Gå til innhold

Barn og sparepenger.

Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt inspirert av LisseUmmes gutt som har spart i 2 år for å komme på konsert. Nå er jenta mi bare 3 men sparegris har hun hatt hele livet. Men hva gjør dere for at de skal få et reellt forhold til pengene som puttes oppi? Har de et spesielt mål med sparingen (feks noe de ønsker seg) eller bare at det er lurt å ha penger "på bok"? Snuppa har fått bruke litt av sparepengene på noe i lekebutikken, men at hun hadde spart det selv tror jeg ikke hun tenkte over. Vi sparer til henne i banken, men de ser hun jo aldri, så det er myntene som blir puttet i sparegrisen som evt blir inngangsdøra til pengevett, hehe... Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge ungene her har kapitalkontoer i mitt navn også har jeg sparegris til hver av dem. Nå er min eldste nettopp blitt 3 år og han har liten forståelse av penger enda ihvertfall merker jeg... Gir jeg han f.eks 10 kr så synes han det er mest gøy å kaste den foran seg for å se hvor langt den ruller. Han forstår ikke at han kan kjøpe noe for den.

Ser for meg at når dem blir store nok til å skjønne ting og tang, så skal jeg ta meg av hovedsparingen (halve barnetrygda) også får dem selv spare på grisen hvis dem ønsker seg noe.

Skrevet

Hehe; kaste den foran seg å se hvor langt den ruller :oD

Lillegull er veldig opptatt av at alle mynter hun finner/får skal på sparegrisen. Selv da bestemoren hadde henne med på gudstjeneste og ungene skulle gi i kollekten til et barneprosjekt kunne hun ikke gi alt i kollektkurven for noe måtte jo på sparegrisen... Hm - ja da var det flere dimensjoner til dette med penger og sparing og hva man gir penger til, plutselig ;o)

Ja, det er jo tidlig ennå, så kjempestore forhåpninger har jeg ikke, men greit å vite hvor man begynner :o)

Skrevet

He, he... ja du kan tro vi følte oss smarte der vi var på et handlesenter og ungen gikk amok med å kaste den mynten foran seg... Og gud for en fart den trilla i også da... Så fra nå av får han kun penger i henda her hjemme også kan han kaste den i gangen isteden...

Men han kan også legge litt på grisen da, men han vil ha dem igjen med engang han har lagt dem på... :-)

Skrevet

snuppen er bare 20 mnd og har ikke så mye forhold til penger.. men har både konto der vi sparer penger.. og en spraregris som vi tømmer lommeboka for mynter;)

Skrevet

Begge barna har fått en stor sum penger til dåp av besteforeldrene til mannen, de har vi på hver deres sparekonto.. :) penger de får når de er 18, og da har det rentet seg en del. Så da håper jeg og vil at de pengene skal gå til lappen på bil. Siden dette blir jo bare dyrere og dyrere.. :o

8åringen min får 50kr i uka, der 25kr skal i bøssa, (og vis han vil kan han spare de 25andre kronene eller bruke de) Gjør det for at han skal få velge litt, og få litt pengeinnsikt. :) De pengene han sparer kan han bruke på det han vil, altså sparer til noe som er dyrt. Og som betyr noe når han kjøper det. :) Barn har ikke vondt av og ikke få alt og spare til noe de virkelig vil. :)

Samme skal vi nok gjøre med minstemann når han blir eldre.. :)

Skrevet

Gutten min er 19 mnd og forstår nok ikke helt hva penger er nei,men for noen dager siden fikk han 8 kroner av tanta si da hun var hos oss da var det rett til sparegrisen:) Han forstår jo ikke at man kan kjøpe noe for dem,men skjønner at penger og sparegris hører sammen.

Har nok lert dette fordi han pleier og få putte småpengene jeg har i lommeboka på sparebgrisen sin,ellers er det jeg som sparer barnetrygda på hans konto og ellers når han har fått store pengegaver til fødsel,dåp,jul og bursdag.

Tror barn har godt av og lære og spare til ting selv,slik at de forstår hva penger er og at ikke de bare kan få.

Og så er det jo moro for den og sette seg et mål og klare og nå det.

Jeg kommer til og gi dem Ukepenger/belønning hvis de hjelper til hjemme,søppel,rydde rom,sette i oppvasken,legge klærne på vaskerommethente posten,hjelpe til med enkle ting som de har godt av og lære og fordi vi får mer tid sammen hvis mamma slipper og gå og plukke etter dem hele dagen.

Fikk selv 5 kroner for hver ting jeg gjorde da jeg var mindre,tok ut søpla,tok oppvasken,,støvsugde,rydda rommet,bretta klær,og om man sparer til noe så er det gøy og "tjene" litt penger og da blir vi også flinkere til og hjelpe til.

Skrevet

Her har alle ett glass i kjøkkenskapet. Alle har oppgaver de skal gjøre i huset, og det får de penger for. Ta ut av oppvaskmaskinen osv osv.

Disse pengene kan de gjøre hva de vil med, om de vil kjøpe seg noe osv. Når vi skal på tur så er dette som oftes pengene de har til å bruke. i forkant får de da litt mer for hva de gjør hjemme slik at de får litt, eller de gjør mer. det er lettere å motivere de til å hjelpe til hjemme når de får penger i glasset de kan bruke til noe de vil.

hun på 3 er veldig opptatt av pengene sine, men skjønner ikke noe verdi av de, bare at det er penger.

Hun på 5 har ganske god forståelse av verdien på de forskjellige, og begynt å lese prislappen på ting og se hva hun har råd til.

hun på 6 skjønner ikke noe av pengene uten at det er penger.

Hun på 10 er en liten onkel Skrue som sparer og sparer og sparer, og prøver å lure de tre andre til å kjøpe seg ting hun har lyst på. (hun syns det er veldig kjedelig å ha voksne som griper inn da)

Mormor lager sparegris til barnebarnes sine. mine (de to minste) har fått sine, og det var stas å veksle inn alle kronene og kjøpe seg noe. Nå er det tantungen min som får, før mi eldste får neste.

de kan bruke pengene til det de vil, men de er faktisk veldig flinke med å bruke de. Puslespill, nintendo ds er kjøpe for sparepengene. Nå er neste kjøp noe greier på en nettside vist (de kjempe fine prinsessegreine.......... )

Store bursdagspenger går inn på sparekontoen. Pappan har fond som han sparer til de. Disse pengene er penger de ikke "ser"

Skrevet

Fint å kunne inspirere! =))

Her sparte jeg på vegne av han de første årene på konto og gris (eller her i huset er det på tiger'n). Det på tiger'n gikk til ting han ønsket seg og kunne ha bruk for som ikke direkte var "må ha" som klær og sko.

Når han ble 3-4 begynnte han selv å ville spare til å dra på Cats (musikalen). Men så fant vi ut at det kom uansett til å bli ferie for oss begge så det tar jeg som ferie/langweekend den dagen det blir aktuellt. Så ville han på Hellbillies da, og det har han spart til. Tjener seg noen kroner i ny og ne ved å hjelpe meg, ellers får han litt hos besteforeldre og til bursdag, samt at jeg har bidratt litt.

I fjor høst fikk han så himla lyst på en Cars-ting som kosta 599. Jeg ga beskjed om at det kom ikke på tale. Men han panta flesker og jobba som en helt og etter to mnd hadde han spart 600! :-)

Jeg tror cluet med å spare er å lære barna at pengene har verdi, la de få "bytte" pengene med kassadamen og få sukkertøy i stedet, la de "betale" når dere er å handler osv, da forstår de fort at har man penger kan man få noe man vil ha. Og da er pengene ikke lengre bare leker. Å begynne i andre enden med å bare gi penger som belønning før de forstår konseptet med verdien gir ikke sparelyst. Blir som om vi hadde fått visne blader for å gå på jobb, får jo ikke lyst til å tjene mer når vi ikke vet hva vi skal gjøre med dem. =))

Skrevet

snuppa har konto med fast trekk på 200 kr hver mnd fra oss og i tillegg fikk hun penger til dåp og noen ganger til bursdag o.l.... vi har faktisk begynt med "ukepenger" til henne. hun var selv veldig motivert for å samle på småpenger i lommeboka si og så gå og handle noe for dem. så hun leter alltid etter penger småpenger i bilen og på badet o.l :)

vi spurte henne om vi kanskje skulle prøve at hun kunne "jobbe" (hun liker så godt å jobbe hun lille vår og syns det er så stas når hun kan gjøre jobber) og få penger og spare til en leke på lekebutikken e.l. vi satte opp et skjema hvor vi krysser av for det hun gjør og hun har selv vært med på å velge ut jobbene sine... så nå får hun litt penger når hun har gjort en del... vi pleier å se det an litt etter hva hun ønsker seg i leker da men som regel rundt 100 kr i mnd.... jobbene hennes er å rydde rommet sitt, dekke bordet, kle av og på seg selv og gi pusen tørrmat :) og det liker snuppa her i alle fall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...