Gjest Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 Eldstejenta vår trives ikke i familiebarnehagen hun har gått i til nå. De guttene hun begynte med som var et år eldre enn henne har i høst begynt i store barnehager, og hun har i grunnen vært på deres nivå, selv om hun er året yngre. Nå når det er kommet nye små i familiebarnehagen syns hun ikke det er noe gøy i det hele tatt, hun er den eneste "store". De er bare 4 stk totalt, og når 3 av dem ikke har noe særlig språk og ikke kan annet enn å krabbe, så skjønner jeg at dette er kjedelig for henne som er 2 og et halvt. I dag var de på besøk i en av besøksbarnehagene rundt her - hvor en av guttene hun gikk med tidligere er. Tanten hennes jobber også der, og jeg fikk melding av henne i dag om at vi burde vurdere å søke henne over til stor barnehage. Hun hadde stooorkost seg med de andre større barna, og vært helt tussete etter sin gamle lekekamerat. *snufs* Mammahjertet mitt blør litt når jeg vet hun mistrives sånn, samtidig har familiebarnehagen vært helt toppers! Frem til nå, og når jenta vår ikke trives blir vi litt rådville. På en måte var det godt med en slags "bekreftelse" fra en fagperson (tanta til snupp er kjempeflink, og skal ta over styrerjobb i bhg neste år). Noen synspunkter?
Gjest Skrevet 2. september 2008 #2 Skrevet 2. september 2008 Jeg ville definitivt byttet. Men nå har jeg mye bedre erfaring med vanlige bhg enn med diverse fam. bhg.
Gjest Skrevet 2. september 2008 #3 Skrevet 2. september 2008 jeg har søkt om overflytting pga at vi må kjøre nesten 20minutter for og komme til barnebagen ... så ja jeg hadde ville søkt om overflytting ...
Gjest Skrevet 2. september 2008 #4 Skrevet 2. september 2008 Familiebarnehagen har verdens beste rykte, og en suuuuuuuper "tante" (vet ikke hva man kaller henne jeg? er hun styrer?) Jeg har INGENTING å utsette på den eller måten den blir drevet på, det er rett og slett bare kjedelig for eldste snupp, hun er meget sosial av seg, og to gutter på snaut ett år er ikke helt i ...tja...målgruppa hennes virker det som. Hun har vært vant til å strekke seg etter de litt eldre, og nå når de er borte mistrives hun. "Tanten" har hun et veldig godt forhold til, så det er ikke noe sånt det skorter på, det virker bare som om hun gjerne skulle hatt flere og eldre barn å være sammen med.
Gjest Skrevet 2. september 2008 #6 Skrevet 2. september 2008 Kunne aldri tenke meg å ha ungene i familiebarnehage. Det virker like useriøst som dagmammaer for meg :-P Søk henne over ;-)
Gjest Skrevet 2. september 2008 #7 Skrevet 2. september 2008 Dette var ikke ment som en hestetråd for familiebarnehager, jeg var litt redd for det. Jeg vil igjen presiserer at familiebarnehager er like forskjellige som andre barnehager, og vår har vært helt STRÅLENDE!! De er bare litt "få og små" for eldstejentas sosiale liv..
Gjest Skrevet 2. september 2008 #8 Skrevet 2. september 2008 men ellers tusen takk for svar, Spetakkel! Vi sender nok inn en søknad, og så får vi ta det derfra.
Gjest Skrevet 2. september 2008 #9 Skrevet 2. september 2008 Okei ;-) Jeg leste bare hovedinnlegget. Var bare mitt generelle inntrykk av familiebarnehager...
Gjest Skrevet 2. september 2008 #10 Skrevet 2. september 2008 Ja, har skjønt at ikke alle er like seriøse.. Men vår fam.bhg har både førskolelærer, årplaner som skal godkjennes av oss som har barna våre der + førskolelæreren, de har besøksbarnehager (store barnehager) samt en fam.bhg til å være sammen med, men det er jo bare små barn der. Er det som er hovedproblematikken for vår del, jenta vår er litt "eldre" enn alderen tilsier. Hun blir ansett som langt fremme hva angår språk kommunikasjon og lek, og har "brynt seg" på de eldre guttene hun gikk sammen med før. Nå er de borte, og de små guttene hun går med nå gir liksom ikke de samme utfordringene. Hun syns det er kjedelig å ikke har flere store å være sammen med. Tanten er veldig flink til å tilpasse ting for henne, men det blir jo ikke det samme som å være sammen med flere barn på eget nivå.
Gjest Skrevet 2. september 2008 #11 Skrevet 2. september 2008 Hm..hehe..litt feil.. Altså i de store barnehagene er de ofte sammen med alle avdelingene, og da STORTRIVES hun. Mens i hennes og den andre fam.bhg er det bare små ;o)
Ulldott Skrevet 2. september 2008 #12 Skrevet 2. september 2008 Jeg ville ha byttet hvis jeg var deg. I stor bhg vil hun få flere leke kamerater å velge mellom. Dersom hun er langt fremme i utviklingen vil hun få noen å strekke seg etter. Det vil jo ikke bedre seg noe særlig der hun er iogmed at de andre ungene er så små. Alt vil jo bli lagt opp til deres utviklingstrinn og de 1åringer har helt andre behov enn en som snart blir 3 år. Hennes behov blir nesten umulig å tilfredstille når assistenten har 3 babyer å ta hensyn til.
lifa og Eline Skrevet 2. september 2008 #13 Skrevet 2. september 2008 Jeg ville ha søkt om å få bytte til stor barnehge. Jenta de vil nok trive smye bedre der det er barn som er like gamle og også eldre. Slik det er nå som du beskriver har hun jo ingen "lekekamerat" på sitt nivå, men bare "babyer" å leke med og det blir kjedelig for henne. Her er vi så heldige at snuppa som er 2,5 skal få begynne på stor avdelig om 2- 3 uker. da vil hun komme på en avdeling som passer henne mye bedre enn på småbarnsavd. som hun er nå. Men må innrømme at jeg fikk litt vondt i magen ved atnken på at hun som nettopp er blitt 2,5 år skal bytte, hadde liksom sett meg for at hun ville ha vært litt mer nærmere 3 før det ville bli aktuelt. Så ikke nøl sett deg ned og fyll ut bytteskjemaet i dag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå