Studinen88 m/ gutt i magen ♥ Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Er det noen som kan fortelle meg hva sidesikkerhet i bolig egentlig går ut på? Jeg og samboeren min vurderer å gå til innkjøp av vår første bolig, men etter mye surfing på nettet har jeg forstått at uten egenkapital, altså å låne 100% utgjør dårlige rentevilkår. Og dette er da forståelig fra bankens side også, men likevel så synes jeg det var råttent mange prosentpoeng å "sløse vekk". Så er alternativene å enten få en av foreldreparene til å kausjonere eller at de stiller med sidesikkerhet i sin egen bolig. At de skal kausjonere er jeg ikke så fan av, med tanke på at de kan risikere å sitte med skjegget i postkassa hvis noe drastisk skulle skje på boligmarkedet. Jeg har også lest meg litt opp om dette, og at det har blitt endrede regler som er lettere å forstå og ikke så dramatiske som at de fakstisk mister hus og hjem på grunn av vårt lån, men likevel så synes jeg dette høres noe dramatisk ut. Så vidt jeg har forstått det, så kan foreldrene stille med en gitt sum som sidesikkerhet, f.eks. 200 000 (Da en eksempelvis takst på en leilighet er på 1 000 000) Dermed så har vi allerede 20% av takst, men har vi det? Jeg vil jo ikke bygge på mamma og pappa sitt lån med 200 000, heller. Det skal jo bare være som en sikkerhet. Hvordan fungerer dette i realiteten? Er det bare "på papiret"? Kommer vi til å være de som står med et lån på 1 000 000 i den banken? Hvordan skal vi få betalt ned et lån, vi egentlig ikke har? Forstår ikke helt dette her. Jeg skjønner jo at hvis noe skulle skje, og at hvis jeg og samboeren min ikke får betalt regningene våre, så blir mine foreldre ansvarlige for de 200 000 kronene, men forhåpentligvis så ender vi ikke i den situasjonen. De skal jo ikke behøve å betale ned renter etc på et lån vi har inngått og på noe vi skal bo i. Eller er det kanskje vi som betaler rentene? Hvis de 200 000,- blir bakt inn i mamma og pappas eksisterende lån, så blir jo også dette feil. Da ender de jo opp med å betale mye mer i renter enn det de gjør idag.. Åh, det er en jungel der ute! Er det en frøken Livingstone som kan lose meg igjennom dette? Håper på mange svar!
*Lille Persille" Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Hei, Når det stilles sidesikkerhet i f.eks dine foreldres bolig så vil banken tinglyse et pantedokument på det avtalte beløpet (her kr. 200 000,-) i deres eiendom. Dette betyr ingenting for deres allerede eksisterende lån, det er du og din samboer/mann som opptar lånet og som betaler lån og avdrag på dette og sidesikkerheten vil bare får økonomisk betydning for dine foreldre dersom du og din samboer/mann misligholder lånet deres og et tvangssalg av deres bolig må gjennomføres og salget av denne i seg selv ikke er nok til å innfri deres forpliktelser til banken. Da kan banken kreve å få disse pengene av dine foreldre og i verste fall også kreve deres eiendom solgt dersom de ikke er i stand til å betale. Dersom dine foreldre ved et tidspunkt vil selge sin eiendom og ditt lån (sidesikkerheten) fremdeles hefter (er tinglyst) i deres eiendom må enten beløpet innfris eller sidesikkereheten må fjernes fra denne eiendommen (men den kan evt. forflyttes til ny eiendom dersom verdien av denne tillater dette). Dersom sidesikkereheten skal kunne fjernes forutsetter dette at leiligheten til deg og din samboer/mann enten har steget i verdi slik at den er verdt tilsvarende mer som sidesikkerheten eller at dere i mellomtiden har fått bedre råd og kan få økt sikkereheten på lånet deres med de 200 000,- Dette med tinglysning av sikkerehet og sidesikkerhet kan virke litt komplisert, håper du skjønte hva jeg mente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå