jentebanden Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 Hvordan ble dere operert; vanlig operasjon, eller kikkhull? Ble dere sykemeldt etterpå, evt. hvor lenge? Og ble dere bra?
Slalotte Skrevet 2. september 2008 #2 Skrevet 2. september 2008 jeg har jo operert litt annerledes.. Jeg fjerna 2 gallesteiner og galleblæra.. Det ble kikkhull, men de sa at de skulle prøve å få ut galleblæra på den måten men om de ikke klarte det så måtte de ta "vanlig operasjon".. Jeg jobbet ikke, så jeg vet ikke noe ang sykemld.. Smertene er ikke der så ofte som før, men jeg har ikke hatt noe "fast" som har kommet ut (om du skjønner.. hehe) siden før operasjonen.. men det er på grunn av at jeg ikke har noe galleblære da.. Var litt vondt og sårt i 1 ukes tid så gikk det egentlig bra.. det er ikke store arr du får.. men du kjenner godt at de har rotet inni magen din for å si det sånn.. hehe..
jentebanden Skrevet 2. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 2. september 2008 Hm, hørtes ikke noe særlig ut... Trodde liksom ikke dette var noen big deal jeg, men det er vel kanskje litt mer omfattende enn jeg først hadde trodd. Jeg skal også fjerne hele galleblæren. Jaja, det går nok bra!
hellohello:-o Skrevet 2. september 2008 #4 Skrevet 2. september 2008 De fjernet galleblæren her også, kikkehull. Var grisevondt, de blåser opp magen, og den luften er forferdelig etterpå. Ikke for å skremme deg, men var ikke så mange dagene da. Men grusomt når det sto på.
jentebanden Skrevet 2. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. september 2008 Huff, nå fikk jeg nesten lyst til å droppe hele operasjonen. Jeg er jo ikke så plaget egentlig, men litt lei av å hele tiden ha det i bakhodet...
hellohello:-o Skrevet 2. september 2008 #6 Skrevet 2. september 2008 Du får masse smertestillende da, det går over, men har snakket med endel som har samme erfaring som meg, at det er vondt og faktisk ikke blitt så mye bedre i etterkant. Oprasjonen i seg selv er ikke vond, hadde ikke vondt i sårene eller noe.Kun den luften.
jentebanden Skrevet 2. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. september 2008 Det er derfor jeg lurer, hva er vitsen med å klusse med kroppen når det kanskje ikke blir bedre, og det egentlig ikke er så ille nå heller. Det er bare at det blir i alle fall ikke bedre uten operasjon...
dåsa06 Skrevet 2. september 2008 #8 Skrevet 2. september 2008 hei jeg ble operert for gallestein i fjor sommer, fjerna galleblæra, inkl 5 steiner. hadde kikkhulloperasjon, tror det er ytterst sjelden de må operere på vanlig måte, kanskje dersom det er blitt no betennelse eller noe... jeg slet litt med den luft de fylte med under operasjonen, det varte i nesten en uke tror jeg jeg er kjempefornøyd med operasjonen, så å si ikke plaget lenger, kan få litt diare osv dersom jeg spiser MYE fet mat, sånn som i jula f.eks.men det er absolutt verdt det!! fikk sykemelding for 2 uker, men hadde permisjon, så trengte det egentlig ikke, og tror det hadde vært nok! LYKKE TIL!
stolt mamma tell mine to gutta Skrevet 2. september 2008 #9 Skrevet 2. september 2008 Jeg har fått operert bort galleblæra, og har fått ett helt nytt liv. Så utrolig godt å være kvitt anfallene. Jeg kom meg kjempefort etterpå, og klarte meg nesten uten smertestillende etterpå. Var på jobb igjen etter ei uke.
hellohello:-o Skrevet 2. september 2008 #10 Skrevet 2. september 2008 Har hørt om folk som har fått knust steinene med laser hvor man ikke må fjerne blæren, vet ikke hvordan det fungerer eller om det kan være aktuelt..........
Slalotte Skrevet 2. september 2008 #11 Skrevet 2. september 2008 Det er jo ikke alle som reagerer på maten.. Jeg reagerer på alt.. Og vondt i magen hver dag, luft osv.. Men det går jo over etter sånn 10 min.. Ja luften var forferdelig, hadde skikkelig vondt i skuldern.. Jeg hadde det i 2 år, og var til mange mange leger som ikke fant ut hva det var.. Hadde de smertene i svangerskapet også og de sa det var bekkenløsning når det ikke var det.. Det ble bare værre å værre.. Jeg hadde smerter så jeg trodde rett og slett at jeg skulle dø, helt ærlig.. og når jeg dro til den ny fast legen min, etter å ha dratt to netter på rad til andre leger, så kom jeg egentlig for ryggen min og at jeg nesten ikke fikk puste.. Og da styra han fram og tilbake, og fant ut at jeg hadde 2 store gallesteiner, og han skjønte godt at jeg hadde hatt vondt for de lå rett i gallegangen.. Jeg hadde tatt operasjonen om jeg hadde vært deg, det blir bedre på en måte..
jentebanden Skrevet 2. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 2. september 2008 Takk for svar alle sammen. Jeg er ikke redd for operasjonen altsa, regner med man kjenner det, det er jo uansett et inngrep. Men blir ikke enig med meg selv om det er nødvendig. Har hatt det i snart 4 år, men ikke vært kjempemye plaget. Gikk vel nesten to år mellom anfallene en stund her. Og jeg har jo medisin hvis jeg får anfall, den er super. Kanskje det er nok å ha en pakke av den liggende? Og viktigst av alt, vi skal på reise 9 dager etter operasjonen, kan jeg regne med å være med på den da? Det er med jobben, så blir et fyllekalas...
simbamamma Skrevet 2. september 2008 #13 Skrevet 2. september 2008 Hvis du synes du lever greit med de plagene du har nå, vil jeg anbefale deg å vente til det blir så ille at du føler du må ha operasjon. Jeg svarer slik fordi jeg selv har fått forferdelige plager med magen etter inngrepet, nå er det 1,5 år siden, og det er en stor belastning for meg. Men jeg var såpass plaget med smerter før operasjonen, så jeg hadde nok ikke kommet unna den uansett. Samtidig vet jeg om mange som ikke har noen plager etterpå i det hele tatt, så det er ikke godt å vite hvordan det vil bli. Jeg fikk to ukers sykemelding selv om jeg var i perm, for samboeren min måtte være hjemme med babyen, man skal nemlig ikke løfte etterpå. Ti dager etter operasjonen hadde vi navnefest, formen var grei, men jeg hadde ikke orket å ordne med alt selv, så det var bra vi hadde leid lokale som ordnet alt med mat og pynting. Ville ikke satset på å være i form til "fylletur" med jobben ni dager etter inngrepet. Selve operasjonen gikk bra, det var kikkehull. Hadde forferdelig vondt da jeg våknet igjen, og ble dopet ganske kraftig. Og smertene etter lufta de bruker, var veldig intense. Lå på sykehuset i ett døgn, men har også hørt om sykehus som sender hjem folk samme dagen :-/ Jeg blir veldig kvalm av narkose, så jeg synes egentlig det var det verste med operasjonen, smertene får man jo effektive medisiner mot. Oj, ble langt dette... Lykke til med avgjørelsen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå