Gjest Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Fikk tlf fra Adecco idag, har akkurat meldt meg opp som vikar og skal imorgen ut på mitt første oppdrag:-) Gleder meg, og gruer meg litt! Er som barnehageassistent. Jeg har aldri jobbet i barnehage før, men har to barn selv, så vet jo litt om barn og deres adferd.. Likevel.. Noen her som jobber i barnehage som har noen tips å komme med? Hva burde jeg gjøre? Hvilke initiativ er greit å ta? Hva tror dere forventes av en endagsvikar?
Mamma Mirabell Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 vær sammen med barna!! ikke stå å heng å bare se på de... sett deg ned med de og lek med de med en gang, ute og inne.. tilby deg å kle på barn og ikke bare stå å vent på å få en oppgave... :)
Gjest Kelly Taylor Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 presenter deg for foreldre og si at du er vikar, ta initiativ overfor barna , ikke vær beskjeden
murmelmamma Skrevet 1. september 2008 #4 Skrevet 1. september 2008 spør hva som er din oppgave og hva de vil du skal gjøre. og hva de forventer av deg. Dersom du møter foreldre, så presenter deg med fornavn og si at du er vikar der i dag. Vær også åpne og imøtekommende mot de voksne du skal jobbe med. Vær smilende og blid, lær deg navnene på ungene kjappt! vær på ungene sitt nivå,dvs ikke sett deg ned på en stol men sett deg ned på gulvet der barna leker.. da får du kontakt med ungene..... lykke til...det er kjempekjekt i barnehage...og jepps....jeg jobber i barnehage selv....
blåbæret Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 Sett deg ned på gulvet sammen med barna! Ikke bli sittende hvis alle barna går, men beveg deg etter barna. Ønsker de ikke å ha deg med på leken så stå litt unna og observer dem. Blir det en krangel så vet du hvorfor. Rydder de andre voksne så heng deg på og rydd du også. Spør hvis det er noe du lurer på - vis interesse. Vær en tydelig voksen.
Elletuppa Skrevet 1. september 2008 #6 Skrevet 1. september 2008 Fokus på barna, vær på gulvet sammen med de. Lek og vær tilstede, ikke press deg på barn som holder litt igjen, men nærm dæ de sakte. første dagen er det lurt f.eks å hjelpe de mest åpne og utadvente med påkledning så blir de andre mer vant til deg. ikke tenkt på de praktiske tingene med kopper, dekke bord i starten. De gode vikarene som vi beholder er de som fokusere på barna. lykke til
Gjest Skrevet 1. september 2008 #7 Skrevet 1. september 2008 Flott:-) Tusen takk for gode tips alle sammen. Jeg håper jo selvsagt å få en god tone i den barnehagen, for da blir det mer vikararbeid:-) Skal sette fokus på barna og ta initiativ!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå