Gjest Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Noen som vet hvor lavt de lar deg synke i blodprosent i svangerskapet?? Jeg har nå 8.6 i Hb, og føler meg skikkelig svimmel og slapp. Jeg orker stort sett ikke annet enn å ligge i senga ..... Spiser jerntabletter som bare det, men av en eller annen grunn får jeg ikke opp blodprosenten. Jeg syns det er litt skummelt å ha 4 dager igjen til termin.....når jeg nå er så slapp og tom for energi.....og hva om jeg blør mye under fødselen...da har jeg ikke mye å gå på. Blødde mye under forrige fødselen, så er litt redd for det nå også. Har tatt nye blodprosent og jernlager i dag.....og det blir spennende å høre om jeg har falt ytterligere... Er det noen som har peiling på dette?? Eller som har opplevd noe lignende?? Takknemlig for alle svar
tussemor5 Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Litt usikker på hvordan det er i forhold til gravide, men mener å huske at på sykehuset er grensen for pasientene 9 før det blir vurdert blodoverføring. Tror kanskje grensen er litt lavere for gravide, men syntes det hørtes litt guffent ut. Spør legen eller ring sykehuset hvor du skal føde å spør. Lykke til
Gjest Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Takk for svar! Snakket med jordmor om det i dag, men fikk så diffust svar...fikk egentlig ikke svar på om de vil gjøre noe med det eller evnt hva de vil gjøre med det....snakket med en lege om det for noen uker siden, og fikk da beskjed om at man kanskje kunne gi meg jern iv....men har ikke hørt noe mer om det. Men nå får jeg resultatet av Hb'n i morgen, så da får jeg bare se om den har falt ytterligere....for da syns jeg jo de bør gjøre noe. Jeg orker jo ingenting....og det er ganske ubehagelig å være så svimmel også... Men uansett, takk for svaret
Elina73 Skrevet 1. september 2008 #4 Skrevet 1. september 2008 Kjøp Floradix Formula jernekstrakt på apotek eller dagligvare ( tror de fleste butikker har det). Det er ufarlig å ta, og blodprosenten stiger fort. Jeg merker forskjell i løpet av et par dager. Jeg har også slitt med lav blodposent, og nå sier jm at gravide ikke skal ha så høy blodprosent pga fare for blodpropp. Man skal visst ikke ta jern før blodprosenten er under 9. Men Floradix fungerer som et kosttilskudd, så det var helt greit å ta fikk jeg beskjed om. Løp å kjøp;-) Lykke til med fødsel!
Gjest Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 Takk for svaret! Jeg har brukt Floradix fra uke 24 jeg.....uten at den hadde noen effekt....derfor måtte jeg gå over på jerntabletter som har høyere konsentrasjon av jern.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 1. september 2008 #6 Skrevet 1. september 2008 Nedre Hb-grense for gravide er 9,0. Under dette er det anbefalt å utrede på vanlig måte mtp årsak til anemi/lav blodprosent. Men det er et visst slingringsmonn når det gjelder målenøyaktighet. Så målingene skal kontrolleres, en enkelt måling på 8,5 kan faktisk være rundt 9 reelt sett. Ville sett det an til du får svar på de nye prøvene dine og be om at du får vurdering hos gynekolog dersom verdien er like lav. Og har du ikke effekt av jerntabletter, har nok ikke Floradix noen effekt, nei.. Lykke til med de siste dagene og fødselen!
Gjest Skrevet 1. september 2008 #7 Skrevet 1. september 2008 Takker for svaret:) Ja, har tatt blodprøver på sykehuset i dag...både Hb og Ferritin. Tidlig i svangerskapet var Hb på 13.6 og Ferritin på 30. Jeg går til kontroll hos en lege som både er gynekolog og fødselslege.....men han sier at det ikke er noe å gjøre noe med....syns jo det er litt rart. Men jeg går til jordmor på sykehuset, og hun er mer bekymret.....blir litt forvirret av sånt jeg..... Men er det lavere i morgen, så får jeg vel stå på krava og kreve å få jern iv....da blir det jo garantert tatt opp i blodet hvertfall.
*Lissi* Skrevet 1. september 2008 #8 Skrevet 1. september 2008 På sist kontroll hadde jeg en hb på 8,2. Føler meg i flott form da... Fikk beskjed om at om det ikke snudde, måtte jeg få blodoverføring etter fødselen. Termin om 26 dager...
Gjest Skrevet 1. september 2008 #9 Skrevet 1. september 2008 Takk for svar! Jeg merker veldig godt at blodprosenten er lav, men så er jeg jo vant til å ha en Hb på godt over 13 normalt da. Jeg fikk blodoverføring etter forrige fødsel pga stor blødning da....men sleit likevel i lang tid etterpå med lave jernlager og lav hb....men dette er 9 år siden da. Derfor syns jeg det er så rart at de sier til deg at de evnt vil gi deg blodtransfusjon etter fødsel....istedet for å gjøre noe i forkant av fødsel....da ville man jo også fått litt ekstra energi til den kraftanstrengelsen en fødsel er.... Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå