husmus &2 Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Hva velger dere? Her i huset vurderer vi tøybleier, jeg pga økonomien, rett og slett fordi det er billigere i lengden, mens pappaen er mer for det miljøvennlige ved det. Jeg ser jo helt klart fordelen ved begge, men skulle gjerne hørt litt flere argumenter for og i mot.
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Jeg har prøvd tb nå på sønnen min på 2år. Jeg syns det er litt stress med å vaske og ordne med innleggene, man må prøve seg fram og det blir mye ekstra tøyvask, noe som igjen går på økonomien. Man må ha god plass til å oppbevare bleiene etterhvert. Til nyfødt er jo brettebleier og ullbukser kanksje best, og det tar ikke så mye plass, men jo mer de vokser jo større blir jo bleiene. Det koster også i innkjøp om man bruker alt-i-ett eller lommebleier. Ullkur, wetbags for oppbevaring, vaskenøtter etc... Er du inne på tettinntil? Der er det eget tb forum Jeg vil bruke de jeg har, men jeg tror desverre jeg må satse på papir for det meste til han her også.
jinte1983 Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 jeg kommer til å bruke engangsbleier også denne gangen. jeg orker rett og slett ikke tanken på tøybleier, miljø eller ikke.... Har nok å bedrive tiden med, og mer enn nok av andre ting som skal vaskes... Så har aldri vurdert tøybleier seriøst engang. nei takk Her jeg bor kastes bleiene i grisematen da, så kan evt føle mindre "søppelskyld", hehe... Men uansett: engangs her ja
Madamina Skrevet 1. september 2008 #4 Skrevet 1. september 2008 Vi bruker tøybleier og vasker dem sammen med håndklær og annet hvitt på 60 grader. 2 maskiner per uke. Dermed er det også lett å bruke bomullskluter i stedet for disse ekle våtserviettene. Det er ikke noe stress og gutten på 2år har hatt dem hele tiden. De er ikke klumpete heller. Bruker BAmbinomio med rispapir (bæsjen rett i do med papiret) og Thirsties trekk utenpå. Bleiene tørker fort og trenger ikke brettes mye. Veldig enkelt system. I perioder med papirbleier, synes vi det ble mer mas. Huske å dra disse enorme pakkene i hus, for ikke å snakke om mengde søppel og stank. Vi bruker ikke tøybleier for å spare penger.
Rascal_4.11<3 Skrevet 2. september 2008 #5 Skrevet 2. september 2008 Vi, (eller det er vel kanskje mest meg da men)har gått til innkjøp av tøybleier, litt pga av økonomi, men mest fordi vi er lei av allerede overfylte søpledunker, bor langs en grusvei der søplebilen ikke alltid gidder å stoppe innom så hender det går en stund mellom hver tømming ;( ellers er det jo gøy med tøybleier er så myyye å velge mellom av forskjellige typer, farger og mønstre også Har litt formsydde og brettebleier som trenger ullbukse eller pul trekk men mest lommebleier og all in one bleier med som bare å sette på like enkelt som engangs.. Man behøver ikke å stappe dem på nytt etter hver vask, man kan vaske med innleggene, da tørker selve bleia litt tregere men passer man på å vaske før man er helt tom så går det vel greit, håndkler og kluter må jo vaskes unansett liksom.. Så ser ikke for meg at det blir så mye mer pes, men er vel hva man er vant med fra før og hvor mye man har satt seg inn i det, ville anbefalt og lest litt på tett intill om du er intressert der får du masse tips og råd og så ser du at tøybleier ikke er så kjipt og vanskelig som mange skal ha det til
Trulte troll Skrevet 2. september 2008 #6 Skrevet 2. september 2008 Her blir det tøybleier. Noe annet har ikke en gang vært til vurdering. Gleder meg veldig :-) Supert for miljøet, rumpestumpen, pengepungen og stinkefaktoren! Har i grunnen undret meg en del over at så mange er så negative til tøybleier. Må være uvitenhet. Eller kanskje latmark? :-)
husmus &2 Skrevet 2. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. september 2008 Dette er et helt nytt området for meg, og vet egentlig lite om hva en trenger av tøybleier, så jeg må nok bruke litt tid på tettinntil skjønner jeg. For mitt vedkommende synes jeg det er en super ide å kunne spare penger på den måten, jeg synes det er litt waste å måtte bruke så mye penger på en pakke med bleier flere ganger i uken hvis det finnes et bedre og til og med sunnere alternativ. Men jeg innrømmer gjerne at jeg er lat, så jeg ser definitivt fordelen ved engangs.
JuniGutt06+OktoberJente08 Skrevet 2. september 2008 #8 Skrevet 2. september 2008 Vi har vært strålende fornøyde med tøybleie-løsning til vår 2 år gamle gutt. Og det beste av alt var at han sluttet med bleier i sommer, rundt 2-års-dagen sin, og er nå 2 år og 2 mnd og fullstendig bleiefri både dag og natt (tror nok tøybleiene har hatt en innvirkning her). Vi har brukt brettebleier og formsydde, med kjøpte- og hjemmestrikkede ullbukser. Alt fra Nøstebarn. Har fungert bra hele veien, både hjemme og i barnehage. Nå gjør vi oss klar for lillejenta som kommer om ca 4 uker. Ikke en krone i utgifter på bleier denne gangen. Alt ligger klart i en skuff på soverommet:) Og veldig deilig med kun en bleieunge i gangen. Ellers gjør vi det heller ikke for pengene sin skyld men mest for stumpen til de små og miljøet. Har ikke brukt mye ekstra tid på tøybleiene heller. Når det gjelder mitt barns ve og vel, spiller ikke de minuttene stor rolle i hverdagen. Det blir som med babymat: noen bruker mye tid på å lage selv og andre kjøper ferdig-glass på butikken. Alt her i livet er prioriteringer. Lykke til uansett hva du velger:)
barbara Skrevet 2. september 2008 #9 Skrevet 2. september 2008 Hei! Jeg vurderer tøybleier jeg også (kjæresten min virket litt skeptisk da jeg tok det opp i går, men det tror jeg er mest fordi han tror utviklingen ikke har gått et skritt videre på tøybleiefronten noen sinne, typ, men det er uansett ca to måneder til hun kommer, så har litt tid til bearbeiding:-)) Ser at flere av dere som bruker tøybleier tar opp dette med stank som en positiv ting, og nettopp det er en av grunnene til at jeg vurderer tb. Søsteren min bruker tb og har en datter som begynte med fast føde for et par måneder siden, og det lukter ikke dårlig i det hele tatt på badet hos dem. Vi bor i en relativt liten leilighet i fjerde etasje uten heis og med søppeldunk utenfor blokka, ser for meg at det blir ganske slitsomt å jogge opp og ned trappene med søpla hele tida om vi bruker papirbleier, alternativet er jo å få leiligheten stinket ned. Har heller ikke bil så papirbleier blir jo noe drass å få med hjem fra butikken. Men stemmer det at brukte tb lukter mindre enn brukte papirbleier? I så fall, hvorfor det? Er det kjemikaliene i papirbleiene som gjør det? Eller rispapiret tøybleiene og det at man bare skyller avføringen ned i do? Eller noe med oppbevaringen? Er det noen tøybleier som lukter mindre enn andre? Er det noen spesielle triks for å unngå stank? Hører med til historien at både jeg og samboeren er ganske bekvemmelig anlagt og syns tøybretting er kjehehehedelig, så om vi går for tøybleier blir det nok fort alt-i-ett-versjonen eller lommebleier, neppe brettebleier. :-)
Mrs. Bouquet Skrevet 2. september 2008 #10 Skrevet 2. september 2008 Her blir det papirbleier igjen. Mannen er for skeptisk og jeg er redd det blir nok kleshauger når vi skal ha to bleiebarn på en gang. I tillegg er jeg redd for å legge mye penger i noe vi kanskje ikke syns fungerer. Er mest skeptisk til de som opplever at barnet får sår hud. Slik har vi det nemlig med enkelte papirbleier, er kun en type som holde mål.
Gjest Skrevet 2. september 2008 #11 Skrevet 2. september 2008 Jeg har brukt papir bleier til begge mine og nå har jeg hentet bleiebøtte gratis på reflex så da må jeg jo fortsette med papirbleier Tror at mye av grunnen til at mange velger papir fremfor tøy er uvitenhet.... alt blir jo en vane. Hadde ei venninde som brukte tøybleier på sin lille og det passet liksom henne.... "typen" til det. Men enig med ett annet innleg her; kjedelig å innvistere i noe som kanskje ikke slår helt ann.... som bare blir liggende.
ajate *høygravid* Skrevet 2. september 2008 #12 Skrevet 2. september 2008 Jeg skal prøve tøybleier denne gangen. På slyngebarn.dk er det mulig å prøve en pakke med tøybleier i en uke gratis. På min eldste har jeg brukt Moltex økologiske engangsbleier. Hvis jeg ikke klarer å finne ut av det med tøybleier vil jeg nok bruke disse på nr to også. Dere som har brukt tøybleier - hvilke merker anbefaler dere? Jeg synes det er en jungel der ute!
Gjest Skrevet 2. september 2008 #13 Skrevet 2. september 2008 Her blir det engangsbleier - jeg tror ikke det er så innmari mye å spare på å kjøpe tøybleier. Sist jeg sjekket prisene så kostet den minste pakken med Libero bare kr. 12,90 på Rema og det har vi råd til. Den neste tror jeg kostet 19,90 og den etter der 29,90. Det frister ikke så veldig med alt klinet med bæsj og æsj i maskinen heller, da må den vaskes mye oftere enn normalt. Vasker maskinen en gang per mnd til vanlig med salmiakk, for å få vekk nettopp slike ting. En ren maskin, gir rene klær c",) Blir alltid liggende igjen rester i filterene og slikt - døde hudrester, andre ting og tang og æsj...nei, engangs her. Orker ikke å ha klesvasken hengende hele uka heller, vi har ikke så stor plass og skulle vi hatt tøybleier måtte det hengt til tørk hele uka. Det vil jeg ikke.
husmus &2 Skrevet 2. september 2008 Forfatter #14 Skrevet 2. september 2008 Ja, hva er det egentlig man trenger når man bruker tøybleier? Jeg synes det er litt for mye forskjellig der ute og sliter med tålmodigheten for å sette meg inn i alt. Hvor ofte må man oppgradere størrelsen på bleiene og hva ligger egentlig prisene på? Jeg merker at jeg heller mer og mer til tøybleier. Ser ikke helt for meg å stresse med å måtte bære det i tillegg til alt annet annen hver dag opp i 3 etasje uten heis....
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 2. september 2008 #15 Skrevet 2. september 2008 Jeg var veldig positiv, sjekka mye og satt meg inn i ting, men vet du, med 3 barn alene så vil jeg ikke kalle meg lat, jeg må bare ta noen enkle løsninger noen ganger
Trulte troll Skrevet 2. september 2008 #16 Skrevet 2. september 2008 Vi har tenkt å starte med brettebleier (mel ullbukser utenpå) når barnet er nyfødt. Har også kjøpt lommebleier: 1 stk. BumGenius og 1 stk. HappyH. Begge i OneSize. Jeg har valgt disse fordi de ser ut til å være favoritter hos svært mange, og jeg ønsker å prøve ut litt, for å se hva som passer oss best, før jeg investerer i mange. Bli medlem på tettinntil.no. Der finner du ut alt du måtte trenge å vite om tøybleiebruk. Og for å se hva som finnes av ulike tøybleieløsninger, kan du f.eks. ta en titt på bleieboden.no og lignende sider. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå