Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 32. Da jeg var i uke 30 trodde jeg at slimproppen hadde gått, så jeg måtte ta meg en tur til føden. Der tok de en prøve av det fuktige som kom ut, og den viste at det bare var utflod. (litt mye av det, hehe)

Men de tok også ultralyd, og fant ut at livmorhalsen var for kort. 2,2 cm var visst for lite når man var i uke 30. Derfor ble jeg 100% sykemeldt.

Legen sa at jeg kunne bevege meg og gå turer, bare ikke løfte tungt og jobbe, for da kunne jeg risikere å føde for tidlig.

Er det noen som kan noe om dette? Kan livmorhalsen min bli passe stor i forhold til hvor langt jeg er på vei? Kan det jevne seg ut på en måte?

Er det stor sjanse for at jeg føde før termin??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også for kort livmorhals. Jeg hadde det i mitt første sv.skap også. Da ble jeg lagt inn på obs.post for gravide i uke 30 pga blødning. Da fant de ut at jeg hadde for kort livmorhals også, ca 2 cm. Jeg ble skrevet ut i uke 32 (på Ullevål har de rutine på det, for etter uke 32 overlever "alle" babyer). En uke etter var fødselen i gang, og det ble KS siden jenta mi lå i seteleie. Alt har gått super flott med jenta mi, nå går hun i 2. klasse og gjør det veldig bra på skolen :)

Da jeg ble gravid denne gangen fikk jeg ekstra oppfølging pga kort livmorhals sist. Den var godt over 3 cm en god stund, men i uke 27 var den nede i 1,7 cm. Da bar det rett inn på obs.post igjen. Fikk lungemodningssprøyte og måtte holde sengen, fikk bare lov til å gå ut av sengen når jeg måtte på do eller når jeg skulle dusje. Jeg lå inne i fem uker, altså til uke 32. Det jeg lærte der inne, er at livmorhalsen kan variere litt i størrelse. Min var på en punkt nede i 0,9 cm, men da jeg ble skrevet ut var den 1,2 cm. Da jeg ble skrevet ut fikk jeg beskjed om å ta det veldig med ro, ingen fysiske annstrengelser + ingen sex. Legene sa at jeg i hvert fall ikke kunne regne med å gå til termin, men nå har jeg tre dager igjen til termin, så der tok de grundig feil :)

Så det jeg anbefaler deg er å ta det veldig med ro. Hvis du får kynnere legg deg ned med en gang hvis du har mulighet. Det har tydligvis fungert for meg. Vet du om du venter gutt eller jente? Statistisk sett takler jentebabyer det bedre å bli født fortidlig enn guttebabyer. Så hvis du venter gutt ville jeg vært ekstra forsiktig. Jeg venter gutt og er super glad for at jeg har klart å holde på han så lenge :) Jeg er ingen ekspert på livmorhals, men nå har du i hvert fall fått min historie :) Lykke til!

Skrevet

Takk for svar!

Jeg fikk ikke en ordentlig forklaring på hva dette var for noe hos legen.

Bare forstod det sånn at det var greit å bevege seg, bare ikke jobbe (jobber i hjemmehjelpen, og der er det mye vasking og bøying og bæring).

Nå har jeg begynt å trene på aerobic timer, for å utnytte tiden og være så god form som mulig til fødselen.

Jeg gjør øvelsene mindre og saktere og er forsiktig med øvelser hvor det er vridninger , bøying og hopp.

Men sånn som du beskriver det å ha kort livmorhals, så bør jeg nok kanskje slutte helt å trene? Og istedet bare gå turer...

Men nå er jeg i uke 32. Legen sa at etter uke 34, er det ikke så farlig om en fødsel skulle komme i gang.

Jeg venter en jente.

Skrevet

Jeg fikk ikke lov til å trene av legen min. Gå turer var greit. Jeg trodde de var "liberale" på Ullevål i forhold til for kort livmorhals. Mamma kjenner mange fødselsleger fra Riksen og der er de visst enda "strengere". Hvor har du vært til kontroll? Virker som om de er enda litt mer "liberale" der. Tydligvis ikke lik praksis på dette.

Men sånn som jeg har oppfattet legen jeg hadde på Ullevål, og hva mamma har fortalt meg etter å ha pratet med legene på Riksen ville jeg ikke turt å trene. Jeg gikk forsiktige småturer (orket heller ikke så mye mer siden jeg hadde mistet så mye muskelmasse etter å ha ligget i fem uker) til jeg kom til uke 36. Først da turte jeg å gå lengere turer. Da gikk jeg mye i ulent terreng for å få maksimalt utbytte av turene. Men dette er meg, du må gjøre det du føler er riktig for deg. Men hvis du får økt kynneaktivitet i forbindelse med trening ville jeg absolutt latt være å trene. Skal du tilbake på kontroll for å sjekke livmorhalsen?

Skrevet

Det var en kvinnelig lege på fødeavdelingen.

Jeg skal høre med fastlegen min, hva hun mener jeg bør og ikke bør gjøre i min situasjon.

Legen sa ingenting om å kontrollere livmorhalsen. Hun bare sykemeldte meg. Jeg tror hun er en av de som ikke er så strenge på dette.

Har ikke hatt kynnere siden natten før jeg trodde fostervannet hadde gått.

De var ganske smertefulle. Men ja, så jeg tror at det å ikke jobbe har hjulpet.

Skrevet

Ja, hør med legen din, greit å få synspunkter fra flere steder ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...