Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 Kanskje litt rotete, men.. Jeg ble innlagt på observasjonsposten for gravide pga høyt blodtrykk. Babyen var litt liten også, så de fant ut at hun vill ha det bedre utenfor magen, og i og med at jeg var så nær termin satte de i gang fødselen. Var da 38+3. Fredag 22.august kl 11 fikk jeg en dose med modningsgelé. Jeg visste at det kunne ta lang tid dette, opp til flere døgn, og legen sa også at det ikke alltid lyktes å sette i gang. Litt over kl 15 merket jeg at det splashet litt ekstra da jeg var på do. Tok på meg en svær tena lady bleiebukse, og godt var det. Fortsatte nemlig å lekke fostervann hele kvelden, og jeg skjønte at det faktisk var vannet som gikk!! Wow, noe er på gang, tenkte jeg. Mannen min kom og vi dro ned til byen for å spise litt. Kjente en del kynnere, men de var ikke vonde. Da vi parkerte bilen utenfor sykehuset igjen kl 19:25 kjente jeg tegn til første ri. Kjentes ut som menssmerter mens magen ble hard. Slik fortsatte det egentlig hele kvelden, og jeg var glad for da modnet sikkert livmorhalsen. Mannen min fikk ikke overnatte, så jeg ble alene om natta. Riene fortsatte og ble sterkere, men ikke sterke nok i følge jordmor. Kl 01 begynte det å bli skikkelig vondt, med 5-7 min mellomrom. Maserier sa jordmor. Det skjer når man blir satt i gang. "Jippi" tenkte jeg, er dette bare maserier så tør jeg ikke tenke på hvordan ordentlige rier kjennes ut. Fikk en sovetabl og paralgin forte og beskjed om å sove. Kom til å trenge kreftene neste dag. Måtte nesten le. Sove?? Kort fortalt om en lang natt: ble ikke noe søvn, jeg dusjet 4 ganger, gikk ute i gangen og hang over en prekestol, prøvde å slappe av. Kl 06 tok jeg mot til meg og ba om å få ringe mannen min. Det var ok hvis vi kunne være på dagligstua. (jeg hadde ei til som lå på rom med meg) Jeg ringte han og jordmor sjekket åpning kl 06:30. 3 cm sa hun, nesten 4. Jeg ville ha epidural hvis det skulle fortsette slik et døgn til. Det måtte jeg vente litt med sa hun. Da mannen min kom en halv time senere var det vondt non-stop. Jeg gråt da han kom gående mot meg, var så godt å slippe å være alene. Det kjentes som om jeg skulle spenges nedentil, og jordmor som kom på dagvakt kl 07:30 sjekket åpning igjen. Da ble det plutselig fart på dem. Full åpning. Ble kjørt rett ned på føden, og jeg skjønte jo at nå var det for seint med smertestillende. Det gikk sakte fremover, hadde pressrier i 2 timer og 40 minutter før vesla var ute ved hjelp av vakum, lørdag 23.august kl 11:40. Dette var utrolig mye mindre smertefullt enn jeg trodde det ville bli. Jordmor og lege var fantastiske. Jenta var 2791 gram og 49 cm lang, hodeomkrets på 34. Hun skrek ikke skikkelig da hun kom til, og var blå. To ganger ble hun tatt fra meg for å få pustehjelp. Heldigvis var jeg så opptatt med å bli sydd og herja med at jeg ikke fikk tid til å bli skikkelig redd. Ikke før etterpå. Litt over et døgn lå hun på nyfødt intensiven. Å se jenta mi ligge der med elektroder på brystet var forferdelig. Heldigvis kom hun seg fort og neste dag hadde jeg henne hos meg. Nå har vi vært hjemme siden onsdag, og koser oss masse. Sliter med ammingen, så dagene går med til øving på dette, mating med flaske/kopp, pumping og koking av utstyr. Men det kommer seg, og jeg håper vi vil lykkes i å få til ammingen etterhvert. Det er nesten vemodig at fødselen er over. Det var en fantastisk opplevelse. Men best av alt er det selvsagt å ha lille Madeleine her hos oss. Hun er en vakker, vakker jente. Har lagt ut bilde på profilen min. Takk for meg så lenge, sees kanskje på BliGravid om et års tid
Meg, J & L Skrevet 2. september 2008 #3 Skrevet 2. september 2008 Gratulerer så mye med en fantastisk nydelig liten jente!!!! Det er nå det starter... Kjekt å høre fra deg! Og lykke til videre! Tror ikke du møter meg om et års tid... hehehe... Kos deg med jenta di! Klem..
Kuredu Skrevet 2. september 2008 #4 Skrevet 2. september 2008 Så flott historie!!! Og gratulerer igjen.....Jeg gleder meg masse til fødsel selv nå, dette er jo min andre fødsel så jeg vet jo litt om hva jeg går til men må si jeg er spent allikevel. Kos dere masse!
lana<3 Skrevet 2. september 2008 #6 Skrevet 2. september 2008 Hei skrekkblanda fryd og gratulerer så mye! Jeg regner med at du får oppfølging til babyen siden det ble vakum forløsning?? Her får de fleste babyer som er tatt med vakum oppfølging av fysioteraput og manuellterapi siden de babyer som blir tatt med vakum har en tendens til å få Kiss-kidd. Det kjennetegnes med kolikk, hard i magen, ammeproblemer, hodet ligger til den ene siden og de kan kaste opp og sikle mye...Høres verre ut enn det er, men det er svært vanlig og de fleste blir bra etter 3-4 behandlinger. Uansett graulerer så mye igjen, fint å lese historien om andre som har fått satt igang fødsel før termin siden jeg skal til pers enten på fredag eller neste uke... Lykke til videre iallefall!
♀ RosaPåVei ♀ Skrevet 2. september 2008 #7 Skrevet 2. september 2008 Gratulerer så mye med overstått fødsel =) Bra at alt gikk så fint til slutt,var sikkert skremmende mens det sto på.
Røde Sonja Skrevet 2. september 2008 #8 Skrevet 2. september 2008 Gratulerer så utrolig mye! Jeg blir så rørt av alle fødselshistoriene som kommer på 3.trimester siden jeg. ( sikkert fordi det nærmer seg fødsel for meg også snart. ) Kose dere mye i denne fantastiske tiden!
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 2. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 2. september 2008 Hm, ingen har nevnt noe om oppfølging pga vakumforløsning. Skal jammen ta dette opp med helsesøster på fredag. Tusen takk for opplysningen!
lana<3 Skrevet 2. september 2008 #11 Skrevet 2. september 2008 Ja det er bare å ta det opp med helsesøster, men husk ikke alle helsesøstre vet hva kiss-kidd er og jeg selv hadde to helsesøstre som sa meg imot når jeg kom med min baby sist gang, og mente hun trengte oppfølging (Mi fikk ikke automatisk oppfølging for hun ble ikke tatt med vakum, men hun kom med arm over hodet som også er en risikogruppe.) Jeg tok til slutt kontakt med sykehuset selv og derfra fikk jeg henne til fysioteraptaut først, og hun henviste meg til manuellterapi i tillegg. Min datter fikk påvist KRAFTIG Kiss-kidd, men siden helsesøstrene ikke hadde dette som fagområde klarte de ikke se at hun hadde dette, og avfeide det hele med at jeg bare var en overhysterisk stresset mamma med kolikkbaby. Jeg hadde også ammeproblemer i begynnelsen. Først pga gulsott og hun bare sovnet, så pga av at hun klarte ikke suge skikkelig for hun hadde vondt, hun hadde også feil sugeteknikk pga kiss-kidden og fikk dermed ikke så mye melk ut og jeg fikk brystbetennelse og superømme bryst med åpne sår...AAAAUUUUUU Alt ordnet seg ette vi begynte med oppfølging, behandling for brystbetennelsen, oxytocin spray siden hun strevde med å få i seg nok melk og soya lecitin for å få melka til å flyte bedre. Jeg var også redd for at hun skulle bli tilvent flaske i begynnelsen så samtidig som jeg ga henne melk fra bryst brukte jeg også hjelpebryst med mme. Jeg fikk mye hjelp og tips inne på kolikkdebatten på DiB og Ammedebatten. Inne på Ammedebatten er det ei sæææææredeles flink dame som heter Expat hun har virkelig svar på absolutt ALT innen amming og ammeproblematikk....
Chidera *tobarnsmor* Skrevet 2. september 2008 #12 Skrevet 2. september 2008 Gratulerer så mye med lille Madeleine:-)
Lullunutu Skrevet 2. september 2008 #13 Skrevet 2. september 2008 Gratulere så mye, ei nyyydeli jenta dere har fått=) Lykke til, ammingen kommer seg sikkert etterhvert!!! Gleder meg til om ti uker da det er min tur for første gang=)=)
Lillepusen-78 Skrevet 3. september 2008 #15 Skrevet 3. september 2008 Gratulerer så mye med den lille prinsessen :-) Og takk for at du delte historien... Hjelper veldig for en nervøs førstegangs som meg... Kos dere masse fremover!
Jeg er HAR FØDT!!! Skrevet 3. september 2008 #16 Skrevet 3. september 2008 Gratulerer så mye med den lille snuppa, hørtes ut som en tøff, men fin fødsel likevel.. Kan jeg spørre hvilket sykehus du fødte på? Jeg fødte samme dag nemlig, og jeg så en som hang på prekestol i gangene på Ullevål.. Nyt dagene hjemme. Jeg har en kar som ligger og sover akkurat nå, så da bimmer jeg litt.. Kos dere masse!!
Gjest Skrevet 3. september 2008 #17 Skrevet 3. september 2008 Gratulere så masse med jenta.. Var inne å så på bildene,kjempenydelig er ho:) Kos deg masse i tiden fremover... Lykke til!
Nupsi Mcnugget Skrevet 3. september 2008 #18 Skrevet 3. september 2008 Gratulerer masse med den lille jenta de;)
Vestlending med to, snart tre? Skrevet 3. september 2008 #19 Skrevet 3. september 2008 Gratulerer kjempemye! Jeg har termin i dag og håper jeg får hilst på babyen i magen snart.
DOLCE&GABBANA-the one Skrevet 3. september 2008 #20 Skrevet 3. september 2008 Ååååååh, så skjønn hun er:) Gratulere igjen!
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 3. september 2008 Forfatter #21 Skrevet 3. september 2008 Var på Ullevål ja. Sikkert meg du så, hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå