Mollybegolly Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Ser i en navnetråd at noen nevner de hadde bekymret seg for mobbing (det er vel kanskje mer erting man mener?) hvis barnet får et uvanlig navn. Jeg husker ikke at det var noen som ble mobbet for navnet de bar da vi var små, og hører ikke om det nå for tiden heller, trenger kanskje å få justert virklighetsoppfatningen så da spør jeg - gjør dere det? Men en ting jeg husker fra barndommen var at det ikke var stas å ha rødt hår - men det har vel endret seg nå, har det ikke? Jeg synes iallefall det stort sett er kjempefint med rødt hår! :-)
Gjest Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Kan heller ikke huske noen som ble mobbet pga hva de het.
Gjest Sauen og dingsen **1pp** Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Man kan vel gjerne bli ertet for navn og hårfarge, men direkte mobbing tror jeg ofte kommer av andre grunner, gjerne sosiale grunner, overvekt eller et utseende som ikke er helt innenfor perfekten... Og så er det jo mange som mobbes uten grunn også.
Mollybegolly Skrevet 1. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. september 2008 Ja, vil man erte tar man jo får seg det som er - og nesten alle navn kan vel vris til noe "morsomt"
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 Vi har tenkt ørlitegrann på erting, og pga etternavnet vårt var feks ikke Lise et alternativ (da ville alle tenkt på "fornøyelsespark"). De fleste i klassen da jeg vokste opp hadde ikke spesielt "erte-verdige" navn, men jeg vet ei ble kalt Connie-Ponni og litt sånn, men hun var jo stakkars også klassens mobbeoffer på alle mulige andre måter. Noe kan det jo falle på alle, men jeg tror det har mer med kombinasjonen av ulike ting enn akkurat navnet i seg selv. Vet pappa valgte bort et alternativ navn på meg da han ante at jeg kunne få kallenavn pga det, men han kommer også fra et sted hvor "alle" hadde kallenavn, noe vi ikke har der jeg vokste opp eller her jeg bor nå. Håper jo at unger i dag er snillere, men jeg tror egentlig ikke det - det er jo de som mobbet da vi var små som er foreldre nå, liksom.
susemor-3 små Skrevet 1. september 2008 #6 Skrevet 1. september 2008 Jeg ble mobbet pga uvanlig etternavn. Ble også satt litt "utenfor" fordi jeg hadde mørkt hår. Var vel omtrent den eneste i klassen av jentene med mørkt hår på den tiden. En venninne i parallellklassen min på u-skolen ble mobbet pga rødt hår. Merker også at datteren min på 4 med lyst hår, dessverre av en eller annen grunn, har en negativ oppfatning til folk med brunt/mørk hår. Sier at det ikke er like "fint" som lyst hår. De fleste jente i bhg hennes har da også lyst hår. Sier også at mammaer med lyst hår er finnere enn de med mørk hår osv. Så jeg tror nok fremdeles det gir mer status å ha lyst hår enn mørkt/rødt...
ScaryMama Skrevet 1. september 2008 #7 Skrevet 1. september 2008 Det er som regel at de som blir mobbet er "annerledes" i utgangspunktet, også finner mobberne et eller annet ved vedkommende som de blir mobbet for. Da kan det være alt fra navn, til hårfarge til kroppsbygging, men et navn eller hårfarge i seg selv vil ikke være nok til at en person blir mobbet.
Mollybegolly Skrevet 1. september 2008 Forfatter #8 Skrevet 1. september 2008 Du tenker sånn à le Lene Stol, Trude Lutt, Tom Skalle og andre kombinasjoner som gjerne kunne dukke opp i Donald? Det er jo gjerne greit å unngå sånne kombinasjoner, ja :-) Hørte om noen som seriøst vurderte å kalle sønnen sin Tom - de het Skalle til etternavn. Nå ble ikke han hetende Tom, men de syntes det var veldig synd fordi det var dette som var favorittnavnet deres!
*bolla pinnsvin* Skrevet 1. september 2008 #9 Skrevet 1. september 2008 Hvis noen vil mobbe deg, så har det ikke med verken navn eller hårfarge å gjøre, men rett og slett deg selv. Man finner alltids noe å hakke på hvis man vil plage noen.
*Andreapus* Skrevet 1. september 2008 #10 Skrevet 1. september 2008 Jeg har og blitt mobbet pga mørkt hår, av min egen stemor.. Hun sa alltid at jeg ikke måtte gå nærme babyen dems for han likte ikke de med mørkt hår, for de var så skumle.. Bare løgn og oppspinn, men når man er 10år er ikke det morsomt og høre.. :s Uansett, barn mobber ikke uten grunn, de får mobbingen fra en plass. Enten fra foreldrene, (som da sier ting de ikke burde, og har fordommer etc, eller at de har det vondt på en eller annen måte)
Odine! Skrevet 1. september 2008 #11 Skrevet 1. september 2008 Enig med jau...! De som har bestemt seg for å mobbe noen, finner alltid noe å mobbe for. Anne, et helt normalt navn, kan feks bli Anne-Panne.
Fruen i huset Skrevet 1. september 2008 #12 Skrevet 1. september 2008 De som ble mobbet med navn hadde nok blitt mobbet uansett hvilket navn de hadde hatt. Mobberne i klassen omdreide navnene dems, men det hadde ikke noe med stygge navn å gjøre.
Gjest Skrevet 1. september 2008 #13 Skrevet 1. september 2008 Jeg husker jo navn det ble laget regler om som "tone melone vaskekone", "gry spy er så kry", "brita brita rimer på fitta" osv, men det var vel ikke direkte mobbing da ... men absolutt erting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå