Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 Vurderer å ikke vaksinere, men føler at alle gjør det...
Gjest Skrevet 2. september 2008 #2 Skrevet 2. september 2008 Det har muligens noe med at folk flest heldigvis har vett nok til å ville være med å utrydde sykdommer som fortsatt tar livet av millioner av barn hvert år...
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #3 Skrevet 2. september 2008 Har det slått deg at det er en grunn til at "alle gjør det"?
Gjest Skrevet 2. september 2008 #4 Skrevet 2. september 2008 Og det dør millioner av barn i verden fortsatt av de sykdommene det vaksineres mot. Poenget her er i stor grad solidaritet, altså tenke på mer enn bare sine egene barn. Ikke alle barn kan vaksineres, de kan være svært syke, for små el, og om noen da kommer i nærheten av det barnet med en farlig smitte kan det barnet (som alt er redusert) risikere å dø bare fordi noen på død og liv ikke ville vaksinere akkurat sitt dyrebare lille gull. Egoistisk kaller jeg det... I dette tilfelle er jeg i så fall stolt av å være en sau! ;-)
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #5 Skrevet 2. september 2008 Hvorfor vurderer du å ikke vaksinere?
lille spira Skrevet 2. september 2008 #6 Skrevet 2. september 2008 Forskjellen på Afrika og Norge er ikke så stor lenger, kjære deg. Hadde nordmenn kun feriert i norden så hadde det nok ikke vært så nødvendig med vaksiner - men når mange velger å reise på "jorddenrundtferier" og til det store utlandet så er det sjanser for å dra med seg smitte hjem. Og da kan det gå ut over barna som ikke er vaksinert... Jeg kommer til å vaksinere mitt barn! Helt klart.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #7 Skrevet 2. september 2008 Hanne Nøkleby, divisjonsdirektør for smittevern i Nasjonalt folkehelseinstitutt sier at det ikke er registrert dødsfall ved noen vakisnasjoner de siste 20 årene, men et par tilfeller av alvorlige bivirkninger har det vært. http://www.klikk.no/foreldre/baby/article258939.ece Bra artikkel med syn fra begge sider av saken.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #9 Skrevet 2. september 2008 Jeg vaksinerer mine barn. Noe annet ville være utenkelig. Men ukritisk trenger vi jo ikke å være til alt. Det er lov å stille spørsmål!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #10 Skrevet 2. september 2008 Jeg vurder å ikke vaksinere fordi jeg er redd for langtidsvirkningene av å få så mange vaksiner på så kort tid når hjernen ikke er ferdig utviklet enda engang. Og jeg har selv hatt kusma selv om jeg er vaksinert, og tok ikke skade av det. Jeg syns ikke det høres så "farlig" ut å ikke vaksinere.. Hvertfall ikke når det gjelder disse barnesykdommene. HI
xxxJulianexxx Skrevet 2. september 2008 #11 Skrevet 2. september 2008 Jeg har latt mine barn få noen av vaksinene, men ikke alle.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #12 Skrevet 2. september 2008 http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/aktuelt.asp?parent=-1&flag=1&id=1
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #13 Skrevet 2. september 2008 Ikke vaksinert her. Friskt barn her også. Hilsen vaksineopplyst forelder.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #14 Skrevet 2. september 2008 http://www.oyene.no/nyheter/article3480339.ece
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #15 Skrevet 2. september 2008 Ikke vaksinert barnet mitt og kommer aldri til å gjøre. Tror overhodet ikke det er helsefremmende for barna våre. Immunforsvaret er ikke fullt utviklet før man er 7 år og det er fullstendig unaturlig å få sprøytet døde sykdomsorganismer inn i kroppen. Jeg kjenner fler med barn som har blitt syke med infeksjoner og/eller astma RETT etter vaksine.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #16 Skrevet 2. september 2008 Jeg vaksinerer, men IKKE med MMR vaksinen, eller om det er MME den heter.... Har altfor ofte hørt om foreldre som har opplevde store forandringer på barnet etter denne vaksinen, og det er de som etterhvert da også får diagnosen autist. DET er jeg ikke villig til å risikere. De sykdommene har jeg jo selv hatt, og det er ikke dødelige sykdommer. Har h*n ikke hatt sykdommen innen voksen alder kan h*n velge selv og evt ta de da....
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #17 Skrevet 2. september 2008 De få som ikke vaksinerer, flyter faktisk på at de aller fleste velger å vaksinere. Det er nemlig mindre sjanse for å komme i kontakt med de aktuelle sykdommene da. Så de er på en måte litt "snyltere" av vaksinasjonsprogrammet;) Jeg har selv hatt alle barnesykdommene, og har ingen problemer nå pga det. Men jeg kan faktisk få problemer. Eksempel på hvorfor en bør tenke på vaksine: Kusma: farlig for voksne menn, fordi de får kusma i scrotum(pungen), og kan dermed bli sterile. Røde hunder: farlig for gravide, spesielt i 1. trimester, pga fare for misdannelser. Meslinger: fare for hjernehinnebetennelse som følgesykdom. Vannkopper er det foreløpig ikke vaksine mot i programmet, men den kan gi helvetesild senere i livet. Vannkopper kommer av Herpes Zoster, som er er herpesvirus. Og har en først hatt vannkopper, så har en viruset i kroppen. Tuberkulose: mange steder i verden er dette en meget aktiv sykdom i dag. Og der finnes tuberkulosebakterier som er motstandsdyktige mot medisinen som finnes i dag. Bl.a i mange fengsel i Russland osv. Behandlingen de som har Tb i Norge får, er meget langvarig(ca 6 mnd) og viktig å følge slavisk. Med innvandringen i dag, skulle en kanskje tro at Tb-tilfeller har økt i Norge, blant nordmenn også, men det er ikke tilfelle. Kanskje pga vaksinen? Så har en polio: hva gjør det med en kropp? Kopper: hvordan ser en som har hatt det ut? Hjernehinnebetennelse: det er jo ikke akkurat en spøk, det heller.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #18 Skrevet 2. september 2008 Herpes Zoster har 70 - 80 % av alle mennesker uansett faktisk, bare så det er sagt. Det er jo ett virus enkelt og greit. Samme som ett forkjølelsesår Og de andre du nevner OVER vannkopper er jo da denne MMR vaksinen. Kan ikke barna velge å ta denne når de blir eldre? Hvorfor skal vi ta den avgjørelsen for de? Dette er jo vanlige barnesykdommer. De du nevner UNDER vannkopper; helt enig.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #19 Skrevet 2. september 2008 Jo, de kunne nok tatt den når de var eldre, men hva om de faktisk i mellomtiden FÅR disse sykdommene(at de blusser opp igjen), og der er voksne menn og kvinner som IKKE ble vaksinert som små, og heller ikke senere har vaksinert seg? De kan jo glatt bli smittet da..... Det jeg mente med det om viruset og vannkopper, er at har man hatt vannkopper, så har en dette viruset i kroppen. Vær klar over at der er mange ulike herpesvirus, ikke bare et.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #20 Skrevet 2. september 2008 Vi velger å vaksinere i solidaritet med andre. Hadde det ikke vært for vaksinasjonsprogrammet ville det vært mange flere barnedødsfall og funksjonshemninger blant barn. Kjenner mennesker som har blitt skadet både av tuberkulose, polio og meslinger. Hun som ble skadet av meslinger er venninne av meg, og mistet hørselen. Etter kusma er hjernehinnebetennelse en kjent komplikasjon. Så selv om barnesykdommene høres ufarlige ut. Selv den dag i dag er det mange barn som dør av meslinger i land som ikke har så godt utbygd vaksinasjonsprogram som oss. Når det gjelder autisme, er påstanden om at MMR kan forårsake det tilbakevist.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #21 Skrevet 2. september 2008 Hmmm, det er rart. Jeg kjenner også mange innenfor helsevesenet, både sykepleiere og leger, og der har alle valgt å ta vaksiner på barna sine.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2008 #22 Skrevet 2. september 2008 De fleste jeg kjenner innenfor helsevesenet vaksinerer også barna sine. Vi kan lese selv, og tilegne oss infoen vi føler vi trenger for å svare ja eller nei til vaksinering. Jeg valgte å si ja til å beskytte mine barn.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2008 #23 Skrevet 3. september 2008 Har stor forståelse for spørsmålet, jeg er litt i tvil selv. Har vaksinert de de største men babyen må jeg tenke på. Jeg har jobbet med en liten gutt som var frisk da han ble født, vi snakker helt frisk, hylte og skrek full rulle som andre babyer. Da han hadde tatt meslingvaksinen endret adferden seg, og etter utallige tester og foreverret tilstand, fikk foreldrene diagnosen autisme!!! Det har vært en del tv programmer rundt dette, de har jeg desverre ikke sett. Men uansett jeg synes et er sundt at du er litt kritisk! Det er lov og forske litt, spørre og vurdere dette!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå