Gå til innhold

Løsnet en bit av morkake..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå sykemeldt på 2. uke etter en plutselig blødning hvor jeg fikk vite etterpå at det var løsnet en bit av morkaka. UL viser at det enda er endel blodansamling, og jeg blør nå mørkt (gammelt) blod i små/moderate mengder på 9. dagen.

Begynner å bli nokså lei og oppgitt over at jeg ikke slutter å blø, selv om UL viser at foster har det fint til tross for blodet klarer jeg ikke helt å slappe av mens det pågår. I tillegg er det en tålmodighetsprøve å holde seg såpass i ro, er vanligvis veldig aktiv.

Noen som har erfaring med dette, og isåfall hvor lang tid tok det før det forsvant? Takknemlig for svar av noen som vet eller har vært i samme situasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann.

Jeg ligger også hjemme med blødninger fra morkaka.

Er sykemeldt, med beskjed om å holde med helt i ro og ikke lov til å løfte noe tungt.

Blødde først tir 19 aug, endel frisk blod på kvelden gikk over til gammel mørkt blod dagen etter. Begynte igjen å blø kraftig på fredag 22, ny UL kontoll alt ok. Fikk noen tabeletter for å stoppe blødningene, etter 2 dager gikk det over til gammelt blod, hadde det i ca 6 dager.

Fikk igjen blødninger nå på mandag, men da kun gammelt blod, ingen fersk blødning denne gang. Skal på ny UL kontroll på mandag.

Helt forferdelig kjedelig å ligge på sofan. Blir mye tv og internett.

Skrevet

Huff, da er vi vel noenlunde i samme båt, ikke moro dette..

Skal på ny UL på tirsdag, håper sånn at jeg blir friskmeldt da, forutsatt at jeg har sluttet å blø, men er redd de skal si at jeg må fortsette å holde meg i ro i lang tid fremover..

Skrevet

Ja jeg hadde også håp om å blir friskemeldt, så jeg ble så skuffet når jeg begynte å blø igjen på mandag.

Har så løst å dra på jobb igjen.

Skrevet

Hei!

Jeg fikk kraftige blødninger og ringte sykehuset. Ble bedt om å komme på ul med en gang. Utfra ul var jeg da i uke 11. Legen sa bare "oi", "uff da" etc og jeg skjønte at det ikke var et godt tegn. Så sa han at morkaken hadde løsnet og at det var fullt av blod i den... Han fortalte så at en spontanabort dessverre var uungåelig i løpet av det første døgnet og jeg ble lagt inn og måtte faste pga utskrapning. Så lå jeg der da og ventet.... Blødde litt til men så stoppet det opp. Merkelig.

Neste morgen hadde fortsatt ingenting skjedd. Ny ul, da med to gynekologer pga at de var sikre på at fosteret var dødt pga alt blodet (ville ikke få næring). Men neida, fosteret levde i beste velgående.

Fikk så beskjed om å ta det med ro, var stor blodansamling i morkaka mi.

Jeg er nå i uke 15/ 16 og er fortsatt gravid. Må fortsatt ta det med ro da det fortsatt er like mye blod i morkaka. Har vel vært på tilsammen 5 ul allerede så blir fulgt godt opp.

Virker som det er noe av det samme.... Er visstnok større sannsynlighet for sa med blodansamling men går sikkert helst bra. Jeg vet heller ikke hvor lenge jeg må ta det med ro... Skulle egentlig vært på kurs i Madrid denne uken så dette er ikke gøy. Pluss alt det psykiske da.

Fint om du gir meg beskjed dersom blodet ditt forsvinner eller du hører noe mer om hva som egentlig skjer. Virker ikke som om legene mine vet om det vil forsvinne, men de regner med det. Vet liksom ikke hvordan det kan påvirke fosteret når det begynner å trenge hele plassen selv....

Dette ble langt gitt... Jaja, godt å høre andre med nogenlunde samme erfaring.

Skrevet

Hadde hele morkaken løsnet altså?! Til meg sa de at en BIT hadde løsnet, og at det var ingen fare med det så lenge det ikke løsnet flere biter. Sist jeg var på UL var det fremdeles noe blodansamling, men gyn. sa da at blodet var "begynt å organisere seg", noe som var gode nyheter og som visstnok betydde at mye av det forsvant av seg selv. Så var det å vente/håpe på at livmoren trakk seg opp, for da forsvinner problemet, sånn som jeg skjønte det hvertfall!

Det hun sa om fosteret var at det ikke var blitt påvirket av blødningene mine, sålangt hvertfall! Det kunne hun se på hvordan det vokste, i tillegg til at det var aktivt, hadde ingen tegn på å ha gått "i sparemodus", noe som skjer hvis det ikke får nok oksygen eller næring fra morkaka. Håper det fortsetter sånn! :)

Skrevet

Etter det jeg forstod hadde morkaka begynt å løsne (ikke en bit), men bare delvis slik at det bør holde - event gir en tidligere fødsel/ sa.

Jeg har ca 1/4 av hele morkaka som er en "pølse" med blodsamling. Gynekologen trodde ikke dette kom til å forsvinne før event sent i svangerskapet. Men har vært hos en ELENDIG gynokolog/ lege som ikke prater ordentlig norsk og som ikke er så interessert i mennesker tror jeg.... Gleder meg til jeg skal på ordentlig ul (om to uker), da skal jeg spørre mer;-)

Vi får bare krysse fingrene og håpe og tro på det beste;-)

Skrevet

Mista ein bit av morkaka for nøyaktig 2 år sidan i dag! var då i veke 10. Stoppa blødning intravanøst og med tablettar. Låg på sj.hus i eit døgn eller to- sendt heim med 100%sjukmelding og forbud mot å løfte over 1 kg (og det var lett med ein 1 åring i hus....!) Var sjukmeldt i 4 veker, gjekk så ut i 50% jobb igjen. Alt gjekk fint. Fekk ein stor, flott og perfekt gut. han kom 3 v før termin- hadde han venta til termin hadde han blitt 5 kg (påstår legen)Morkaka var på 1,2 kg.

Det var ei skremande oppleving- og trasigt å ikkje kunne gjere noko- men det gjekk bra- og det kom verkeleg noko godt ut av det:-)

Lykke til jenter!

Skrevet

Huffameg...trodde virkelig ikke det var vanlig at noe sånt skjedde så tidlig i svangerskapet....

Har en morkake som sitter lavt. Må si jeg blir engstelig av å høre dette. Er det noen som helst måte å forhindre at noe sånt kan skje?

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg. Som regel så skjer det eller så skjer det ikke, har ikke så mye med deg å gjøre så lenge du lever vanlig og ikke gjør noe ekstremt!

Hvis du fortsatt er engstelig, kan du ta det opp med legen din. Men som sagt tror jeg ikke du har noe å engste deg over. Vanligvis går alt heldigvis bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...