Gå til innhold

Å telle trivselen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jm i dag og fikk ett tell trivselen skjema hun ville at jeg skulle fylle ut f.o.m. uke 28. Jeg gjorde ikke dette da jeg ventet jenta mi og har hørt mest negativt om det da man lettere bekymrer seg osv. Jeg er derfor veldig usikker på om jeg vil fylle det ut...

Hva er deres erfaringer med dette?

Takk for svar..:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fyller ut Tell Trivselen skjema. Har også hørt mye negativt om det her inne på BIM, men samtidig har hørt mye bra om det. Jeg blir ikke bekymret av å telle spark - men blir kjempebekymret hvis jeg ikke kjenner liv som det pleier å være. (Har også vært 3 ganger for å få sjekket lite liv i dette svangerskapet, er nå 34+5.) Når det er sagt, så har jeg også mistet i dødfødsel og ser poenget med å telle spark fra en annen vinkel enn de fleste kommende mødre og er kanskje derfor jeg ikke har noe problem med å telle.

Uansett hva du velger å gjøre, lykke til videre med svangerskapet!

Skrevet

Jeg synes i prinsippet at Tell trivselen er et veldig bra tiltak, meget bra med økt fokus på lav terskel for å melde fra om lite liv etc.

-Men, jeg synes det virker litt skummelt å skulle telle spark på den måten, ingen babyer er like, og det er jo veldig varierende aktivitetsmønster på dem. Tror jeg kunne engstet meg mye unødig ved å følge det skjemaet.

Så! Jeg har løst det på min egen måte; skriver en "sparkebok", hvor jeg noterer helt kort ca tidspunkt og styrke på spark/aktivitet fra veslefrøkna. På den måten blir jeg kjent med hennes eget mønster, og har et mye bedre grunnlag for å vite når jeg evt bør reagere. Har skrevet boken i over 1,5 mnd nå, og vet feks at hun aldri har sparket mindre enn 7 ulike ganger iløpet av en dag (altså ikke antall spark, men antall ganger hun er aktiv, hvis du skjønner).

Skriver feks: 10-10.30 mye aktivitet

ca 07 noen få spark

Jeg er ikke noe utpreget ordensmenneske altså, men har ingen problemer med å huske å skrive (",)

Skrevet

Jeg begynte å fylle ut skjemaet, mest for å bidra til forskningen, egentlig, men sluttet etter ca et par uker. Syntes det ble mye stress. Når det er sagt, så har jeg en veldig aktiv baby, som når den er våken stort sett alltid sparker minst ti ganger på 5 min - så egentlig kan jeg fylle ut skjemaet i ettertid. Jeg prøver heller å følge med jevnt utover dagen at sparkemønsteret er som før - for jeg tror det er viktig å følge med, selv om man ikke nødvendigvis behøver å føre et skjema for å gjøre det.

Skrevet

Hei igjen :-)

Jeg har vært flink å telle trivselen hver dag siden uke 28....Som du vet er jeg i uke 38 nå. Jeg synes opplegget har vært veldig bra, og de har jo hatt mindre dødfødsler etter de begynte med dette! Det er snakk om å sette av litt tid en gang om dagen, jeg har som regel gjort det om kvelden i kombinasjon med tv-titting. Du vil fort merke at den lille i magen har et eget mønster, og det er kun ved store avvik man skal begynne å bekymre seg. Selvfølgelig forandrer mønstret seg litt i forhold til hvordan du har det også. Jeg merka veldig godt forandringer da det var så varmt f.eks. Og nå på slutten har det også skjedd forandringer...(Antageligvis trangt for lillegutt nå..)

Det var min erfaring....

Skrevet

Jeg har ikke brukt telle skjema... fordi det ville ha stresset meg mer enn det vill ha ført med seg noe godt for min del. Men jeg har en baby heeelt uten rytme, ingen system i når og hvor mye som sparkes og ofte kan kun kjenne at den beveger seg uten at det er noe spark der.

Men jeg er selfølgelig veldig oppmerksom på den lille i maven, og merker fort om det er noe unormalt i fohold til hva det pleier å være. Men så skal det siees at det ikke skal så mye til å stresse meg i denne graviditeten heller da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...