Gå til innhold

hvorfor dåp?


lisstupp

Anbefalte innlegg

jeg ser det er flere her inne som skal ha dåp. Her hos oss er det ingen som er personlige kristne, så her blir det ingen dåp.(eller navnefest) Har dere som døper barna dåp pga av tradisjon, for å feire barnet eller er det en relgiøs overbevisning som ligger bak? Jeg vet at tro er en privt sak, men er litt nyskjerrig. Hører jo at statskirka sliter med medlemstallene.

Mener ikke å si at det er feil å døpe barnet om man ikke er personlig kristen, men interesant å høre grunnen til at dere velger dåp ( og ikke navnefest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke? vel er ikke iverig kirke gjenger. men syns dåpen en en fin tradisjon og seromoi.Jeg syns det blir mer "ikke bare en vanlig dag " når en er i kirka. Men jeg har aldrid vært på en navndag så jeg vet ikke det gjøres. Det har ikke vært noe tema at å ikke døpe gutten selv om faren defnerer seg son ateist. Og det er jo helt opptil barnet hva det vil gjøre med konfrimasjon når den tid kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ha dåp for det er en fin sermoni og en fin tradisjon. Jeg har dåpskjole fra jeg ble født som ble heklet til meg.

Både jeg og mannen står i statskirken, men er ikke direkte kristne for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å døpe fordi vi syns det er fint med en høytidelig sermoni. Er ikke spesielt kristne noen av oss, men vi er begge to medlem av statskirken og giftet oss i kirken. Har også en dåpskjole som er brukt i slekta helt tilbake til bestemoren min. Var naturlig for oss å døpe siden vi synes det er en hyggelig tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte dåp pga tradisjon i min manns familie. Selv er jeg ikke døpt, og husker tilbake til konfirmasjonsalder at å "stå på sidelinja" ikke er så stas. Alle i min klasse ble konfirmert i kirken og dro på leir etc, og det var kun jeg og ei til i klassen som valgte borgelig konfirmasjon. Er ikke personlig kristen og ville ikke bli døpt da jeg var 15 år, lissom. Så for oss er også det en viktig grunn, nemlig det sosiale aspektet.

 

Vi giftet oss i kirken, og synes de kristne verdiene er fine å gi til vår sønn, selv om vi ikke er kirkegjengere av den grunn. Jeg har planer om å være med på babysang i kirken da - virker som en koselig ting å gjøre for junior. Han elsker at vi synger og spiller piano så det blir nok stas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Interessant det du skriver...har noen kommentarer til det:

Hva mener du med "personlig kristen"? Har dere en Gud som ingen vet om....?? Enten så er man kristen eller så er man ikke kristen. Har du noen gang hørt om en "personlig muslim"?

Det er nok alt for mange i dag som gjør ting og tang av ren tradisjon.

Men å døpe barnet i den norske kirke,uten å tenke på religion, blir i mine øyne helt galt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både jeg og samboer er døpt og medlem av statskirken. Vi tilhører den kristne religionen, og derfor er det naturlig for oss å døpe sønnen vår også. Det henger også litt sammen med tradisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dåp har vi fordi det er en tradisjon og synes det er en fin sermoni.

Slik som Gro1980 skriver også, så vil vi ikke at barna må døpe seg når de er 14-15 år gamle for det tror vi blir pinlig. For de må jo være døpt for å få konfirmere seg i kirken og likedan må man stå i statskirken hvis man skal gifte seg. Så vi vil ikke stå som et hinder for våre barn på den biten, fordi at de ikke er døpt.

Anonym 23:08 2.09.2008 Bare til opplysning. Alle som er døpt og står i statskirken er kristen, men religiøs blir noe annet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man fra tar ikke barna muligheten senere til å konfirmere seg selv om de ikke står i statkirken eller imuleigheten til å gifte seg. Den humanetiske formen for konfirmasjon er en veldig lærerrik tid for de unge. tar opp veldig mange temaer som de unge er opptatt av. Gifte seg kan man jo gjøre hos sorenskriveren, og det er også en meget fin sermoni. Lokalene er pent pyntet, man kan ha med seg slekt og venner. Og sorenskriveren snakker om det og skulle inngå ekteskap og dele livet med et annet menneske.

jeg var en gang i en katolsk konfirmasjon eller rettere sagt nattverd. De som er katolikker der mottar ungene sin første nattverd når de er ca 7 år. Og når man hører på det presten sier til de små ungene, så undres jeg på om de egentlig forstår. de mottar kristi legeme og blod ( brød og vin som representerer dette) og den betydningen det har. Kan en 7åring forstå dette. Jeg vet at de har gått til undervisning i forkant. men kan barn forstå det at jesus tok på seg all skyld da han døde på korset ( jeg kan ikke bibelhistorien min godt nok det vet jeg). jeg skal ikke dømme noen for sine valg med å døpe barn alle har sine grunner. Men vårt valg er at det finnes andre muligheter til å feire barnet. For meg blir det feil at en prest skal velsigne mitt barn, når jeg ikke tror på det presten sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi velger å døpe gutten vår fordi vi faktisk ønsker å oppdra han i den kristne troen, og lære han kristne verdier. Vi ber for han, og kommer til å lære ham å be selv etterhvert. Det er vel dette det i bunn å grunn handler om? Det er jo det man lover når man står ved døpefonten. Familiedåpskjolen og festen etterpå er en hyggelig bonus:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det til å bli en feiring etterhvert, men jeg begynner å helle mot en fødselsfeiring. Eller "et nytt liv er kommet til verden"-feiring. Det har ikke vært noe tema for oss å døpe i det hele tatt. Ingen av oss som har en kristen tro, selv om begge er vokst opp med "juleaftenkristne" familier. Vi vil ikke "tvinge" (misforstå meg rett her, jeg finner ikke annet ord) sønnen vår inn i en tro vi ikke selv tror på. Vi kan ikke stå for det som blir sagt og gjort i kirken, derfor har vi heller ikke lyst til å døpe.

 

Jeg misunner og respekterer de som har en tro, så det er ikke det. Men for oss blir det helt feil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære anonym som mener at "alle som er døpt og står i statskirken er kristen" (Anonym 10:08 11.09.2008). Jeg lurer på hvor du har dette fra. I følge Store Norske Leksikon er kristen "vanlig betegnelse på en som bekjenner seg til Kristus, dvs. som tilhører den kristne religion.", og hvis du ser i Bibelen, kan du se at "hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige for Gud, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst." (Rom 10,9-10).

 

Jeg kan ikke se at litt vann på hodet og navnet ditt i et register gjør deg kristen. Jeg ønsker ikke å lage noe debatt her, men er bare nysgjerrig på hvordan du tenker.

 

Jeg er kristen etter begge definisjonene jeg har sitert her, men er ikke medlem av statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...