Gå til innhold

Prinsessa vår er kommet:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min fødselshistorie:)

Tirsdags morgen for en uke siden våknet jeg med litt sterkere kynnere enn det jeg pleier å ha. Tenkte ikke så mye over det først, før jeg gikk på do og oppdaget at deler av slimproppen min var gått. Ble glad og tenkte at dette var første tegnet på at terminen begynte å nærme seg.(en uke igjen) Dro på shopping sammen med mamma, fikk sterkere og mer ubehageligere kynnere utover dagen. Sa til mamma at jeg ikke skjønte hvorfor jeg hadde så vont i magen, hun sa at det sikkert var jeg som var sliten nå mot slutten av svangerskapet, men i alle fall ikke noe fødsel på gang for da får man vont i ryggen i følge henne. Da kvelden kom begynte det å bli skikkelig vont og det kom mer av slimproppen ut. Gikk å la meg ca i 21-tia og hadde da regelmessige rie med ca 10-15 min mellomrom. Fikk ikke sove og riene ble mer og mer intense. Fant ut at jeg skulle ringe til føden. Jordmora der ville jeg skulle komme bortover for å bli sjekka. Dro dit kl 01.30, hadde da 1 cm åpning og blei sendt hjem med en smertestillende stikkpille. Den hjalp godt og jeg fikk sove noen timer. Dagen etter ble tilbrakt i senga med samme type riene verken bedre eller verre. Prøvde å slappe av mellom riene, stenge verden ute og ikke kjempe i mot riene når de kom. Så for meg hver ri som å klatre mot toppen av et fjell hvor man fikk slappe av når toppen var nådd. Snakket med min svigersøster i telefonen som sa at jeg måtte opp å gå, gikk i dusjen og sto opp. Det fikk fart i riene! Fikk besøk av svigermor som kom med oppmuntringspakke til meg. Prøvde å skjule smertene, men midt i besøket måtte jeg på do å kaste opp pga var så himmla vont. Like etter at hun dro ringte jeg føden igjen. Vi fikk komme inn på nytt. Var livredd for at vi skulle bli sendt hjem igjen med de smertefulle riene uten mer åpning. Da vi kom på sykehuset igjen var kl 16.30, og jeg hadde 3 cm åpning. Ble lagt inn på fødestua og fikk lystgass. Den fungerte kjempe godt når jeg lærte meg å bruke den riktig. De første timene gikk unna på et øyeblikk og lystgassen ble min beste venn. Etter hvert tok smertene seg opp igjen, jordmora sa at jeg skulle få epidural bedøvelse hvis jeg hadde åpning over 4 cm. Hun skulle gå og spise litt og sjekke åpningen min etterpå. Da hun sjekket meg etter 30 min hadde jeg plutselig 8,5 cm åpning og hun ringte anestesien som kom og satte en spinalbedøvelse. Denne fungerte ok, men hadde fortsatt vont. Fikk begynne å presse like etter dette. Var vondt og tungt å presse, men man klarte nesten ikke å la være. Pappan og Jordmora holdt hver sitt ben. Etter ca 30 min med pressing, løftet jordmor opp en liten prinsesse på brystet mitt. Kunne ikke tro at det var over. Hadde trudd det skulle vare lengre med press-rier. Va så lykkelig og overrasket:) Lille Emilie ble født kl 27.08.08 kl 21.25. Hun veide 3200 gr, 50 cm lang og var heeeeilt perfekt:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye med lille Emilie!:-) Spennende å lese om fødselen din!

Skrevet

Gratulerer så mye med lille Emilie!

Skrevet

Gratulere så masse:) Sitter her med tårer i øynene nå som fødsel ikke er så langt unna selv:)

masse lykke til videre:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...