LilleMalin♀♂♂ Skrevet 3. september 2008 #1 Skrevet 3. september 2008 Jeg har sett at det har vært mange innlegg om dette og jeg håper noen kan hjelpe meg med mitt spørsmål! Kan jeg ha ferie selvom pappan ikke har permisjon eller må jeg sette alle ferieukene på slutten av permisjonstiden? Har 5 uker til neste år og 4 uker fra i år som jeg fører over pga at jeg var sykemeldt i hele ferien.
berta Skrevet 3. september 2008 #2 Skrevet 3. september 2008 Kan man føre over alle 4 ukene ferie fra i år til neste år ?? Jeg var også sykmeldt i ferien.... Og arbeidsgiveren min har ikke peiling...
jinte1983 Skrevet 3. september 2008 #3 Skrevet 3. september 2008 jeg trodde ikke det gikk ann å føre over så mange uker til neste år... mulig det praktiseres forskjellig....
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 3. september 2008 #4 Skrevet 3. september 2008 Du kan overføre 2 uker til vanlig og i tillegg kan du overføre 2 uker til når du har vært sykemeldt. Du må søke arbeidsgiver om dette, og jeg mener at du ikke nødvendigvis har krav på de to "vanlige"ukene. Men å få overført 2 ekstra uker når du har vært sykemledt har du krav på! Så ja-til sammen 4 uker er lov.
Myra Skrevet 3. september 2008 #5 Skrevet 3. september 2008 Du må vel ta ut mesteparten av ferien fra i år i år. Men du kan vel ta det ut i forbindelse med permisjon, dersom du går i permisjon i år. Første gangen jeg var i permisjon gikk jeg ut i permisjon i juni og tok da det årets ferie i løpet av sommeren og gikk rett på ferie året etter da jeg ferdig med permisjonen (etter avtale med arbeidsgiver). Det som er saken er at du ikke får lønn i den tiden du har ferie. Arbeidsgiver får heller i refundert forskuttert lønn i denne tida. Går ut fra at du har fått utbetalt årets feriepenger, slik at dersom du tar ut ferie vil du ikke få utbetalt noe. Til neste års ferie avhenger det av om du opparbeider det feriepenger i hele permisjonstiden. Da vil du få utbetalt feriepenger som vanlig når du tar ut ferien (uavhengig om du er i permisjon). Dette ble mulig litt rotete. Dersom du enda er usikker kan du jo ringe til nav og få dette forklart.
Herkules Skrevet 3. september 2008 #6 Skrevet 3. september 2008 Du kan ta ferie når du vil utenom de 3 ukene før og 6 ukene etter. Vanligvis så kan du overføre 2 uker til neste år og da tar du de 2 andre ukene i år. Bare putter dem inn et sted. I denne perioden vil foreldrepengeutbetalingene stoppe. Om du ble trukket i lønn i sommer uten å ta ferie har du krav på lønn i denne perioden. Trakk de deg ikke i lønn (ev du fikk sykepenger) så vil denne perioden bli uten lønn. Om du ikke har fått feriepengene dine kan du be om dem Om du har vært sykemeldt og ikke fått brukt ferien kan man ha mulighet til å overføre mer enn de 2 ukene Inni permisjonen kan man ta lovbestemt ferie. dvs de 4 ukene og den 1 dagen man har av ferie som er lovbestemt (har man 5 uker så kan man ikke ta de 4 siste dagene inne i permisjonen, men om det er ok for arbeidsgiver kan man ta de på slutten)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå