Gå til innhold

Jeg holder ikke ut svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsket oss et barn til, men det skjedde litt før vi planla. Jeg ante heller ikke at starten på svangerskapet skulle bli så ille...

Jeg hadde det røft med den første også. Husker jeg tenkte ved en anledning at jeg ikke holdt ut. Det var i forbindelse med at jeg kastet opp mye. Men denne gang er jeg helt utslått og har ikke tenkt den tanken bare ved en anledning. Tanken dukker opp daglig. Så slapp og avkreftet, føler det gynger når jeg går, hodepine, fordøyelsesplager, mageknip, kvalme hele tiden, går ned i vekt da jeg har problemer med å spise. Dette har muligens gjort meg deprimert som evt gjør meg mer avkreftet. Aner ikke hva som er hva.

Det som er ekstra ille er at jeg MÅ ut av denne tilstanden for å ha et økonomisk grunnlag til å ta i mot babyen. Jeg er under yrkesrettet attføring, som jeg bør avbryte for kunne gå opp i stillingsprosent, for igjen å kunne danne grunnlag for rett til fødselspermisjonspenger. Jeg er med andre ord egentlig på jakt etter en ny jobb. Men sånn det er nå har jeg i dag måttet kaste inn håndkle på den jobben jeg allerede har. Jeg har brukt masse vilje og gått på jobb fra uke 6, da disse plagene begynte, fram til nå i uke 8+4.

Himmel og hav! Det ser ut til at dette svangerskapet går i retning abort. Det er direkte uansvarlig å få et barn som det blir vanskelig å underholde pga et helt år med bare samboers inntekt. Dessuten er jeg livredd for at resten av svangerskapet skal bli slik. Går jeg over de 12 ukene vil jeg ikke kunne ta abort, samme hvor ille svangerskapet vil bli.

Hva tenker dere jenter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at etter uke 12 vil du føle deg bedre. Ta kontakt med f.eks Adecco, Manpower eller Jobzone. Mest sannsynlig vil de kunne skaffe deg et vikariat som varer i minst 6 mnd slik at du får opptjent deg rett på permisjonspenger.

Skrevet

Har tenkt i de baner sselv, men tror du vikarbyråer vil satse på meg som har slitt med sykdom og måtte omskoleres?? Når jeg i tillegg avbrøt opplegget til NAV og er gravid....

Kom til å tenke på en ting: Hvis jeg hadde blitt ok nok til å jobbe 100% der hvor jeg allerede er ansatt. Hvor lenge måtte jeg holdt ut, (dersom formen ikke er bra nok), før jeg får rett på sykepenger tilsvarende den nye 100% stillingen? Måtte jeg klart 4 uker, som er regelen når du er i helt ny jobb, eller vil den stillingen jeg har fra før fjerne kravet om de 4 ukene?

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Får du meldt deg opp som student i dag?

Og hvis du ikke får opparbeida deg rett til permisjonspenger så kunne du gått ut i jobb når babyen er 6 uker og far tatt permisjon...da har dere 2 inntekter i 29 uker etter det.

Skrevet

Åå, blir glad for innspill. Tusen takk.

Det var meningen at jeg skulle starte på bachelor nå i høst, som et attføringsløp. Jeg ble imildertid så dårlig at jeg ikke orket tanken på å møte opp. I tillegg kom jeg fram til at studiet vil bli for tøft. Jeg er registrert som møtt opp. Kan jeg bruke denne plassen til noe i min krisesituasjon? Søke permisjon eller noe... Får jeg da rett på 2 fødselsstipend i 29 uker. Selv om jeg ikke har lån i lånekassa? (Får attføringspenger fra NAV).

Eller mener jeg det er slik at far ikke har rett på å ta ut fødselspenger selv om jeg går tilbake til attføringsløpet mitt etter 6 uker. Rehabiliteringspenger og attføringspenger fratar far rettigheter til å være hjemme med barnet. Ikke lenge siden det var opp i media.

Skrevet

Ble litt rotete innlegget ovenfor. Jeg møtte opp til bachelorstudiet, men jeg orket ikke fortsette.

---

vel, vel.. Det er så håpløst at regelverket er så innviklet! NAV holder også kortene tett slik at de ikke kan gi "kriseråd" som er litt på kanten. F.eks. Vil det gå dette med å øke stillingen min til en kunstig 100 % ??hvis arbeidsgiver går med på det - for det blir en proforma stilling ettersom arbeidsplassen ikke har behovet, for så å sykemelde meg ned til 40% stillingen jeg har. Sykepenger gir som kjent rett til fødselspenger.

Skrevet

Jeg føler med deg.....Jeg var i din situasjon i våres .Jeg ble gravid og gikk på attføring ,Jeg har en sønn på 16 mnd å når jeg ble gravid med han ,gikk jeg også på attføring .Jeg mistet attføringen når jeg fødte william .Jeg søkte om og få den tilbake når Will var 4 mnd ,det fikk jeg ,men de ville sende meg på data kurs når Will var 6 mnd ,men det gikk jo ikke fordi samboeren min ikke fikk pappa perm.:( De truet meg da med at de skulle ta fra meg attføring og ba meg om og gå på sosial kontoret ,fordi det var der jeg hørte hjemme!!!!?De ville ikke sende over saken min til det nye nav kontoret ,men etter mye om og men og massse krangling så måtte det nye nav kontoret tvangs hente mappa mi.

Når jeg ble gravid i våres så jeg ingen annen løsning enn og ta abort fordi jeg orket ikke og gå igjenom dette igjen + samboeren min hadde ikke fått pappa perm .Det hadde heller ikke gått økonomisk.:(

Jeg vil råde deg til og tenke deg godt om fordi når du går på attføring og er gravid for da har du INGEN rettigheter.Dessværre...

Beklager at jeg ikke var så mye til hjelp.....

Lykke til .

Skrevet

Om du har vært mye sykemeldt kan det godt hende at du må jobbe i 26 uker i strekk for å ha rett på sykepenger.

Skrevet

Flere som har opplevd dette?

Hørtes temmelig svart ut!! Men har hørt at det er rom for skjønn?? Da har i alle fall ikke saksbehandleren din gjort det! Fytti for en fæl behandling :-( Stakkars deg!

Skrevet

Hei!

Nå vet jeg ikke så mye om dette, men jeg var sykemeldt i 1 år, og måtte da jobbe i 3 mnd for å "fornye" retten til å bli sykemeldt igjen slik at jeg kunne få permisjonspenger når jeg fødte førstemann.

Lykke til!;)

Skrevet

Som vikar har man mange rettigheter!! Jeg jobbet bare i 1 mnd som vikar, 2 dager før kontrakten min gikk ut ble jeg dårlig og havnet på akutten. Etter det gikk det fra det ene til det andre og var konstant sykemeldt.

Hørte med nav om rettighetene mine. Og der sa de at bedriften jeg sist jobbet for var ansvarlig for meg frem til jeg kunne gå ut i jobb igjen. Så sa legen min at jeg bare kunne gå over på svangerskapspenger fordi jeg ikke kunne gå ut i jobb igjen i min tilstand. Legen skrev så noen papirer som jeg tok med til jobben og de fyllte ut noe på de og sendte de videre til nav.

Så nå har jeg 100% lønn og er i svangerskapspermisjon. Går over til foreldrepermisjon 3 uker før fødsel..

Du klarer å holde ut på en eller anne jobb i 4 uker?? Trenger ikke å være innenfor yrket du er utdannet i. Bare det er en inntekt...

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt... Du har "kastet inn håndkle" på den jobben du har pga plager fra uke 6 frem til nå 8+4? Var da voldsomt kort tid å gi seg på? Hva med sykemelding? Hender da man er dårlig utenom svangerskap også, selvom man går på attføring. Jeg gikk selv på kurs gjennom nav og var sykemeldt i over 1 mndr pga unger som fikk vannkopper og at jeg ble operert kort tid etterpå med 1 mnd sykemelding. Var ingen problemer det (hadde praksisperiode i kurset).

Tror kanskje du har gitt opp litt for fort her? Har du vært hos lege? Ser ingen grunn til at du skal måtte avbryte utdanningen pga dette heller, da de fleste er ganske forståelsesfulle hvis du skaffer deg en legeerklæring. Råder deg til å gå til legen, jeg. Og å snakke med både utdannelsessted og andre instanser du forholder deg til. Ikke sikkert det løser seg, men sjansen er jo større enn om du bare "kaster inn håndkle" ;) Lykke til!

Skrevet

Takk igjen for råd, folkens :-)

Når jeg sier jeg har "kastet inn håndkle" så betyr ikke det at jeg har sagt opp. Jeg er sykemeldt og har ikke klart å fungere i de 40 % jeg er fast ansatt i. Det jeg forsøker å formidle er at det er vanskelig å tenkte seg 100% stilling på nåværende tidspunkt. Men det kan jo hende jeg er heldig slik at svangerskapsplagene gir seg før det er for sent å opptjene rett til fødselspenger. Men det er usikkert og da sitter jeg i saksa i forhold til å ha mulighet for å søke abort.... Så skulle gjerne ha visst mer allerede.

Min bedre halvdel har tatt kontakt med advokat for å få bedre oversikt over regelverket. Håper det fører med seg noe positivt.

Hvilket vikarbyrå hadde såpass gode orndninger at du fikk rett på sykepenger etter 4 uker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...