Gå til innhold

Er det noen andre her som sliter med migrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vedig plaget,veit at jeg må holde meg unne rødvin, sjokolade og sitrus frukter så gjør det, men enda har jeg hyppige anfall, ofte en gang i uken.

Er det noen som kan gi meg ett godt råd?

Eller kan fortelle om sine erfaringer?

Går på forebyggende nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Det virker veldig plagsomt å være så plaget av migrene som du beskriver! Har du vært til utredning hos nevrolog?

Syns du at den forebyggende medisinen virker?

En ting som mange har effekt av er å ha så stabil døgnrytme som mulig. Ikke sove lenge i helgene, men stå opp til samme tidspunkt hver dag. Fysisk aktivitet når du ikke har anfall skal også være positivt.

Håper du kan finne en behandling som gjør at du kan slippe så hyppige anfall! Hvis du ikke har vært til spesialist enda, så bør du prøve å få gjort det:)

Skrevet

Jeg er også plaget av migrene. Men jeg fant ut hvorfor jeg fikk anfall... det var rett og slett stress.. Men en annen ting som også hadde innvirkning var synet... så nå som jeg har linser, så er det ikke så galt. Men når ting begynner å stresse meg og jeg ikke rekker å ta tabletter i tide, så ligger jeg. Men jeg kjenner på morran at jeg får annfall senere på dagen, så da knasker jeg gjerne ibux...og oftest så slipper jeg unna... Men det hender jeg ikke rekker det....

Ta deg en tur til en optiker å....det kan være lurt...

Og prøv å tenk etter om det er noe annet som kan utløse anfalla dine

Skrevet

Har ikke vært hos nevrolog enda, nei føler ikke atacanden hjelper så veldig mye, jeg er ikke så flink til å ha stabil døgn rytme pga en liten tass som herjer nattestid.

Begynner å bli sliten, det går jo utover hele familien dette.

Tusen takk for tips !

Skrevet

Stress, uregelmessige måltid/for lite mat, lite søvn, og lysstoffrør(sånn på butikkar). Dette er det som kan utløyse anfall hos meg. Eg kan ete og drikke det eg har lyst på.

Etter at eg valgte å vere heimeverande, så har eg nesten ikkje hatt anfall. Eg kunne ha opp til 4 anfall i veka, ofte med 8 på to veker, før det slapp. Og då kunne eg vere heldig slik at det gjekk nokre månader til neste gang.

No har eg vel hatt 5-6 anfall i løpet av det siste året:) Og det er jo ingenting i forhold til før.

Eg er vel litt heldig som har anfall med aura, så eg får ein god advarsel og kan ta medisin før den skikkelige hovudverken set inn. Kjenner det jo i resten av kroppen, likevel, med uggen i kroppen og magen, trøtt, tung/press i hovudet osv.

Eg brukar Maxalt smeltetablett. Har brukt blodtrykksmedisin som forebyggande tidlegare, men syns ikkje det hjalp noko særleg.

Eg veit dei som er uføretrygda pga migrene, så det kan vere skikkelig invalidiserande. Håpar at du har hjelp til ungar og slikt.

Skrevet

Mange gode tips her, jeg er hjemmeværende for tiden, klarer ikke jobbe slik jeg plages,bruker briller så burde nok sjekka synet mitt igjen, er en stund siden nå når jeg tenker etter.

Jeg har brukt mange forskjellige medisiner, nå er det Imigran nesespray som hjelper best.

Før hadde jeg aura, men det har jeg ikke lengre.desverre..

Har hatt så sterke anfall at jeg har måttet få morfin sprøyte av lege.

Det begynner å gå på psyken, er redd for sterke anfall..

Skrevet

Det er ikkje så mange år sidan eg fekk migrene; ca 7 år. Og i starten forsto eg ikkje kva det var. Så då fekk eg verkelege anfall. Skulle nok hatt morfinsprøyte då, eg også. Hadde jo ikkje balanse på eit par dagar etterpå. Dette fekk eg vite kom av at hjernen rett og slett var utslitt av smertene. OG veit kva det vil seie å ha ungar å ta seg av under anfalla; eg er aleine med 2..... Så rådet om å gå og legge seg på eit mørkt, stille rom funkar fryktelig dårleg her;)

Kjenner den angsten for nye anfall. Men prøv å hald dei tankane vekke, for dei kan faktisk utløyse nye anfall. Du veit jo at du har "kriseløysinga" i morfinsprøytene om det blir for gale. Og husk å kvile når du kan, slik at du ikkje slit deg ut, for det er ganske vanleg at då kjem anfalla.

Skrevet

Jeg er veldig plaget av migrene. Har såkalt invalidiserende migrene som slår meg helt ut. Har hyppige anfall og ofte sterke anfall. Kan gjern ha nafall 4 dager i strekk.

Jeg bruker Relpax som anfallsmedisin. Har brukt imigradn og maxhalt tidligere men føler at Relpax absolutt er best. Her tror jeg bare man må prøve seg fram. Ulike personer reagerer ulikt på de sorskjellige preparatene.

Jeg bruker også acatand blodtrykksmedisin som forebyggende. Jeg synes egentlig den hjelper for jeg har hatt noe midre anfall siden jeg startet på den medisinen i mai. Det kjedelige er at medisinen har bivirkninger som økt vekt:(

Jeg må også passe på å spise regelmessig (noe jeg ikke er såååååå flink til), samt unngå rødvin (KIPT!!!). Men det viktigste er mosjon, nok søvn og så lite stress som det er mulig med barn.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...