan bli fritatt for å f.eks fargelegge en tegning som representerer en annen religion, delta i religiøs sang, rollespill/skuespill, tegning, gjenta en bønn ol aktiviteter som kan oppfattes som galt for deres tro. I visse tilfeller kan også foreldre til elever, eller elever over 15 år, velge å la barnet avstå helt fra å besøke religiøse bygg som tilhører en annen religion enn deres egen. I RLE står foreldreretten uhyre sterkt her, så du må hele tiden trå varsomt og vite hva du gjør og tenke nøye over hvordan du formulerer deg. Unngå f.eks bruk av ordet "vi/de" i undervisningen, "vi kristne", "de muslimske" osv.

Skrevet

Tusen hjertelig! Hjalp meg masse, nå skal jeg forberede meg og være klar som et egg til mitt første foreldremøte (men tror jeg må ha en liten audition for den andre KRL-læreren først...=)) Travle dager som lærer, gitt!

Skrevet

Gjett om! Er ganske stresset selv for tiden for å si det mildt. Har i tillegg vært sykemeldt i 2 x 3 dager så derfor har jeg mistet mye verdifull tid også. Skal selv ha første foreldremøte om 1,5-2 uker og gruer meg litt ja. Av og til angrer jeg nestenlitt på at jeg påtok meg kontaklærerrollen, de 10 000 kr ekstra i året er jammen ikke mye ekstra i forhold til ekstra arbeidsbyrde!

Lykke til på møtet da! :-)

Skrevet

Huff, så kjedelig. Kjenner jeg også blir litt stresset om jeg plutselig går glipp av noen timer, hadde f.eks to dager fri til innkjøring sist uke i bhg, og plutselig gikk jeg glipp av undervisning i samfunnsfag i to klasser. Men håper vikarene gjennomførte opplegget grundig-får vel se det på prøveresultatene fra prøven i morgen =) Og ja-jeg kunne også glatt klart meg uten de 12 000 kronene ekstra i året. Er ikke verdt det mot alt arbeidet som må gjøres!

Lykke til du også-både videre i jobben og foreldremøtet!

(tror du noen gang at det blir mindre travelt egentlig....?)

Skrevet

Nei, hehe... Synes det bare blir værre og værre jeg. Bare disse tre dagene har jeg deltatt på intet mindre enn 5 møter + team og hatt de tre dagene med mest undervisnigstimer i tillegg. Er rimlig sliten i kveld ja! Og ser jeg er innkalt til flere møter neste uke også med ppt, noen foreldre pga en mobbesituasjon osv. Men, det er spennende da, og givende! :-)

Skrevet

Ja, absolutt! Nå er jeg så heldig at jeg er kontaktlærer for halve klassen, og det er egentlig en super klasse (10. trinn). Ikke noen store problem, og de problemene som har vært mtp. lærevansker ol. er det blitt satt ressurser på allerede. Men møter i fleng, og det jeg sliter mest med er å finne utav min egen rolle som lærer og sette meg inn i rutinene på skolen mht. igjensitting, anmerkninger, loggføring, elevsamtaler +++

Gleder meg litt til etter jul når jeg er kommet litt mer inni det-er enda masse som flyter litt rundt i hodet mitt føler jeg =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...