Gå til innhold

Ang hjertelyd...

Aprilprins<3 *fødeklar*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det vanlig å kunne høre den hos lege/jordmor? Jeg husker ikke fra førstemann. Er det mulig å få høre hjertelyd ved første kontroll hos lege i uke 8?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kunne vertfall SE hjertet i uke 6 hos meg i fjor, men tror ikke den høres enda.. Tror lyd er fra uke 8 og oppover..

Skrevet

Det varierer veldig. Hos noen finne de det tidlig hos andre veldig seint. Men ikk forvent at dere skal høre det fra uke 8 med sånn doppler eller hva det kalles hos lege eller jordmor :)

Ikke bli skuffet for at dere ikke kan høre det, den tid vil komme da dere hører det og det er helt fantastisk.

På ul kan man høre det og se det i uke 8.

Skrevet

Hjertet begynner normalt å slå når embryoet er 22 dager gammelt. Hos meg kunne de se det slå på innvendig ultralyd da jeg var 5+4. (egentlig 6+2, men ble justert tilbake) Det var bare 2 mm stort, så hjertet hadde sannsynligvis akkurat begynt å slå. Ganske utrolig å se!

Skrevet

Etter 2 SA så er vi ganske engstelige, så kommer til å sikre meg tidlig innvendig ultralyd. Men kan dette vere skadelig på noe vis? Skal jo selvsagt til legen snart, men vil la det gå en uke til før går dit.

Skrevet

Det er helt ufarlig med innvendig ultralyd. Jeg er 6+6 i dag og har allerede vært på 2 innvendige ultralyder, og skal på en tredje om 3 dager.

Jeg hadde et svangerskap utenfor livmora i vinter og har blitt fulgt pga det. I tillegg har jeg hatt blødninger den siste uka, men i går på ultralyden slo hjertet og embryoet hadde vokst fra 2 mm til 7 mm på en uke! (hjertet slo også for en uke siden) Var sikker på at jeg spontanaborterte og er nå i sjokk over at dette kanskje kan gå bra...Legen sa blodet var gammelt og at kroppen nok trengte å kvitte seg med det.

Hvor langt er du på vei?

Du kan jo gå til legen og få tatt HCG-blodprøver hvis du er veldig engstelig?

Skrevet

Jeg tror ikke du kan få høre hjertelyd i uke 8. (ANnet enn ved UL) Ved vanlig doppler tror jeg det ligger rundt uke 12. Jeg var på kontroll med førstemann i uke 14, da sa de at de vanligvis ikke hørte etter lyd så tidlig, fordi sjansen var så stor for ikke å høreden, og da ble foreldrene bare bekymret. (Men det var jo fordi livmora gjerne ligger bak skambenet enda)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...