fnat Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 Noen flere i samme situasjon?? Skal på ultralyd torsdag for å se om den har flyttet seg.. (spent!)
freefly Skrevet 2. september 2008 #2 Skrevet 2. september 2008 jeg har også morkaken foran,men det er ingen som har nevnt det som noe problem. er i uke 32 ligger din nedover kanskje? min ligger midt på magen foran.
nr.4 i oktober Skrevet 2. september 2008 #4 Skrevet 2. september 2008 På ordinær ultralyd fikk jeg konstantert at morkaken lå på fremsiden av magen, uten at det var snakk om mer enn det. Fikk høre av jordmor som foretok kontrollen at dette ikke krevde noen slags videre oppfølging, og at det ikke var unormalt.. Flere uker senere, (nå nylig, da jeg var såvidt i uke 30,) fikk jeg plutselig blødninger midt på natten og begynnende rier og full pakke, og ble etter en sjek på føden her kjørt i ambulanse til Riksen, for de fant ut at morkaken ikke bare var på fremsiden, den satt også veldig lavt, og dekker også store deler av åpningen, og var dermed utsatt for såpass trykk at blodkar hadde sprukket og en flik av den hadde løsnet. Jeg skal inn på sjekk her på fødeavdelingen i neste uke for å se om den har trukket seg bakover, og hvis ikke, blir det avtalt keisersnitt. Jeg fikk dermed en oppvekker hva angår å ha morkaken på fremsiden av magen... ville absolutt bedt om å få en ny sjekk, for å se om den har sunket ned og ligger i åpningen, som i mitt tilfelle. Jeg fikk som sagt i begynnelsen ikke høre noe om at dette kunne skje, og det å foreta noen ytterligere sjekk på dette var ikke et tema en gang, før alt dette skjedde. Det kan være farlig å gå inn i fødsel dersom morkaken ligger foran åpningen, da denne visstnok kan sprekke i åpningsfasen etc, og skape alvorlige situasjoner.. Så ikke for å virke hysterisk, men sjekk heller en gang for mye enn å ikke vite noe før fødselen plutselig er i gang, da kan det være dramatikk på ferde hvis den ikke ligger der den "skal"...
fnat Skrevet 2. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. september 2008 Min ligger langt nede å foran åpningen.. er jo økt fare for blødninger i den sammenheng.. men å venter jeg bare til torsdag for å se.. den flytter seg i 95% av alle tilfeller..
nr.4 i oktober Skrevet 3. september 2008 #6 Skrevet 3. september 2008 Det med prosent-sjansen for at den flytter på seg spørs på hvor langt du er kommet i svangerskapet.. Ifølge min jordmor samt fastlege, er det liten sannsynlighet for at min vil flytte på seg nå så langt frem i svangerskapet.. er i uke 32. Så jeg har blitt forberedt på KS. Skal til samtale og siste sjekk på sykehuset på mandag, og da blir det bestemt hva som skjer.. Skummelt.
Lullunutu Skrevet 3. september 2008 #7 Skrevet 3. september 2008 Hadde ikke anelse om dette, har også foranliggende morkake, og fikk ingen beskjeder om noe som helst....... Skal snart til jordmoren, må spørre henne om hun kan kjenne om den ligger framme eller om jeg må på ny ul for å sjekke, ble litt bekymret nå, har gledet meg ekstremt mye til min første fødsel og trodde den skulle gå tilnærmet normalt ihvertfall... Kan jo hende alt er som det skal og at den ligger rett, men man vet jo aldri og dette er jo noe man har behov for å finne ut av!!!
fnat Skrevet 3. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. september 2008 Ja jormoren var ikke spessielt opptimistisk, men det er håp som hun sa til at den skal flytte seg. gjør ikke meg noe å ta KS heller men er litt lei av å gå å bekymre meg for blødninger til en hver tid.. Har dere andre hatt blødninger? Sitter forresten deres baby i sete?? (vanlig med forliggende morkake)
fnat Skrevet 5. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 5. september 2008 Vil bare medele at morkaken hadde flyttet seg etter ul i går Så det er håp for dere alle, uansett hvor langt dere er kommet Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå