Gå til innhold

Kronisk Trambetennelse, flere med det her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvordan hverdagen deres er,?hva kan dere spise og hva kan dere ikke spise? Har dere mye vondt?

Jeg har denne diagnosen, og begynner og bli rimelig lei:(

Er konstant sliten, smertene i magen er grusomme, matlysten = null og jeg er mer på toalettet enn noe annet sted.

Har nok ikke helt "akseptert" at jeg har denne shiten heller, og er så trist av hele greia...:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, eg har ei form som mest sannsynlig kan fiksast med medisin, men sidan eg går på nokre andre medisinar no, så vil eg i alle fall vente med dette.

Eg har egentlig kun funne ut at eg ikkje tåler egg. Kan ete litt, som f eks at der er 2 egg i vaffelrøra osv, men dette er ikkje alltid eg tåler likevel. Nøtter i store mengder er også litt dårlig for magen min. Det som skjer om eg et dette, er at resten av dagen er ødelagt med smerter og svie øverst i magen. PepsidDuo hjelper ein god del på denne svia.

Veit at mange har problem med feit mat, sterk mat osv, men det har ikkje eg(heldigvis).

I periodar har eg problem med å komme meg ut av huset, ja. Er meir på do enn andre plassar. Akkurat dette var verst i starten. Har roa seg ein del, eller så er det berre at eg er blitt vant til det;)

Skrevet

Jeg har visst kronisk magekatarr, men dte er nok ikke det samme...

Skrevet

Jeg har ulcerøs colitt, og har hatt det i 16 år nå. Har stort sett gode perioder takket være homeopati:-) Selv om jeg stadig leser her inne at det visstnok er ren innbilning. Men kjekt å kunne innbille seg frisk fra en såpass alvorlig sykdom;-D

Skrevet

Til meg og lille vampyr..

Hvordan er det å ha kronisk magekatarr..? Har endel problemer med magen. Vondt helt øverst i magen, merkelige vondt egentlig.

Fikk tabl mot magekatarr, og det gjorde at det verste forsvant, men nå ca 1mnd etter har jeg vondt igjen..

Skrevet

magesmerter, diare i hytt og pine, kvalme, nedsatt matlyst.. :( skikkelig uggen form, men ingen diagnose. Hvordan finner de det ut ? Undersøkelser osv ? Lei nå.. Noe som hjelper ? medisiner osv ??

Skrevet

Det er visst å ha skikkelige takvise krampeaktige smerter + kjempeoppblåst mage i opptil flere døgn sammenhengende. Som ingen smertestillende tar.

Og av og til pga stress da, matvanene mine har ikke påvirket noe. Har jeg testa ut.

Skrevet

Om du skal få en diagnose så må de ta rektoskopi og se tarmen innvendig. Da ser de raskt om slimhinnene er hele eller om det er sårdannelse og blødninger. De tar også avføringsprøver og celleprøver i tarmen for å utelukke andre ting.

Om du får diagnosen så får du også tilbud om medisiner, som oftest prøver man med stikkpiller først som skal hjelpe slimhinnen å leges igjen.

Kommer også an på graden man er angrepet. Noen har i kun små deler av tarmen og om man kun har i nederste del så er det enklere å dempe det.

Som sagt har jeg hatt stor hjelp av homeopati de 16 årene jeg har hatt det og tar ca1 dose i året!

Skrevet

Min mann har Chrons og fikk diagnosen for ca 18 år siden. de 4, 5 første årene gikk han på medisin og tok en større operasjon som fjernet deler av tarmen. Gikk deretter på noe mindre medisiner og har nå vært medisin og sykdomsfri i ca 5-6 år. Han har hele tiden blitt anbefalt å holde seg til kun "skolemedisin" og har fulgt det rådet. Ikke vært i nærheten av noe alternativt i det hele tatt. Før medisinslutt tok han medisin som skulle holde sykdommen i sjakk, og var aldri syk da heller. Tror det var operasjonen som gjorde susen. Kjenner noen som sliter en del med samme sykdom, og flere av dem har prøvd alternativ medisin uten hell. Understreker. Fint hvis noen har blitt friske på alternativt. Mannen min sa forresten at jeg kunne svare deg:) Tror han har vært heldig som er frisk.

Skrevet

Han drakk ikke melk og reagerte med smerter ved farsemat, appelsiner. Husker ikke mer:) Nå spiser han alt, men drikker sjelden melk.

Skrevet

Tusen takk for svar:)

homeopati, hva er egentlig det?

Godt å høre litt solskinnshitorier, håper jeg også kommer dit.

Min største fykt nå er om jeg må få pose på magen, og så skal jeg fjerne en bit av tarmen neste uke:S

Veldig takknemmelig for svar:)

Skrevet

Chrons og Ulcerøs er to ulike sykdommer men med en del felles symptomer. Chrons er nok en del verre enn Ulcerøs som kun sitter i tykktarm. Derfor er nok Ulcerøs "enklere" å behandle med homeopati.

Jeg kjenner faktisk flere som har fått fantastisk hjelp med homeopati. Hadde selv aldri hørt om sykdommen da jeg fikk diagnosen, men det er overraskende mange som har den sykdommen.

Det viktigste er jo først å finne ut hva du feiler, få stilt diagnose, og så kan man begynne å diskutere behandling.

Mange Chrons-pasienter må dessverre gjennom operasjoner, noen opptil flere før de blir friske. I tillegg må mange med Chrons gå på medisiner i årevis om ikke operasjon hjelper. Min søster fikk nemlig Chrons og var gjennom to operasjoner i ung alder. En kollega er operert, men må fremdeles gå på medisiner. Noe som fungerer utmerket.

Skrevet

Lisa,

Å få stomi (pose på magen) er sjeldent i forhold til hvor mange som faktisk har disse sykdommene:)

Jeg fikk også helt hetta den gangen jeg fikk diagnosen og tenkte det verste. Men det har gått så fint og jeg er så og si aldri dårlig. Jeg har lært meg at melk, fløte, og andre meieriprodukter er ment for kalver og at jeg skal innta det med forsiktighet. Får jo svi for det om jeg får i meg mengder.

Men skal du fjerne en bit av tarmen sier du? Hvorfor det?

Skrevet

Jeg har ulceriøs colitt og jeg må passe meg for egg,melk og gluten. Spise helt fint brød eller boller eller kaker,er helt forferdilg. Det samme med pasta. Har lært meg å leve med det etterhvert,men når det står på som verst,er det ikke så enkelt å si at en har lært seg å leve med alikevell. Hemmer meg skikkelig i hverdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...