sitrus76 Skrevet 3. september 2008 #1 Skrevet 3. september 2008 Arghh:( Nå står sukkerbrød nr 2 i ovnen og nekter å heve seg i midten. Hva gjør jeg galt da?? Det blåser seg fint opp på sidene, men i midten forblir det en grop....Har vært nøye med å piske eggedosis skikkelig stiv, 10-15 min. Kunne trygt skrive OLE i røra, det skal visstnok være et tips. Rørte inn melet forsiktig også...Kan jeg ha pisket for lenge/kraftig? Dette har skjedd hver gang siden vi fikk ny kjøkkenmaskin som har litt kraftig motor. Noen som har gode tips å komme med når det gjelder sukkerbrød? Desperat nå altså.... (Bruker 5 egg, 150 g sukker, 150 g hvetemel, 1 ts bakepulver. 24 cm form, 160 grader i ca 30 min)
nicknavn Skrevet 3. september 2008 #2 Skrevet 3. september 2008 Hmm, vet ikke helt hva du gjør galt,men jeg bruker rom tempererte egg. Bruker du ikke potetmel? Jeg bruker sukkerbrød oppskriften på den pakken og det blir alltid bra. Jeg sikter melet i eggedosisien og rører forsiktig i den.
sitrus76 Skrevet 3. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. september 2008 Potetmel bruker jeg ikke nei...Står ingen oppskrift på min pakke med potetmel. Kanskje jeg kunne prøve det, supert hvis du kan gi meg din oppskrift!
prince and princess brud060609 Skrevet 3. september 2008 #4 Skrevet 3. september 2008 mine blir høye og saftige her er oppskriften 5-6 egg 180g sukker vispes til eggedosis 15-25 min 120g hvetemel 30g potetmel 1/2 ts bakepulver stekes nederste i ovnen på 160-170 grader settes inn i kald ovn. når eggedosisen er fredig sikt det tørre opp og rør forsiktig med sleiv. eggene skal ha romtempratur. er du usikker på eggedosesen stopp mixeren. prøv og skrivet et kort navn med mixrene og det skal ikke flyte ut men se hva du har skrevet. når det er ferdig stekt skrur du av ovnen lukker opp døra og lar sukkerbrødet stå i 10 min før du tar det ut
prince and princess brud060609 Skrevet 3. september 2008 #5 Skrevet 3. september 2008 obs det tørre skal ikke røres inn men vendes forsiktig inn. jeg tar en halv rørings (hehehe) og kakker sleiva på bollen gjør dette til all melet er borte. sikt gjerne litt og litt ikke alt på en gang
nicknavn Skrevet 3. september 2008 #6 Skrevet 3. september 2008 Du er helt sikkert ferdig med kakebaking nå, men her er min oppskrift. 4 egg 175 g sukker 3 1/5 ss potetmel 1 1/3dl hvetemel 1/2 bakepulver. Jeg sikter melet i eggedosisen og vender det rundt med en slikkepott, bruker 24 cm rundform. Steker den midt i ovnen på 160 grader i ca 45 min.
sitrus76 Skrevet 3. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. september 2008 Neida, tro det eller ei, men jeg er straks i gang med sukkerbrød nr 3 i dag. Så tusen takk for oppskrift begge to:) Nå må jeg vel lykkes, alle gode ting er tre:)
nicknavn Skrevet 3. september 2008 #8 Skrevet 3. september 2008 Krysser fingrene for deg:-) Spennende å høre om det blir velykket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå