Gå til innhold

Hva skal jeg spørre legen om i morgen?


Vil

Anbefalte innlegg

Jeg er trolig 6 uker på vei, (vet ikke, litt derfor jeg vil til lege) og skal på første legetime i morgen. Hva skjer på første legetime, og hva bør jeg spørre om?

 

Jeg har dessuten lyst på tidlig UL. siden jeg ikke vet hvor langt jeg er på vei. Hvor tidlig har dere fått UL gjennom fastlegen? Vurderer også å bestille privat UL..

 

Glad for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

 

du må fylle i et skjema, veies, måles blodtrykk av, ta underlivssjekk, celleprøve, eventuelt også ta blodprøve. Så fastsetter legen midlertidig termin osv. Ta med urinprøve! Det skal man visst gjøre ved hver sjekk. Vet ikke helt det med UL, det er en vurderingssak. De som har hatt komplikasjoner i tidligere svangerskap får, vet jeg. Så det må du nesten høre med han/henne om. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underlivssjekk trenger ikke nødvendigvis gjøres, men gjøres hvis det er lenge siden celleprøve, hvis det er veldig usikkerhet rundt termin og hvis behov for chlamydiaprøve.

 

Hvis det er usikkerhet mer en en uke eller 2 rundt terminen, kan det godt hende legen henviser deg til UL da dette er beste måten å finne det ut på. Ellers synes jeg du skal spørre om alt du lurer på! :-) F.eks videre kontroller, lege vs jordmor etc hvis legen ikke forteller det uten at du spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan legen finne ut hvor langt jeg er på vei uten å bruke UL? jeg vet ikke hvor lang syklus jeg hadde den mnd jeg ble gravid, derfor jeg lurer. Legen sa til meg i dag at jeg var 6-9 uker på vei, kan ikke si at jeg var så veldig fornøyd med det svaret, men jeg var for dårlig til å spør noe mer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min første svangerskapskontroll ble det tatt blodprøve, målt blodtrykk, legen klemte meg litt på magen og snakket om kosthold. og så fyllte han ut helsekort for gravide

tror ikke jeg hadde fått tidlig ultralyd av legen om jeg så hadde gått ned på kne og grått tryglet og bedt

 

jeg kommer til å bestille privat UL i dette svangerskapet, for å få en ekstra trygghet. fastlegen tror jeg har alt for dårlig tid til å ta engstelige gravide på alvor. Følte meg ikke særlig godt tatt vare på av fastlegen i mitt første svangerskap, skjønner du sikkert..

 

får håpe du ikke må vente til ordinær ultralyd for å finne ut hvor langt du er på vei da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis dette er ditt første barn, anbefaler jeg at du prøver å skaffe deg en jordmor å gå til svangerskapskontroll hos. de har bedre tid enn fastlegen, og de skjønner bedre at man kan være engstelig og sånn..

man må være ute i veldig god tid, eneste grunn til at jeg fikk gå til jordmor var at jeg gikk og "bestillte" nesten med en gang jeg fant ut at jeg var gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan ikke si akkurat hvor langt på vei du er kun ved å "kjenne". Men han kan anslå det med noen ukers margin slik som det ble nevnt ovenfor. For å vite nøyaktig må man ta ultralyd. Men sjelden man får tidlig UL for dette hvis det bare er snakk om en uke eller to fra eller til. Det er jo nettopp terminbestemmelse som et av formålene med undersøkelsen som blir gjort i uke 17-19. Er det snakk om flere ukers usikkerhet, vil man nok få henvisning til UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg og mannen min skal dit nå om noen timer, er veldig spent, (selv om det ikke er noen grunn til det ettersom vi neppe får vite stort, men nå blir det liksom virkelig!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har første legetime i slutten av oktober. Når jeg ringte til legen å sa jeg hadde foreløpig termin 10 mai skulle jeg ikke ha legetime før.. Synes det var veldig lenge å vente! Når er det vanlig med UL? 3 måneder på vei?? Hos jordmor eller lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordinær UL er vel vanligvis uke 17-18, er det ikke? Jeg har fått time helt i starten av min uke 19, på sykehuset der jeg har fått fødeplass.

 

Noen leger tar ikke inn gravide før i ca. 12 uke pga. faren for å miste, men jeg har fått time i uke 7, for jeg ville ikke vente så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer, jeg var jo på UL i uke 17.

hos noen leger får du komme når du vil selv om det er tidlig. men det er vel ikke alle som har tid?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...