Gå til innhold

Jeg trenger virkelig deres hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bodde hos min mor da jeg ble mamma, fordi jeg rett og slett ikke hadde råd til å bo med kjæresten, for når jeg bodde hos mamma var jeg oppført som "alenemor". Så sparte jeg opp litt, så flyttet jeg sammen med barnefaren. Har kun gått skole tidligere, så har ingen penger fra arbeidsgiver o.l.

Så ga jeg beskjed til NAV om at vi skulle flytte sammen, og at jeg da ikke var alenemor lenger. Men pengene bare fortsatte å komme, og siden jeg hadde sagt ifra tidligere, og det var deres feil, så jeg sa ingenting. Men så fikk jeg det flere ganger, så til slutt sa jeg ifra.

Og nå har jeg fått brev: "du har fått utbetalt for mye overgangsstønad blablabla... beløpet er 21.662 kroner. blablabla... vi VURDERER å breve at du betaler beløpet tilbake.. blabla.. før vi avgjør om vilkåra for tilbakekreving er oppfylte har du rett til å uttale deg enten skriftlig eller muntlig. fristen for å uttale seg er 14 dager fra du fikk dette brevet"

Sååå.. nå må jeg skrive ett brev, for å uttale meg. Men hva i all verden skal jeg skrive for å slippe å tilbakebetale? 21 tusen er MYE penger for meg som har 900 kr i måneden. Og det er for tidlig for meg å begynne å jobbe enda, siden snuppa mi ikke er mer enn 5 måneder!

Hjelp please?! :-(

( Postet denne på aleneforeldre også, men prøver her også siden jeg desperat trenger hjelp. og tror kanskje det er litt flere lesere her? )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er sant det du sier, at du sa ifra til NAV både en og to ganger, ville jeg sagt det som det er, at de fortsette å sende penger selv om du ikke var alenemor lenger. Er vel ikke så mange andre løsninger..

Men, hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg ikke gitt meg før de visste jeg ikke var alenemor lenger. Sånn er NAV, nemlig.

Skrevet

veit ikke hvordan reglene er nå, men da jeg flyttet sammen med mannen min var jeg enslig forsørger fram til ett år etter

men det gjelder kanskje ikke når man flytter sammen med barnefar?

Skrevet

jeg hørte på radioen at penger som regjeringen har betalt ut for mye til stortingsrepresentanter ikke kan tilbakekreves om pengene er oppbrukt.

Du har jo gjort din plikt og har sikkert trodd at du gjerne hadde rett på de pengene en stund til, så det er de som har gjort feil.

Skrevet

Har du noe bevis for at du har sagt ifra? Det hadde gjort saken din mye enklere.

Skrevet

Du må skrive et brev, hvor du skriver datoene du kontaktet NAV og hva du fortalte/skrev til NAV.

Urettmessig utbetalte penger, skal i utgangspunktet tilbakebetales, uavhengig av om pengene er brukt opp eller ikke.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar!! :-)

dama: tror ikke det er sånne regler lenger, desverre.. kunne ønske det var det! for hadde det vært det hadde nok ikke jeg vært i den situasjonen som jeg er i nå! :(

smil:): Jeg tror ikke at det hjelper noe om pengene er oppbrukt eller ikke. Jeg kan jo ta ut alt fra banken og gjømme de under madrassa mi, men da ser de vel at jeg tok ut alt jeg hadde etter jeg fikk det brevet, så det går vel gjerne ikke det heller :P Og de skrev også i brevet at selv om det var de som hadde gjort feilen, så kunne de kreve de tilbake :/

tante grusom: Nei, jeg er redd jeg ikke har det... men det gjør jo egentlig ingen forskjell, i og med at de kan kreve tilbake penger enten det er jeg eller de som har gjort feilen.

80 m/supersøt jente!: Tusen takk for det, tror jeg trenger det.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...