Alle gode ting er 3:) Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 Jeg tenkte at det er litt lurt å ta vitaminer i tilfelle jeg ikke får dekket behovet gjennom kostholdet. Tar multivitamin,folat og zink. Problemet er bare at jeg veldig ofte blir kvalm og kaster opp etter at jeg har tatt de. Spesielt om jeg tar de på tom mage, men ofte ellers også. Har tenkt tanker som at kvalme er tegn på at kroppen sier i fra at dette vil jeg ikke ha, men er jo ikke helt logisk det heller. Er det flere som reagerer på vitaminer? Kanskje jeg bør slutte å ta de? Har tenkt til å spørre legen om dette, men er så lenge til jeg skal dit..Hva tror dere?
birrisj05.02.09 Skrevet 2. september 2008 #2 Skrevet 2. september 2008 Tror ikke kroppen kan si fra SÅNN hvis du får for mye vitaminer. Tviler på at du får for mye av multivitamin. Hva med å prøve å droppe zink? Zink skal man ikke ta for lenge av gangen! Og ta vitaminene i forbindelse med måltid, gjerne etter at du har spist, så slipper du få det på tom mage..
C *baby i magen* Skrevet 2. september 2008 #3 Skrevet 2. september 2008 hvis jeg tar vitaminer på tom mage tidlig på morran så kaster jeg opp også, kanskje det blir for mye for magen. så det er nok lurt å ta de etter du har spist for da blander det seg med maten liksom og hvis ikke det går så kanskje ikke ta alle vitaminene samtidig. kanskje det hjelper.
birrisj05.02.09 Skrevet 2. september 2008 #4 Skrevet 2. september 2008 Ta heller ved middagstid eller kveldsmat, så slipper man å få det på helt tom mage til frokost.. Og angående zink: "Det anbefalte inntaket i Norge er knapt 10 mg/dag" Hvor mye tar du? Zink finnes i havregryn, ris, lammestek, knekkebrød, ost, kaviar osv, spis det hvis du er redd for å få for lite! Trenger du sink? Fastslå ditt sinkbehov i løpet av 10 sek Det er ikke alltid like godt å fastslå hva vi trenger og ikke trenger av vitaminer og mineraler. Du kan trygt spise et multivitamin og mineral produkt daglig, men kroppen kan i tillegg ha økt behov for enkelte næringsstoffer. Sink er et svært viktig mineral og kan spesielt være nyttig høst og vinter når immunforsvaret kan trenge litt hjelp. Sink er også nødvendig for kroppens sårheling, en sunn hud og god vekst. Heldigvis kan du på en svært enkel måte fastslå om nettopp du trenger ekstra tilskudd av sink. Gå inn på din nærmeste helsekostbutikk og spør etter Zink Tally, som er en sinktest. Et lite drikkebeger og 10 sekunder senere vil du vite med sikkerhet hvordan kroppens sinkbalanse er. Hold Zink Tally i munnen 10 før du spytter eller svelger. 1. Kjenner du ingen smak har du meget stor sinkmangel 2. Etter noen sekunder kjenner du en tørr, mineralaktig smak har du stor sinkmangel. 3. Umiddelbar ubehagelig smak tyder på en svak sinkmangel. 4. Vond og sterk smak umiddelbart med ønske om å spytte ut viser at du har ingen sinkmangel. Det funker faktisk, har selv prøvd det, vi hadde flytende zink hjemme en gang. Første gangene smakte det ingenting. Etterhvert som lagrene ble fylt opp smakte det PYTON!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå