Gå til innhold

Permisjon og oppsigelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i dag i en jobb jeg ikke trives noe særlig i, og skulle gjerne ha byttet jobb. Men samtidig har vi bestemt oss for å prøve å få et barn til nå, og det frister ikke så veldig å bytte jobb midt i et evt svangerskap. Så sånn sett har jeg bestemt meg for å holde ut til jeg går ut i permisjon. Er selvfølgelig klar over at det kan ta litt tid å bli gravid, så det er mulig jeg revurderer litt underveis.

Men, i tillegg så har jeg en anelse om at denne arbeidsplassen min sliter litt... er det noen som vet noe om hva slags rettigheter man har dersom man er ute i permisjon og endre opp med å bli sagt opp eller firmaet går konkurs?

Evt hvis dette skjer mens man går gravid?

Kanskje jeg burde vurdere å bytte jobb nå uansett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble sykemeldt 6 mnd ut i svangerskapet med 1mann, og ble 1 mnd etter det oppsagt pga nedskjæringer (dette er en velkjent bedrift, mye avisoppslag og slikt, de var svært nøye på å gjøre alt riktig).

Jeg lagde avtale med min arbeidsgiver at siden jeg ikke skulle tilbake i jobb før jeg fødte, at om jeg fikk tilbud om ny jobb, så skulle jeg slippe de siste tre mnd av oppsigelsestiden. De andre som jobbet der som også ble oppsagt jobbet i de tre mnd de "var pålagt", men om de skaffet seg nye jobber før oppsigelsestiden var ute, så var det helt greit, da fikk de begynne i den om ønskelig.

Om min arbeidsgiver hadde vært vanskelig og drittsekk, så kunne han krevd at jeg skulle arbeide de tre mnd av oppsigelsestiden etter at permisjonstiden min var over (slik jeg forstpd det), men det var aldri aktuelt i min situasjon.

Skrevet

Takk for svar.

Hvem fikk du penger fra under permisjonen? Fikk du det samme utbetalt som du ville fått dersom du var ansatt i bedriften du ble oppsagt fra?

Skrevet

Fikk penger fra bedriften, som fikk refundert sitt fra nav, og fikk 80% av det jeg fikk når jeg var vanlig ansatt der (om jeg skjønte deg rett)

Skrevet

Jeg er i en litt annen sit- men kan jo trekke noen linjer derfra. jeg har vært i vikariater helt frem til BPerm. og da endte mitt siste vik. dvs - jeg har ingen jobb å gå tilbake til. Men jeg får utbetalt mine permpenger fra NAV. opp til maxbeløpet.- 6G..

Skrevet

Takk for svar. Da høres det ut som NAV "redder meg" dersom noe sånt skulle skje... Men dersom jeg blir oppsagt mens jeg er gravid og det er flere mnd igjen til permisjon etter oppsigelsestiden kan det vel hende jeg sliter litt. Men den sjansen får jeg vel ta....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...