fornøyd ja Skrevet 3. september 2008 #1 Skrevet 3. september 2008 Hei. Sønnen min på fem har fått påvist melkeallergi. Han må ligge unna alt som har melk eller melkepulver i seg.. smør, sauser etc etc. Har noen av ders barn det samme? Ser man får kjøpt en del erstatninger, men han skal heller ikke ha laktose. Kan dere komme med noen middager som er lette i hverdagen hvor det ikke er melk. Vil gjerne de skal være sunne også. Stakkars, han elsker dressing, yoghurt, biola og ost. Fikk vite det i dag, så føler meg litt stresset med denne omleggingen, inntil man kommer inn i det vel Takker for alle råd og tips. Og hva med broren hans på fire... ? Skal jeg bare gi de det samme? Kan jo ikke holde på med to ulike middager liksom.
Gjest Skrevet 3. september 2008 #2 Skrevet 3. september 2008 Gutten min på snart 8 mnd har melkeallergi. Fikk diagnosen når han var 3 mnd, så jeg gikk på diett en lang stund mens jeg ammet. Man får kjøpt fløteerstatning, melkefri rømme, soya/havre/rismelk, smør uten melk, dressing uten melk etc, så det er en god del middager man kan lage hvis man bruker de produktene istedet. Vi laget en del chicken tikka masala (med melkefri saus), pizza uten ost (kjempegodt hvis man legger på mye marinert kylling, mais, spinat etc), noen gryteretter, Gilde Go og mager pølser etc. Du kan nok godt gi bror det samme, men da må du passe på at han får i seg nok melkeprodukter på andre måter.
tre_prinsesser Skrevet 3. september 2008 #3 Skrevet 3. september 2008 Skriver under den over her. Så skal du som stresset mor vite at det er bare en kort periode til du og sønnen din venner dere til det nye. Det finnes så mange produkter uten melk nå, det er bare litt vanskelig i starten før man vet hvor man får kjøpt de ulike produktene. De største matvarekjedene (Coop Obs, Ultra etc) har godt utvalg både i yoghurt, melk, smør, desserter smøreost o.l uten melk/Laktose. Det du skal passe deg for er alle de andre ordene som brukes for melk... F.eks kasein, tørrmelk, myse. Også sammensatte matvarer som sjokolade og brødkrutonger. Pass på at du leser på ALT før du kjøper. Man tenker ofte ikke over at leverpostei eller pølser ofte inneholder melk. - Men ikke alle produkter. Leverposteien til Stabburet inneholder ikke melk. Les: www.utenmelk.no
tre_prinsesser Skrevet 3. september 2008 #4 Skrevet 3. september 2008 - Og ville laget samme middagen til begge ungene ja. Da blir det ingen forskjellsbehandling eller ekstra jobb på deg. Vi har spist det samme til middag alle tre her Smaker stort sett det samme!
Gjest Skrevet 3. september 2008 #5 Skrevet 3. september 2008 Signerer emmasmor tilbake. Hehe. Man venner seg utrolig fort til det! Er ikke så vanskelig når man kommer inn i hvilke produkter som er trygge og ikke. Det eneste som kan være vanskelig er når man skal bort, men etterhvert blir man vant til å ha med seg matpakke og sånt også. En annen ting som er litt kinkig er, som emmasmor nevner, alle de rare ordene som også betyr melk. Jeg ANTE ikke at startkultur (som er i mange typer pepperoni etc.) f.eks er melk, og det er også melk i Zendium tannkrem har jeg hørt. Kan sende deg en link til en kjempefin og informativ brosjyre hvis du vil!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå