miren Skrevet 2. september 2008 #1 Skrevet 2. september 2008 Jeg har ei jenta på snart 3 år. På grunn av fars alkoholproblemer får han ikke ha samvær med jenta på natta, derfor henter jeg henne hjem til hun skal legge seg. Han har da samvær med henne på dagtid annenhver helg + onsdagene. Problemet er at jeg ved flere anledninger mener å kjenne at det lukter alkohol av far også på dagtid når jeg leverer/henter. Sist var nå på søndag, det luktet alkohol og jeg mener han viste en uakseptabel oppførsel overfor meg og jenta. Han nektet meg å hente jenta, og sa at jeg måtte stikke derifra fortest mulig før han ble forbandet, og tok dermed opp en neve sand å tenkte å kaste på meg. Av ren refleks tar jeg armene mine og beskytter ansiktet mitt, men han kastet ikke allikevel. Han begynner deretter å friste jenta mi me lek og moro, slik at hun ikke vil bli med meg. Dette føltes veldig ubehagelig, og jeg føler at han setter dattera mi opp mot meg. Om sider får jeg med meg jenta, og like etter vi er kommet hjem, ser vi at far drar på pub og sitter der resten av søndagskvelden å drikker øl. De siste gangene har også jenta nektet å dra til far, jeg har på en måte måttet lokke henne med meg, og det syns jeg blir feil. Men hvis jeg ikke leverer henne blir jo far fly forbanna. Har også prøvd at han henter henne, men heller ikke da ville hun være med. Hva gjøre nå da?? Jeg får helt vondt av å vite at jeg må sende jenta mi til en far som kanskje drikker hver gang hun er der. Jeg har pratet med helsesøster, og hun foreslo at dersom jeg er 100 % sikker på at far drikker når hun er der, bør jeg holde henne hjemme, og si til jenta mi at far har vært litt ugrei, og derfor må hun være borte fra han en stund.. Hun nevnte også at det er mitt ansvar å ikke levere jenta til en ruset far. Og dersom det skulle skje noe når hun er hos far, og det viser seg at jeg har levert henne, vil dette også gå utover meg og min dømmekraft. Syns dette høres skremmende ut, og vet rett og slett ikke om jeg tørr levere jenta mer.. Hva mener dere? Hva ville dere ha gjort? Og hva sier jeg til far? Han har jo i egne øyne ikke noe problem, så dette er litt vanskelig å snakke med han om. Han har forøvrig mistet jobben pga av alkoholen, men påstår han nå er ferdig med alkoholproblemet, Han sa også på siste mekling at han har begynt i terapi, og at jeg snarest skulle få beskjed når han er "frisk" Jeg har enda ikke fått høre fra terapeuten hans, og har heller ikke fått bekreftelse på at han faktisk møter opp der... Dette ble litt lengre enn jeg tenkte, men det var godt å få sagt det.. Håper noen kan komme med noen gode råd til en fortvilet og redd mamma.. miren
Ksenia & Anjem Skrevet 2. september 2008 #2 Skrevet 2. september 2008 Hvis han har alkoholproblemer drikker han garantert på dagtid også, vil jeg tro. Kunne aldri levert barnet mitt til sambo hvis hab hadde vært slik som exen din fremstår..Gå rettens vei
cherry coke Skrevet 2. september 2008 #3 Skrevet 2. september 2008 Er helt enig med helsesøsteren! Du burde ikke levere henne til han og ta en sjangs på at han ikke drikker. Jeg har ei på 3 år som aldri har sett faren sin pga rusproblemer, og jeg hadde aldri levert henne til han selv om helvete frøs til is. Synes synd i deg, altså. Ikke noe god situasjon.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 2. september 2008 #4 Skrevet 2. september 2008 Be helsesøster om å hjelpe deg videre, hvor du kan henvende deg eller ta kontakt med bv/fam.vern./ advokat... Ikke lever jenta di til pappan når du kjenner alko-lukt. Håper du har et sterkt nettverk rundt deg som kan hjelpe deg hvis pappan skal bli sint og komme med trusler (jeg vet jo at enkelte kan bli aggresive når de drikker) Lykke lykke til, dette er ikke en god situasjon for deg ...
miren Skrevet 2. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. september 2008 takk for svar:) førskommende samværsdag er i morgen, gruer meg veldig, men har bestemt meg for å holde jenta hjemme. I tillegg skal jeg ringe og få en samtale med helsesøster for å få litt mer greie på hvordan jeg skal forholde meg fremover.
bærtæ Skrevet 2. september 2008 #6 Skrevet 2. september 2008 Heihei. Vil bare råde deg til å IKKE nekte samvær da det faktisk kan slå tilbake på deg. Derimot kan du sette krav til samvær;) Har han foreldrene sine i nærheten slik at du kan si at de skal være til stede under samvær? Eller noen andre du stoler på som kan fungere som tilsyn. Slik som det er mellom dere skjønner jeg godt om du ikke vil være tilstede selv. Ring barnevernet og hør om de kan stille med tilsyn. Det å nekte samvær er alvorlige saker og ikke noe en bør gjøre uten støtte fra barnevern, FVK o.l. Faren kan bli så sint han bare vil men det er HAN som må innkalle til FVK om han ikke godtar dette. Blir han truende tar du kontakt med politiet! Her må du være sterk for barnet ditt sin del, og vise faren at du ikke lar deg pille på nesa.
Gjest Skrevet 2. september 2008 #7 Skrevet 2. september 2008 har en venn som også har en eks som drikker. Ikke lett å få noe fornuftig ut av å snakke med han osv.. Ordne med en advokat slik at han aldri kan ta deg på noe som helst.. Så kan du kanskje prøve å få han til å gå på avrusning osv.. Eneste problemet er om han gjør det fordi du vil og ikke han selv for da havner han nok fort tilbake kan jeg tenke meg... Ta med en alkotest når du henter og leverer barnet da vet du at han ikke har promille...Få han til å hente datteren så kan du hente datteren når hun skal hjem igjen, før han får kjøre å hente datteren så må han blåse i alkotesteren... Uff, ikke lett uansett, men ønsker deg lykke til :-) Ordner seg nok, må bare ha mye stål og tolmodighet i kroppen... :-)
miren Skrevet 2. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 2. september 2008 Jeg ønsker ikke å nekte han samvær med jenta, men jeg tør rett og slett ikke la han være alene med henne mer. Jeg ringte meklern idag, og han sa det ville være best om jeg holdt jenta borte fra far en periode, kanskje far kan få tenkt seg litt om, og dermed oppsøke hjelp. Jeg spurte om evt samvær med tilsyn, men da sa mekleren at det var noe en evt rettssak måtte avgjøre. Nei, han har ingen slektninger i nærheten som kan fungere som tilsyn, Hans far er av samme type som han selv, og mora bor ikke her, og virker heller ikke som hun bryr seg om hva som skjer med sønnen..
miren Skrevet 2. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 2. september 2008 Har forsøkt med alkotest, noe han selv foreslo, men det fungerte dårlig da han nekter å blåse:( Han sier det er unødvendig for han har sluttet å drikke, og dessuten er det i hans øyne som har et problem som ikke klarer stole på han. Men han drikker fortsatt, det vet jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå