Serial mom Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 og mener mannen ikke hjelper nok til, er det også dere som: -vasker/polerer bilen(og div. annet bil-stell) -klipper gress -måker snø -ordner med forsikringer,telefon/nett-abbonnement etc. -skrur sammen nye møbler,henger opp- div. -vedlikeholder div. rundt om i hus,hage,garasje... -kjøper inn/undersøker hva slags verktøy,maskiner o.l man trenger til å gjøre "handyman" ting rundt om i huset Ja,og sånn fortsetter det........(finnes nok mange ting jeg kunne ført på nedafor her,men) Selv om dem ikke tar klesvasken,lager middagen og rydder på plass etter ungene,så gjør dem faktisk en hel del saker mange av oss damer ikke har peil på(eller noe som helst slags interesse for å gjøre) Gjør dem ikke detta heller,ja da synes jeg dere kan klage med rette:-)
Gjest Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Jeg: *rydder *tørker støv *handler (ved storhandel er mannen med) *ordner forsikringer etc etc *monterer nye møbler *er litt handywoman så lenge det ikke er tunge ting *vasker klær Han: Alt annet som ikke jeg gjør (inkludert "damejobber" som å vaske gulv, vinduer...) Oppvask og middag deler vi på. Og nei, jeg klager ikke. Ville bare skryte over hvor fint vi (jeg) har det=) Psssst: det er han som står opp med ungene i helgene også
Gjest Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Nå synes jeg ikke jeg gjør alt husarbeidet og ikke klager jeg heller, men slike ting blir for dumme. Jeg gjør (vi deler på) alt du ramser opp over og dette tar ikke engang en tyvendel av tiden normalt husarbeid tar, såd et kan ikke engang sammenlignes mener jeg. Kommer så klart litt an på om man han flere mål med gressplen, vil ødelegge lakken på bilen ved å polere den flere ganger pr halvår, stadig vekk kjøper nye IKEA møbler, måker snø hver dag året rundt i timesvis pr dag osv da, men normalt sett så har man noen titalls til hundre kvadrat med gressplen, de fleste vet at bilen ikke bør poleres for ofte (og å vaske den tar vitterlig ikke lange tiden, selv ikke en stor Caravelle) og de færreste kjøper masse nye møbler pr uke eller måker snø i timesvis, i hvertfall ikke hele året ;-)
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #4 Skrevet 1. september 2008 De tingene du nevner er jo ikke ting som skal gjøres hver dag 365 dager i året da. Klippe gress, måke snø, ordne med forsikringer, skru sammen møber, henge opp ting, vedlikeholde hus/hage osv kan jeg gjøre selv også. MÅ ikke ha en mann til det! Synes man skal dele på alt uansett. Om han måker snø 2 timer en dag i uken, er han ikke fritatt for annet husarbeid de neste dagene.
Serial mom Skrevet 1. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 1. september 2008 å dere vasker huset og 5 lass med klær hver dag da? Som sagt kunne jeg ramsa opp masse annet også,men det var ikke poenget. Var bare for å vise at det finnes annet husarbeid enn typiske "kjerringting" også. Selvsagt kan man dele på ting,men synes mange klager vel mye og kanskje dem ikke helt har fått med seg at mannen faktisk gjør en del han også,gjerne av ting som vi overhodet ikke hr tenkt på engang. Klippe gress her må gjøres to ganger i uka på sommerhalvåret,og det tar 2 timer hevr gang. Snømåkinga må man ta når det snør,og et kan det jo gjøre ganske kraftig dag etter dag på vintern,og bla bla bla Men herregud,skal ikke tvinge noen her til å gi mannen sin cred,det fortjener dem jo overhodet ikke.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #6 Skrevet 1. september 2008 Jeg -vasker/polerer bilen -skifter dekk (og div. annet bil-stell) -klipper gress -måker snø -ordner med forsikringer,telefon/nett-abbonnement etc. -skrur sammen nye møbler,henger opp- div. -vedlikeholder div. rundt om i hus,hage,garasje... -kjøper inn/undersøker hva slags verktøy,maskiner o.l man trenger til å gjøre "handyman" ting rundt om i huset Og jeg tar meg av alt husarbeidet, gubben skifter ikke en sikring eller en lyspære en gang han.
Gjest Skrevet 1. september 2008 #8 Skrevet 1. september 2008 Hva er det med deg da? Jeg synes mannen min er topp jeg, men jeg synes likevel sammenligningen din er tåpelig. Dere må da forresten ha en helt sinnsykt stor plen da! Vi har ca 350 kvadrat med plen og jeg bruker ikke mer enn maks 10-15 min på å klippe den (inkludert hyppig tømming), og å klippe plenen er det bare jeg som gjør pga at mannen har allergi. Måke oppkjørselen fri når det er våt snø skal jeg derimot være enig i at kan være litt tidkrevende, men begynner det å ta stort mer enn 20-30 minutter pr gang og det er mye snø så bør man uansett vurdere en snøfreser el aøtså! ;-) Vi vasker i snitt 3-4 lass med klær/håndklær/sengetøy for dagen, vi har 3 barn og er to voksne. Det tar faktisk endel tid å brette alt dette og å legge på plass. I tillegg bruker jeg i snitt 20-30 minutter pr dag på å lage middag/dekke bordet (og han 10-15 min på å rydde av, vaske av, vaske av benkeplater, rydde osv), vi må støvsuge hele huset ca 2 ganger i uken (tar omtrent 30 min), vaske badene like ofte (ca 15 min), bytte sengetøy på 5 senger, støvsuge sengene osv annenhver uke (40-50 minutter), vaske gulv ca hver uke (20 min), rydde omtrentlig hver dag (5-15 minutter) osv. Poenget er at husarbeid inne (såkalt kvinnearbeid) i snitt fort tar 1-1,5 time pr dag i snitt, mens annet hus-og-ute-og-bil-relatert arbeid (såkalt mannearbeid) i snitt tar 10 minutter dagen.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #10 Skrevet 1. september 2008 Nå bor vi i en leilighet da.. Så det finnes ikke gress å klippe her. Vi vasker bilen en gang i uka, og det er som regel sammen. Innvendig vask av bilen derimot, må jeg ta meg av. Måke snø gjør man heller ikke her. Skru sammen møbler var det jeg som gjorde da vi flyttet inn. Og han bærte alt opp med hen haug med kompiser. Jeg som styrer økonomien her. Så alt av forsikringer og slikt er det jeg som fikser. Jeg som satte opp parabolen! Han aner ikke hvordan man gjør det. Pc`n er det jeg som må oppdatere og fixe om det skjer noe galt med. Han bare hyler og banner når noe går galt. Jeg som lager forkost, lunsj, middag og kvelds. Jeg som vasker, støvtørker, oppdaterer hjemmet med nye ting som trengs. Han bare sitter i sofaen og skal "slappe av" hele tiden. Jeg jobber like mye som han, og tjener mer penger enn han. Jeg som fikser alt av husarbeid. Men det han gjør er å ta meg med ut å finne på ting med meg.. Klager ikke jeg. Bare så irriterende det du skrev!!!
Serial mom Skrevet 1. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 1. september 2008 Hvorfor er den tåpelig? Ja,vi har stor plen,har nesten 3 mål tomt,og det må klippes. Nå var denna retta til de som klager,og siden du synes du har en topp mann,så gjelder ikke det deg da,ikke verre enn det.
Serial mom Skrevet 1. september 2008 Forfatter #12 Skrevet 1. september 2008 Jaja,synd for deg at du irriterte deg da. Men som sagt,klager du ikke gjelder ikke detta deg. Synes ikke det virker som du ikke synes han er litt ubrukelig i huset,men det var vel bare min tolkning
Gjest Skrevet 1. september 2008 #13 Skrevet 1. september 2008 Nei, men jeg kan vel si det er tåpelig likevel? ;-) Grunnen står på slutten av det forrige svaret mitt, at det du kaller kvinnearbeid normalt sett tar mange ganger så mye tid som det du kaller mannearbeid (eller referer til som det) og derfor blir det for dumt å si man ikke kan klage på at mannen aldri gjør noe/gjør lite når han tross alt "bare" gjør mannearbeidet som kun er en liten del av tiden det tar å gjøre kvinnearbeidet. Blir som å si at når hun har gått en tur på en hver mil og han en tur på noen hundre meter hver dag så må ikke hun komme her å klage på at han aldri går like langt som henne for hans tur er jo like lang som hennes... Det stememr jo bare ikke.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #14 Skrevet 1. september 2008 Jeg er alene, så jeg gjør faktisk alt det du ramser opp her, og mer til. I tillegg så har jeg jo det vanlige husarbeidet og barna...... Men skal innrømme at jeg liker bedre å gjøre det du ramser opp, enn husarbeide. Dersom jeg får meg en å bo sammen med, så måtte det være en som er like allsidig som meg selv når det kommer til alt som skal gjøres. En som bare gjør det som skal og må gjøres, uten å måtte få beskjed om hva som skal gjøres til en hver tid. En som altså ser det selv, og bare gjør det.
Serial mom Skrevet 1. september 2008 Forfatter #15 Skrevet 1. september 2008 Klart du kan:-) Kommer jo an på hvert hushold,hvor lang tid det tar. Som hos deg som har 3 unger,så er det flere senger,flere som roter,flere klær som skal vaskes osv. Her har vi inntil videre bare èn unge,ei bikje(derav gulvvask nesten hver dag da,samt støvsuging oftere) osv. Men,vi har stor hage,stor gårdsplass(som desverre ligger slik til at snøfreser ikke kan brukes),har bodd her 1,5 år og er vårt første hus så er myyye som må fixes og kjøpes osv osv. Synes ikke jeg brukes SÅ mye tid på klesvask,støvsuging,matlaging o.l da,ihvertfall ikke mer tid enn han til sammen pr. uke bruker på alt som angår hus og hjem og oss.
Gjest Skrevet 1. september 2008 #16 Skrevet 1. september 2008 Nei, du har jo et poeng der da, skal innrømme det :-) Nå tror jeg brorparten av brukerne her inne bor i leiligheter eller rekkehus med lite uteområde og lite utvendig vedlikehold og ganske mange har 2 eller flere barn, så derfor tror jeg nok at generelt sett så er det mer vanlig husarbeid enn annet arbeid omtrent slik jeg skisserte opp. Vi som bor i enebolig med endel uteområde er nok i mindretall. Vi har en veldig ny enebolig da, så er lite vedlikehold, men endel som må ordnes utenfor. Der er vi somoftest to stykk som jobber på skift da, f.eks med å støpe mur ol, mens den andre tar seg av barna, men ja, det er mannen som tar mest ute da siden han er fysisk sterkere enn meg (og støping, arbeid med grafse osv er ganske fysisk tungt arbeid), men tilgjengjeld må jo jeg ta meg av 3 små barn alene i mellomtiden da, er mye jobb det og! ;-)
Serial mom Skrevet 1. september 2008 Forfatter #17 Skrevet 1. september 2008 Da er du flink:-) (men det MÅ du jo være!) Hehehe,for min del gjør jeg heller husarbeid og lager mat,enn å klippe gress o.l! (ikke for at det nødvendigvis er så gøy,men bah,klippe gress???) Håper du finner en sånn som gjør det som skal gjøres automatisk da,dem finnes jo der ute:-)
Serial mom Skrevet 1. september 2008 Forfatter #18 Skrevet 1. september 2008 Det er sikkert sant,men er da også mange som bor i hus,var vel mest dem jeg sikta til. Når b arna begynner å bli større kan dem jo kanskje være med på ting i huset,slik at de slipper å "underholdes"-) (sa hun,og håpa på å oppdra en slave,hehe!)
Anonym bruker Skrevet 1. september 2008 #19 Skrevet 1. september 2008 Jeg tar meg av - bilstell av "min" bil (når det trengs) - vasker alle klær, bretter sammen og legger på plass (stort sett hver dag) - lager middag og rydder etter middagen (bruker som regel 1t lagingen) - tar meg av mat- og klesinnkjøp, og holder orden på hva barna trenger av klær div (handler 3 dager i uken, ca 30min.) - bringer/henter hun eldste i barnehagen de dagene hun skal der, og er den som tar barna med på fritidsakt. - støvsuger og vasker gulv - vasker badet hver dag (ca 10min) - tørker støv og ellers det noen forbinder med "kvinnfolkarb." - pakker og pakker ut det vi alle trenger til hytteturer og når barna skal på overnattingsbesøk Det vi deler er: - luker å steller i hagen - maler hus/lister/vegger/møbler o.a. - skrur opp knagger div. - rydder og koster i garasjen og uteomr. - pusser opp inne - måker snø - tar oss av barna på ettermiddagen (fra kl.1630-1930) Det bare han gjør: - enkelte ting ved oppussing som å legge gulv/lister - tar seg av alle faste utgifter - klipper plenen (1 gang hver 14.dag) og hekken (1 gang i året) Jeg jobber kun 50%, men har hatt barna mye hjemme i tillegg. Jeg synes at fordelingen vår er grei nok i utgangspunktet, men gir tydelig beskjed når jeg føler jeg trenger hjelp. Nå går jeg gravid med vårt tredje barn, er veldig dårlig hele dagen, og er derfor avhengig av at han hjelper mer til enn vanlig. Noe jeg tror han synes er vanskelig. Så her er det litt misnøye i huset for tiden. Har vurdert om vi skal bytte arbeidsoppgaver. Hadde blitt veldig fornøyd jeg iallefall. Mye kjekkere å klippe plenen en gang hver 14.dag enn å vaske klær hver dag og støvsuge huset to ganger i uken bl.a. Tror han hadde villet bytte tilbake brennkvikt. Hehehe
Serial mom Skrevet 1. september 2008 Forfatter #20 Skrevet 1. september 2008 Hehe,han har vel hatt det greit før da,vøtt,så når det pluselig sniker seg inn flere ting på lista hans,så blir han vel overvelda;-) Burde vel strengt tatt tatt i et tak når du er gravid og redusert,du får gi han et kakk bak å se om det hjelper!
Solbollatilmamma Skrevet 1. september 2008 #21 Skrevet 1. september 2008 Betegnes dette som "mannfolkarbeid"? Jeg gjør like mye av disse tingene som mannen min gjør, gjerne mer, men nå er det slik at mannen min gjør mye husarbeid også da. Hvorfor er det forresten noen som gir avkall på disse morsomme arbeidsoppgavene frivillig?
Serial mom Skrevet 1. september 2008 Forfatter #22 Skrevet 1. september 2008 Tja,en del av det,ja. Like mye som vasking og matlaging betegnes som kjerringarbeid. Betyr ikke at det kun er for mannfolk eller kjerringer,men når man snakker om slikt arbeid kaller man det ofte for det,ja. Man kan vel kansje ikke håntere drill,kappsag,montering av tilhengerfeste osv osv,ikke vet jeg? Er vel bare sånn det har blitt. itt samme som at det liksom er guttens "oppgave" å kjøpe kondomer når en er ung...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå