Gå til innhold

Tannlege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det skadelig å dra til tannlegen når man er gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er lurt. Det er mye større sjanse for tannkjøttbetennelser under graviditet, så lurt å ta en sjekk. Om man går tidlig i svangerskapet skal de ikke ta røntgen av deg. Du må opplyse om at du er gravid.

Skrevet

kan jeg ta røngten i uke 33? :)

Skrevet

Takker for svar :) da kan jeg bare bestille en time da, så er jeg sikker. Er gratis til jeg er 20, så må benytte sjansen :)

Skrevet

Min tannlege ville ikek ta røntgen i det hele tatt. Han sa at gravide kun får akutthjelp..

Skrevet

du kan fint reise til tannlegen, men opplys om at du er gravid, da tar de bl.a ikke røntgen - du skal aldri røntges når du er gravid.

Hvis han du bruker kun praktiserer akutthjelp for gravide er det jo greit, men skal du til en årlig kontroll ville jeg utsatt den, da de er avhengig av å kunne ta røntgen for å se om du har hull.

Uansett, lykke til

p.s bruk tanntråd, skylling og puss godt i svangerskapet så unngår du nok tannkjøttbetennelse likevel c",)

Skrevet

jeg var hos tannlegen før jeg ble gravid, å da hadde jeg hull. Så jeg tenker at jeg må gjøre noe med det før det blir for gale. Skal jeg bare vente til oktober når barnet er født kanskje? for jeg er ikke plaget med smerte.

Skrevet

Jeg var nå hos tannlegen i går. Hun sjekket, fjernet tannsten og tok bilder (får visdomstann hun ville sjekke). Hun sa at det gikk greit når jeg var så langt, 30 uker, og at det var viktig å se om det er tannkjøttbetennelse. Særlig om man blør mye når man pusser.

Virker som det er masse forskjellige meninger blant tannlegene, og man er jo generelt restriktiv med røntgen. Men disse apparatene har blitt veldig gode med lite stråling så om man trenger å ta bilde så skal det være greit etter uke 16.

Skrevet

okei, da bestiller jeg, for jeg blør hver gang jeg pusser tennene mine :S Hva må man gjøre om man har tannkjøttbetennelse da? Har veldig tannlegeskrekk..

Skrevet

hvis du tok bilder før du ble gravid og vet at du har hull, ville jeg tatt en tur til tannlegen. Det er ikke noe farlig, bare si fra at du er gravid slik at han ikke bruker noen midler e.l som kan skade babyen din.

jeg blødde en del tidlig i svangerskapet, men begynte med tanntråd hver eneste kveld og skylling, samt at jeg pusser med en børste med gummikant som skal massere tannskjøttet - og har ikke blødd siden.

Ta deg en tur til tannlegen du, så slipper du at det blir noe mer iallefall.

lykke til

Skrevet

jeg har hatt tannkjøttbetennelse og har vært med tannlegen for å få "renset" opp. De brukte en sånn borr-lignende sak og gikk over problemområdet med den.

Vet ikke helt hvordan forklare hva de gjorde, men det har iallfall hjulpet meg og jeg synest ikke det var spessielt vondt heller :)

Skrevet

Jeg var til års kontroll da jeg var ca 12- 13 uker på vi. Ga klar beskjed om at jeg ikke ville hun skulle ta fatt på eventuelle hull for det orket jeg bare ikke. Og tilfelle det ville blitt en rotfylling og jeg ikke kunne tyd til ibux så var det helt uaktuelt.

Så hun gikk fint og greit over tennene og tannkjøttet og fjernet tannsten.

Så hvis man har tannlege skrekk og har tid for å gå til tannlegen så er det jo helt genialt å gå når man er gravid.... så kan man oppleve en "hyggelig" tid hos tannlegen for en gangs skyld uten den dumme borringen :)

Og det med røngten, bare si du er gravid og at du ikke ønsker å bli tatt bilde av ( når du bestiller time) så avgjør de på kontoret det om de tar deg inn eller om du skal vente til etter fødselen.

Skrevet

Oj!

Var hos tannlegen i uke 21 ca jeg, de tok rønken og alt!! Men med blymappe, da skal det vel være trygt da eller...??

Skrevet

Unnskyld, det skrives (og sies...) kanskje røntgen!

Skrevet

Tannlegen min sa det går helt fint å ta røngten også men for sikkerhetsskyld får du på deg en blykappe... Han sa også at hvis du reiser med fly så blir kroppen din utsatt for mange ganger den samme dosen med røngten stråler som du gjennomgår hos tannlegen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...