Trollkatt Skrevet 3. september 2008 #1 Skrevet 3. september 2008 I Aftenposten i dag står det at en gjennomsnittsfamilie spiser pølser til middag 2-3 ganger i uka! Er der bare meg, eller er det flere som synes det er horribelt? Jeg misliker alle bearbeida kjøttprodukter, men det hender jo vi spiser pølser og. Men vi spiser kanskje maks en gang annenhver måned. Apropos middag. Snakket med en mor om fisk for en stund siden. Hun mente at hun aldri har tid til å lage middag av fersk fisk, så hun kjøper bare fiskepinner o.l Jeg er vokst opp med "ordentlig" mat, og når vi spiser fisk, bruker jeg alltid fersk fisk. Det tar jo ikke lang tid i det hele tatt. 10-15 minutter tar det å steke fiskefilet i ovnen. Er ikke rart unger ikke liker fisk når de bare får frossen torsk og fiskepinner. Noe av det beste i verden (synes jeg, da) er panert fisk, men da kjøper jeg jo fiskefilet og panerer den selv. Det tar kanskje fem minutter mer enn å legge fiskepinner i stekepannen, og smaker 100 ganger bedre. Håper ikke jeg fornærmer noen nå, altså. Bare synes det er så rart at folk bruker argumenter som lettvint og tidsbesparende når det verken er lettere eller tar særlig kortere tid å servere den typen mat enn å lage det selv.
blond Skrevet 3. september 2008 #2 Skrevet 3. september 2008 Jeg synes også det hørtes mye ut. Siden mange sjelden spiser pølser til middag må det være mange som gjør det vanligvis... riktignok kan man spise pølser av mange slags kjøtt og fisk også, men det blir jo ensformig i lengden. Du sier at du bruker kort tid på å lage sunn mat, men det er nok fordi du kan det. Verre er det når man ikke kan lage mat og ikke har overskudd, eller gidd, til å tenke ut nye retter og bli god på å lage dem.
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 3. september 2008 #3 Skrevet 3. september 2008 Noe av det enkleste jeg lager er fisk, stekt fisk, kokt fisk, fisk fisk...hehe:) Var et dårlig argument av henne... Jenta mi på 7 år eeeelsker fisk, da spiser hun som en "voksen kar"
metaMORfose Skrevet 3. september 2008 #4 Skrevet 3. september 2008 Pølser er dyrt, usunt og ikke godt. Vi har sjeldent pølser. Ofte velger vi kalkunpølser hvis vi skal ha pølser. Vi spiser også fisk minst 2 ganger i uka.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 3. september 2008 #5 Skrevet 3. september 2008 Enig med deg trollkatt. Jeg er også oppvokst med fisk fra grunnen av, bestefaren min og stefaren min var/er fisker. Vi har både fiskepinner og ferdig seibiff med løk til middag, men best er det selvfølgelig om vi får tak i ordentlig fisk. Vi spiser kanskje pølser til middag 1 gang i måneden. Blir litt flere ganger i grill sesongen, men den varer jo ikke så lenge her i Finnmark.
Trollkatt Skrevet 3. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 3. september 2008 Godt å høre at flere er enige med meg. Skjønner at alle ikke kan lage mat, men å skjære opp litt fiskefilet og steke/koke den burde jo ikke være noe hokus pokus. Men jeg har jo snakket med folk som faktisk ikke greier å koke poteter, så jeg bør vel ikke la meg sjokkere Hadde vært en idé å oppgradere heimkunnskapsundervisningen en smule, kanskje. Hvis det fremdeles eksisterer, da.
blond Skrevet 3. september 2008 #7 Skrevet 3. september 2008 Helt enig i at barn og unge bør lære seg å lage mat. Det handler om kultur, ernæring, fellesskap, selvtillit og selvstendighet..
~~DoraDora~~ Skrevet 3. september 2008 #8 Skrevet 3. september 2008 Pølser er en sjendenhet her også... cirka en dag hver tredje uke:)
piano♫ Skrevet 3. september 2008 #9 Skrevet 3. september 2008 Faget heter nå Mat og helse. Dette er hva elevene skal kunne etter 10. trinn.... Etter 10. årssteget Mat og livsstil Mål for opplæringa er at eleven skal kunne planleggje og lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare kva for næringsstoff matvarene inneheld samanlikne måltid ein sjølv lagar, med kostråda frå helsestyresmaktene bruke digitale verktøy til å vurdere energi- og næringsinnhald i mat og drikke, og gjere seg nytte av resultata når ein lagar mat informere andre om korleis matvanar kan påverke sjukdommar som heng saman med livsstil og kosthald vurdere kosthaldsinformasjon og reklame i media Mat og forbruk Mål for opplæringa er at eleven skal kunne vurdere og velje matvarer på ein mangfaldig varemarknad når ein planlegg innkjøp drøfte korleis ulike marknadsføringsmetodar kan påverke vala av matvarer som forbrukarane gjer utvikle, produsere, gje produktinformasjon og reklamere for eit produkt vurdere og velje varer ut frå etiske og berekraftige kriterium Mat og kultur Mål for opplæringa er at eleven skal kunne planleggje og gjennomføre måltid i samband med høgtider eller fest og ha ei vertskapsrolle lage mat for ulike sosiale samanhengar og drøfte korleis mat er med på å skape identitet gi døme på korleis kjøkkenreiskapar, tillagingsmåtar eller matvanar har endra seg over tid eller flytta seg geografisk, og forklare korleis det har verka inn på livet til folk skape og prøve ut nye retter ut frå ulike råvarer, matlagingsmetodar og matkulturar
Regnbuens barn™ . Skrevet 3. september 2008 #10 Skrevet 3. september 2008 Hjelpes! Vi spiser pølser når vi er i barneselskap vi.. he he, Det er sjeldent vi har det som middag, iallefall ikke mer enn noen få ganger i året...
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 3. september 2008 #11 Skrevet 3. september 2008 Hvor mange timer har de i uka? og hvordan er timene fordelt på teori og praksis? Bare interessant å vite.
piano♫ Skrevet 3. september 2008 #12 Skrevet 3. september 2008 De skal ha 85 timer a 60 min fordelt på 8-10 trinn. Hos oss er det løst ved at de har 1 uketime på 8. trinn og 2 uketimer på 9. trinn. Alltid i 3- eller 4-timersøkter. Har da både teori og praksis, slik at de får kjenne på sammenhengene. Er ikke mat og helse-lærer, men dette vet jeg :-)
DevilDoll © Skrevet 3. september 2008 #13 Skrevet 3. september 2008 Ungene mine blir skikkelig lei seg hvis de får pølser til middag,de liker det ikke;-) Ang fisk er vi nok ikke flinke til å spise det ofte nok,men jeg kjøper aldri fersk fisk.Kjøper den i frossen tilstand da den såkalt ferske fisken man får kjøpt i butikk er mange dager gammel.
Trollkatt Skrevet 4. september 2008 Forfatter #14 Skrevet 4. september 2008 Frossenfisken er jo ikke fersk den heller. Har vært mange saker i mediene om at den først fryses, så fraktes langt for å deles opp og fryses igjen og fraktes tilbake. Tror det var Findus frossentorsk som var sendt til Kina og tilbake igjen. Tok to uker eller noe fra den var fisket til den havnet i butikkene. Og da var den tint opp to ganger på veien. Jeg handler fisk på de dagene de kommer inn til butikken, og jeg kjenner folka i fiskedisken på butikken vår. De vet at de ikke kan bløffe meg, så de er ærlige om når fisken ble fisket og pakket. De vet også at jeg ikke nøler med å klage. Har en del mailkorrespondanse med daglig leder i denne butikken, hehe. Har fått dårlig fisk et par ganger, og det er utrolig kjipt. Synd at det ikke går an å få helt fersk fisk, men den er som regel helt fin. Kjøper aldri fisk på salg. Da skal de i så fall ha en veldig god grunn til at de selger den billig, som at en nyansatt bestilte 10 kg for mye eller noe.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 4. september 2008 #15 Skrevet 4. september 2008 Dette hørts lite ut, eller? Husker vi hadde 4 timer hver uke med praksis i 7. klasse. Tror bare vi hadde heimkunnskap i 7. klasse, ikke 8. og 9. Eller var det bare i 8. kl?! nå ble jeg usikker. Vi hadde nok noe teori innimellom da også. Jeg mener vi hadde litt matlaging innimellom i 5-6 klasse også, et par timer pr mnd eller noe (dette var veldig spennende fordi vi måtte over på ungdomsskolen)
DevilDoll © Skrevet 4. september 2008 #16 Skrevet 4. september 2008 Mulig det altså,men jeg kjøper av fiskebilen (frossen) og den sa min nordnorske eksmann var like fin som den han fikk servert når han vokste opp.Han var ektremt kresen på fisken,men den var godkjent;-)
Trollkatt Skrevet 4. september 2008 Forfatter #17 Skrevet 4. september 2008 Ja, fiskebilen er noe annet. Der har jeg også kjøpt bra frossenfisk. Synd den bare har vært hos én gang på tre år.
DevilDoll © Skrevet 4. september 2008 #18 Skrevet 4. september 2008 Åja,vi er heldig å ha den fast en dag i uka;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå