Gå til innhold

aktiv sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet? Jeg har fått 50 % av legen. Hvordan gjør jeg det i praksis og må jeg ta ut alt? Eller kan jeg se an dagen og bare ta feks 2 timer som syk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er 50% sykemeldt, så er du 50% arbeidsfør også, dvs at du går halv stilling på jobb. Aktiv sykemelding er noe man har når man er 100% sykemeldt, og da kan man "komme og gå som man vil" på jobb; altså jobbe etter dagsform. Om du er 50% sykemeldt så går du som sagt halv uke, og dette kan du styre litt selv, avhengig av hva type jobb du har. Hos oss i butikk som går etter timelister/vaktskjema så går man vanligvis faste dager til faste tider, men regner med man kan flekse litt mer i en kontorjobb.

Skrevet

Hvis du er 50% sykemeldt, er du vel neppe aktivt sykemeldt? Aktiv sykemelding vil vanligvis si at man er sykemeldt 100% på papiret, men kan være på jobb det man føler for/se an formen etter avtale med arbeidsgiver. Arbeidsgiver kan da ikke kreve at du er på jobb så eller så mye. Du bestemmer selv.

Hvis du er 50% sykemeldt, betyr det at du lager en avtale med arbeidsgiver om du f.eks jobber 2,5 dager i uken eller bare halve dager avh av det som passer deg best. Hvis du føler for å være mer på jobb, bør du redusere sykemeldingsprosenten, for du tjener ikke pensjonspoeng på prosenten du er sykemeldt.

Skrevet

Ah, tusen takk for oppklaring!

Hadde nesten vært greiere å ha en vaktliste etc å forholde seg til - jeg jobber på kontor og alt er veldig fleksibelt. Kanskje jeg burde lage en ramme for meg selv - bli enig m sjefen om visse tider etc...? Ellers tror jeg at jeg kommer til å presse meg til å jobbe langt mer..

Skrevet

Prat med jobb, ja - også om evt tilrettelegging om du trenger det. Se for deg hva du tror kommer til å funke best for deg på forhånd (reduserte dager eller noen fulle dager og andre dager fri, evt hvilke tidspunkt som passer best hvis det er relevant for formen), så er det enklere for dere begge (sjef og deg).

Skrevet

Gradert sykmelding og aktiv sykmelding er ikke det samme, som andre allerede har sagt...

Når jeg var 50% sykemeldt jobbet jeg 2 dager ene uken og 3 dager andre uken. Nå er jeg 60% sykmeldt og jobber 2 dager i uken... skulle gjerne hatt 4 halve dager eller 1 hel og 2 halve i uken, men det har ikke latt seg gjøre på min jobb... Så har du en flexibel arbeidsplass kan du kanskje få det som du føler er best. Enten hele, halve eller en kombinasjon:)

På min arbeidsplass er det ikke så mye forståelse for at jeg blir sliten og kanskje ikke sover så godt om natten. Forrige uke jobbet jeg sen tirsdag og tidlig onsdag. Denne uken sen lørdag og tidlig søndag. Skulle gjerne hatt det litt mer spredt kan man si... blir jo så sliten at jeg trenger litt tid på å hente meg inn igjen.. så blir det laaange dager imellom jobb.. måtte bare få ut litt frustrasjon...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...