Håpefull! Skrevet 1. september 2008 #1 Skrevet 1. september 2008 Dette har vel vært tatt opp 1000 ganger nå, men det er jo så mange forskjellige svar at jeg føler meg litt rådvill... Er det trygt å spise spekemat eller bør en holde seg unna det???
Gjest Skrevet 1. september 2008 #2 Skrevet 1. september 2008 Det er ikke trygt å spise spekemat, så det bør du la være. Dvs all kjøtt og fisk som er rått (ikke varmebehandlet). Les på www.matportalen.no der har de egne kostholdsråd for gravide. (Ligger vel under råd til spesielle grupper også inn på gravide). Deri ligger altså all spekemat som fårepølse, salami, morrpølse, spekeskinke og slikt. Og roastbiff, for kjøttet er ikke gjennomstekt. Varmebehandlet mat som kokt skinke o.l er helt ok. Husk også at frysing av salami ikke er nok, da det tar kverken på toxoplasmosen men ikke listeriaen eller omvendt.
Giinaღ Skrevet 1. september 2008 #3 Skrevet 1. september 2008 Jeg refererer kun til det stedet jeg stoler på, Matportalen: http://matportalen.no/Emner/Gravide "Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar" Jeg velger å følge rådene som er der iallefall. Vet ikke alle er like nøye.
Håpefull! Skrevet 1. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 1. september 2008 Takk for svar:) Også jeg som har såååå lyst på spekemat. men det er ikke verdt å ta sjansen!!
LitenGuttIVente<3 Skrevet 1. september 2008 #5 Skrevet 1. september 2008 jeg velger og ikke være så hysterisk, og spiser salami og spekemat som er fersk på dato, og fryser det inn ca 5 dager før jeg spiser det.. Er faktisk MYE som brli funnet i kokt skinke også..
Skihild Skrevet 2. september 2008 #6 Skrevet 2. september 2008 Til dere som har lyst på spekemat: Noe som faktisk er veldig godt, er å steke spekeskinke på 100 grader i ovnen! Den blir sprø og deileg. MEN huks å frys den først da, så skulle alle bakterier være tatt.
Maya_1 Skrevet 2. september 2008 #7 Skrevet 2. september 2008 Nå får du gi deg. Å følge mattilsynet sine anbefalinger er ikke hysterisk! Å lage mange andre regler utover disse er hysterisk, men å følge offesielle anbefalinger er fornuftig. Du velger selv hva du ønsker å følge, men ikke gå rundt å kall andre hysteriske av den grunn.
Tuppen.oglillemor Skrevet 2. september 2008 #8 Skrevet 2. september 2008 Jeg anbefaler og holde deg unna, jeg ble sendt med sykebil sist jeg spiste det, men alt hadde gått bra, heldigvis.
birrisj05.02.09 Skrevet 2. september 2008 #9 Skrevet 2. september 2008 Hvorfor ble du sendt med sykebil? Jeg spiser salami, men bare fordi jeg ikke har lyst på noe annet på jobb. Men spiser det helt ferskt.. Er jo ikke sånn at det SKJER noe om man spiser det, det bare KAN skje..
Bekekka Skrevet 2. september 2008 #10 Skrevet 2. september 2008 Jeg holder meg unna. Men hva med skinkeost? Det er jo røkt skinke i, kan vi spise det? Andre steder står det at det er trygt, men det står alltid i forhold til selve osten, og ikke skinken.. skjønner? Begynner å få dårlig med alternativer til pålegg. Hva spiser dere på skiver?
birrisj05.02.09 Skrevet 3. september 2008 #11 Skrevet 3. september 2008 Kan ikke tenke meg til at skinkeost ikke bør spises. Det er jo behandlet pålegg!!! Jeg spiser akkurat det jeg har lyst på. Ikke liker jeg sånne rare oster, og vanlig hvitost og brunost kan man jo spise! Ikke er jeg særlig glad i spekemat og sånt, bare salami. Ellers kan man jo spise stortsett alt!? Prim, leverpostei, nugatti, hapå, banos, makrell i tomat, hvitost og brunost fra f.eks Norvegia og Jarlsberg, gräddost, kokt skinke, syltetøy, stekt/kokt egg, omelett, gomme, kaviar, rødbetesalat, eggesalat, baconost og maaaaassevis av forslag! Man kan jo også ha frukt som pålegg. Og bruke paprika, agurk osv, så blir det jo mer spennende og sunt!
Gjest Skrevet 3. september 2008 #12 Skrevet 3. september 2008 Rådet er å ikke spise det. Selv har jeg slukt i meg store mengder fordi jeg ubetenksom og ikke visste det. Har også fått i meg rå fisk, blåmuggeost og alkohol - men det var før jeg skjønte jeg var gravid. Ikke så greit å følge med på alt her.... kjenner jeg har litt dårlig samvittighet men regner med at alt går bra.
birrisj05.02.09 Skrevet 3. september 2008 #13 Skrevet 3. september 2008 Og ikke røykalaks, men det har jeg spist to ganger likevel. Og heller ikke sursild kanskje, men det liker jeg ikke uansett.. men ellers har vi jo millioner med andre ting vi kan spise, det er IKKE synd i oss
birrisj05.02.09 Skrevet 3. september 2008 #14 Skrevet 3. september 2008 Alkohol ja, jeg drakk sikkert 4 ganger før jeg visste at jeg var gravid.. men etterpå skjønte jeg at det var noe kroppen ville si meg, fordi jeg ble dritings alle de siste gangene uten å skjønne hvorfor, siden jeg drakk det jeg til vanlig brukte å drikke på et vorspiel.. så det var vel bare kroppen som ga beskjed om at den ikke ville ha mer sånt Smart Men mini er frisk og rask og veldig aktig, heldigvis!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå