Gå til innhold

Noen som har praktisert gravidyoga?


Vil

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har hørt historier om at yoga kan være lurt å drive på med, særlig når man er gravid. Man styrker visst rygg og mage og forbereder kroppen på fødsel. At det gjør at man trenger mindre epidural under fødselen, og at man kommer seg raskere etter fødselen. Høres liksom så lurt ut..

 

Noen har som har født før, og som har noen slike erfaringer med yoga?

 

Er selv gravid første gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei, er selv førstegangsfødende... Og har tenkt på Yoga fordi venninnen min hadde så god effekt av det da hun var gravid! Pusten, smidigheten og utholdenheten blir visst mye bedre. Hun brukte teknikker fra yoga under fødselen sa hun... Har sjekket rundt og ser at de fleste gravid-yagaene starter i 2. trimester. Jeg skal nok forsøke meg på et kurs; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bare planer om å trene vanlig stykre trening på det lokale treningssentret.

 

Jeg vil anbefale å trene, på en eller annen måte igjenom hele svangerskapet, gjore ikke det sist, å det gjore fødselen tyngre enn den hadde behøvd å vært.

 

 

I forhold til epidural, jeg brukte lystgass sist fødsel, så vet ikke helt om det har noen sammen heng mellom trening og smerte terskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sikkert lurt å trene, særlig rygg og mage antar jeg.

Nei, trening har nok ingen innvirkning på smerteterskel, men om man bruker yogateknikkene under fødsel hjelper det visstnok til å få ungen ut på en måte som blir mindre smertefull.

 

Noe av det høres jo common sense ut, om man for eksempel føder stående på kne får man "hjelp" av tyngdekraften vs. om man ligger på rygg og må dytte...

 

Skal se etter et tilbud fra 2. trimester tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei "selma"

 

Jeg har ikke praktisert gravidyoga men trening generelt er supert å bedrive. Du får mer overskudd og holder deg i fin fysisk form i svangerskapet. Selv har jeg vært uggen nå den siste uka men har klart meg greit på trening og overskudd det får jeg. Skal sies at jeg er instruktør og ingen vet jo at jeg er gravid så har liksom ikke orket be om vikar for da blir jeg vel avslørt tenker jeg:-) Ellers skal du ikke være redd for å drive vanlig yoga eller pilates nå i starten. Den dagen magen blir i veien kan du jo feks be instruktøren om alternativ eller gå over til gravid yoga eller annen form for trening. Er jo veldig greit med både utholdenhets treing og styrketrening.

 

Jeg innbiller meg at fødselen min var "småtøff" da jeg hadde pressrier på over en time og ungen lå litt skjevt i bekkenet. Men, d gikk utrolig greit og det tok ikke mange ukene før jeg var klar til å føde igjen:-) Hadde ikke anna smertestillende enn badekar og akupunktur. SÅ jeg er overbevist om at trening gjør at en kan få en lettere fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg gikk på gravid-yoga da jeg gikk med datteren min, og synes det var veldig bra! Fikk med en cd også, som jeg tenker bruke hjemme denne gangen. Gode øvelser for å styrke viktige deler, og avslapningsøvelser som jeg brukte både under fødselen og etterpå for å slappe av. Bruke det innimellom enda. Jeg anbefaler det absolutt!!!!

 

Man lærer pusteteknikkr og hvordan man skal fokusere under smerter, og jeg fødte uten annet en varmt vann og noe strøm (uten at jeg vet om det var yogaensom gjorde det, da...hehe). Jeg velger å tro at det var delvis derfor. Samme etter at jenta mi kom - da var det deilig å ta avslapningsøvelsene mens hun sov feks, fir å slappe av i kroppen.

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper nok ikke den med at man skal kunne lære en teknink så man får barnet ut på en mindre smertefull måte. Selvom jeg mener at yoga og annen trening er et kjempe pluss når man er gravid.

 

Pust er viktig, så de pustetekinikkene er nok gull verdt.

 

Men hjelp av tyngdekraften har jeg stor tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger litt her inne selv om jeg ikke er sikker på at jeg hører til her ennå;)

 

Jeg brukte yoga for gravide forrige gang. I tillegg gikk jeg mye på slutten, lang tur hver dag. Jeg gikk på yoga fra 5mnd, og øvde regelmessig hjemme til yoga-cd, hver dag på slutten. Jeg kjente at det hjalp underveis, øvelsene ble lettere og jeg hadde mental nytte av det, man ble på en måte så fokusert på det.

 

Hadde spesielt nytte av pusteteknikkene. Kjente at det hjalp VELDIG sammen med avslapning, jeg glemte meg en gang og da ble det veldig mye vondere. Hadde nok en lett fødsel, men fødte uten noe annet enn noe strøm (og akupunktur men nålene satt ikke:(...). Jeg tror det var pga yogaen. Jeg hadde øvd så mye til cd'en at noe av det hun sa om å møte smerte og puste ble som et mantra under fødselen, og hjalp meg til å slappe av:) "Hørte" stemmen hennes underveis. Kan absolutt anbefales. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...