Gå til innhold

Noen som vet? Ang. Tannlege.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Fyller 18 år i år, og er gravid. Dette er siste året jeg har gratis tannlege.

Var hos tannlegen i dag, og han mente at jeg burde vente til jeg hadde fått ungen for så og komme tilbake.

Noen som vet om jeg fortsatt får det gratis da, eller må jeg betale bare fordi han ikke ville ta bilder for og finne hull i tennern nå? Må og nevnes at han var svensk og bare hadde vært i norge i 1mnd, så han viste ikke hvordan rutinene for dette var i Norge. Og i Sverige hadde de vist gratis tannlege ut året de fyller 21.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke anbefalt å legge inn tannfyllinger under graviditet, iflg noen retningslinjer jeg leste. I tillegg ville ihvertfall jeg prøvd å unngå det jeg kunne av rtg-stråler under graviditet.

Hvis du er over alderen for gratis tannlege etter fødselen, regner jeg med at du må betale selv. Men vet ikke så mye om dette. Du kan jo ringe f.eks tannlegeforeningen og høre.

Skrevet

jeg var til tannlege under graviditeten og hadde ikke noe problem med å borre eller få bedøvelse. hun ville helst ikke ta rønken men siden jeg var over uke 30 så var det ikke noe problem. Hun sa at jo lengre en er i svangerskapet jo mindre risiko er det, pluss at bedøvelsen som brukes i dag er så bra at en behøver ikke engste seg. jeg hadde ikke noe problem og tok en rotfylling og to hull som dukket opp under gammel fylling under graviditeten. Skal å få tatt rønkten og slikt nå til høsten og da er gutten min ca 2 mnd. håper du får ordnet med tannlege hvis du har hull som de kan se ved undersøkelse, hvis ikke burde du nok ta bilder til du er langt ut i svangerskapet. men ring og sjekk du så er du på den sikre siden.

Skrevet

De anbefaler å vente med tannbehandling som fylling av hull, røntgen og bruk av bedøvelse til etter fødselen. Du får gratis tannlege ut året du fyller 18 år, etter det betaler du bare 25 % ut året du fyller 20 år.

Skrevet

hmm, hvor er det de anbefaler å ikke behandle tenner under svangerskapet? syns det er litt tøysete å påstå noe man tydeligvis ikke har noe peiling på.

det er jo nærmest motsatt, at tannhelse er ekstra viktig under svangerskapet! før var tannlege gratis for gravide nettopp fordi det er viktig å ha god tann/munn hyigene som gravid.

http://www.oslotannlegevakt.no/c-104-Mer-om-tenner-og-graviditet.aspx

"Om det er lenge siden du var hos tannlegen er det lurt om du passer

på å gå i begynnelsen av graviditeten. Dette for at du skal slippe å tenke på tannlegebesøk når du er som størst og mest sliten. Å vente til barnet har kommet er sjelden den beste løsningen. Da pleier man å ha nok å gjøre en god stund fremover!"

ta heller kontakt med en ny tannlege og be om råd!

Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Skal prøve og ringe en annen tannlege i byen og høre med de da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...