Gå til innhold

"Åpningsfasen" ved fødsel for 2.gangsfødende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har snart fagbrev i å være bekymret for alt mulig og umulig. Nå er det fødsel som bekymrer meg. Er 2. gangsfødende og har over en times kjøretid til sykehus. Forrige gang begynte riene kl 0100 om natten, vi reiste vel til sykehuset i 11 tiden påfølgende morgen. Ved ankomst sykehus hadde jeg 7 cm åpning. De 3 siste cm tok evigheten og tid forbi. Begynte pressingen i 19 tiden og 40 min senere var nurken ute.

Det jeg lurer på er: Hos dere som allerede har fått 2. mann ( og kanskje er lykkelig på veg med arving nr 3 ) Gikk denne "åpnings" delen av fødselen fortere da dere fødte nr 2? Går en fødsel generelt sett fortere når man "har gjort det før"?

( kan jeg drøye tiden like lenge før jeg reiser til sykehuset som jeg gjorde med førstefødte?)

Håper på mange svar..:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg også lurer på dette håper noen kan svare oss...

Skrevet

Ja det håper virkelig jeg også. Mulig det er et skikkelig tåpelig spørsmål, men jeg har virkelig ikke lyst til å føde i vegkanten med barnefar som jordmor. Samtidig som jeg ikke er så lysten på å komme så tidlig på sykehuset at de bare syntes jeg er "masete".

Skrevet

Jeg har bare fått en selv, men i følge min jordmor går fødsel nr 2 som regel raskere enn med nr en, Jeg har derfor fått beskjed om å komme inn tidligere denne gangen enn sist. Sist hadde jeg ca 3 min mellom hver ri som varte omtrent ett minutt. Jeg hadde da 5 cm åpning da jeg kom inn. De har bedt meg komme inn når det er 5-6 min mellom hver ri. Moren min brukte omtrent et døgn på broren min, og 4 timer på meg, så jeg ser for meg at jeg også bruker kortere tid på 2. mann.

Skrevet

hej !

har læst i en eller annen bok att vis en rækner från den aktive delen av fødseln starter (5 cm åpning ) vill det i genomsnitt ta 16 timmer før en førstføderska og 10 timmer før en flerføderska.

Personlig erfaring:

Fra to cm åpning till fem cm åpning 3t.Vannet ble tatt. Fra fem till 10 cm åpning 4t.Så en timme med pressrier. Vaccum pga lite framgång.Med første mann.

Nr to. sju timmer med oregelbundne lite smærtefulle rier (sov ett par timmer) av disse timmerne) Kom med 5 cm åpning till sykehuset, uten rier. De tog vannet. Fick noen få fem -kraftige rier plus noen mindre

i løpet av neste førti minuterne. 10 min med pressrier og nummer to var ute.Drømmefødsel.

Med nummer en fick jag drypp fra to cm åpning pga lite effektive rier. Med nummer to høll det att de tog vannet. Men begge fødslerne var planlagdte igångsettninger pga graviditetstoxikos.

Så jag vet inte vad jag skall tro denne gången ?

Skrevet

Tusen takk for svar, begge to. Det ser altså ut til at denne "åpningsfasen" går noe fortere....kanskje. Fra 5 cm til 10 cm på 40 min! Håper nesten at det går like fort for meg.Lykke til med nr 3 svensk!

Skrevet

Hei!

Jeg har tenkt på det samme. Fødte sist gang i Oslo, med 10 minutter til Ullevål. Nå er det lenger avstand, og jeg venter nummer to. Nesten alle jeg kjenner med flere barn har erfart at nummer to gikk mye raskere. Jordmor sa til meg også at nummer to regnes for å være den raskeste fødselen.

Så sikkert greit å legge inn en liten sikkerhetsmargin...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...