Gå til innhold

Episode 2 av barnehageproblematikken vår...(litt langt..sorry)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går luftet jeg tankene om å bytte fra privat fam.bhg (0-3 år) til plass på stor avdeling i vanlig bhg (3-6 år - privat bhg) her inne. Fikk utelukkende (tror jeg?) svar om at det bare var å bytte. Har tenkt mye i dag, snakket en del med mannen min. Vi er litt rådville. Er det bare en fase? Vet vi virkelig at hun mistrives? (jeg mener vi vet det, han er usikker..hehe..) Vil hun trives bedre i stor bhg? (kan vi aldri vite, men jeg mener det er verdt forsøket! hun må jo uansett bytte til neste høst).

Snakket med styrer i den bhg vi prøver å søke oss til, og hun har ledige plasser på begge storbarnsavdelingene. Jenta vår er 2 og et halvt år, men å anse som langt framme når det gjelder kommunikasjon, lek og språk. Tanten til jenta vår jobber i bhg og styreren hadde forstått det samme, de hadde visst snakket litt. Hun kunne neeeesten garantere oss plass, i og med at jenta vår er å anse som stort barn allerede fra nyttår, enda hun ikke er 3 riktig enda da. Det visste jeg ikke - trodde vi MÅTTE vente til neste høst, men da ble jeg egentlig mer "overtalt" om at det sikkert er fint å bytte over nå. Det blir jo da egentlig snakk om bare 3-4 mnd vi er "for tidlig ute" før vi burde ha byttet over uansett.

Blir kontaktet i morgen eller fredag ang. om vi helt sikkert kan få begynne på storbarnsavdeling selvom hun bare er 2 og et halvt, hun trodde det 99,9 % sikkert, men måtte ha det bekreftet først, før hun kunne love det bort ;o) Helt forståelig.

Jeg spurte (på alle mulige måter, både i favør og disfavør i forhold til hvilke svar man "ønsker" seg) jenta vår i dagtidlig, hvilken bhg hun vil gå i, og hun vil ikke være i fam.bhg lenger, vil i den andre. Jeg snudde liksom spørsmålene, for ikke å lage ledende spørsmål, og hun svarte i samme retning hver gang.

Jeg vil så gjerne gjøre det riktige! Er så dumt hvis mistrivselen bare er en "fase" og hvis vi bytter over så snur hun om to måneder og vil tilbake til fam.bhg...huff...alt man skal tenke og gruble på... Men hun må jo bytte vekk fra fam.bhg'en nesten høst UANSETT. Så hvorfor ikke nå? Hvis vi kan? *baaaaah!*

Sånn....dagens utblåsning og tankelufting unnagjort..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om hun evt snur meningen sin, og dere ser at dette er en bra barnehage hun skal begynne i, den store, så er det bare å stå på ditt, du kan jo ikke la en 2/3åring bestemme ;O)

Jeg har ikke lest tråden fra i går.

Skrevet

Hvis hun uansett skal bytte til denne bhg neste høst så villee jeg ha bbytta nå om dere får plass nå! :)

Skrevet

Jeg forsto det slik at hun uansett må bytte om et år? I såfall hadde jeg ikke vært et sekund i tvil. Se det fra jentas ståsted: først venne seg til å finne trivselen i denne barnehagen, for så å alikevel måtte bytte til neste år. Og det er uavhengig av om det er en fase eller faktisk vantrivsel.

Skrevet

Hva som er det riktige å gjøre vet ikke jeg, men vår eldste gutt byttet til stor avdeling da han var 2,5 år (født i desember) og det gikk strålende...

Skrevet

dattera vår har også akkurat skiftet til "stor" barnehage og er ca 2,5. Hun trives kjempegodt. Hun trivdes i den gamle også da, men merker det på henne at hun liker at det er mange store barn der og ikke bare barn som er yngre enn henne. Hun får jo noen å se opp til og lære av. Jeg hadde ikke vært i tvil, jeg hadde byttet med en gang.

Skrevet

Tusen takk for svar damer :o) Setter veldig pris på det (og at noen i det hele tatt gadd å lese det laaange innlegget..thihi)

Jeg har ikke tenkt å la en 2-3 åring bestemme, hehe...er vi som er sjefene, selvom det ikke alltid føles sånn - det må jeg ærlig innrømme.

Jeg er egentlig ganske sikker jeg. På at vi bytter dersom vi får plass. Mannen min er mer sånn..."ja, men..?"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...